과학영재학교 우수교원 확보를 위한 영재교육 관련 법 개선 방안

  • Published : 2004.06.01

Abstract

It is very essential to recruit professional teachers for Gifted Education because the main goals of this school are focusing on the highly advanced technical science fields, enhancing self study and research environment which leads to develop self-directed learning and creative learning. The purpose of this study is to improve of the current Gifted Education Action Law For Teacher Recruitment in Gifted Education. The results of this study are follows; 1. Establishment of Standards for Teachers' Qualification in Gifted Education To recruit professional teachers, they are studied to use the current Gifted Education Action Law and to converse the legal position of Busan Science Academy 2. Developing Professionalism and Improving Conditions of Employment To gualify for Gifted Education, it is necessary to developing professionalism and improving conditions of employment. To provide long-term training and a sabbatical year for research. To make able teachers teach in a school longer than other teachers if teachers agree to it. To pay research funds for teachers for gifted education. To give advantage for gifted teachers in promotion. As the result of study, it has been systemized the standards of recruiting qualified teachers of the Science School for Gifted, has been proposed the ways of developing specialty of teachers and working conditions.

본 연구는 영재교육 과련 현행법의 개선을 통해 과학영재학교의 우수교원을 확보하고 활용하는 방안에 대해 모색해 보았다. 본 연구결과를 요약하자면 다음과 같다. 1. 과학영재학교 우수교원 선발 기준의 확립 과학영재학교에 우수 교원을 확보하기 위해 영재교육 관련 현행법을 활용하는 방안과 과학영재학교의 법적 지위의 전환을 통한 개선 방안 및 우수교원 확보를 위해 법제적으로 규정되어야 할 사항들을 살펴보았다. 2. 교원 전문성 신장과 근무조건 개선 방안 영재교육의 질적 고도화를 도모하고 영재교육의 국제 경쟁력을 높이기 위한 노력은 영재교육 담당교원의 수급 및 양성 뿐만 아니라 능력개발, 근무여건, 처우 등을 포괄적으로 다루어야 할 필요가 있다. 과학영재학교 교원이 전문성 신장과 근무조건 개선방안을 제시하자면 다음과 같다. ① 장기연수 및 지속적 연구 실시 ② 장기근무 보장 ③ 연구비 지원 ④ 승진우대

Keywords

References

  1. 김홍원 외(2000). 영재교육 담당 교원 양성 및 임용 방안 연구, 한국교육개발원 수탁 연구 CR 2000-16. 한국교육개발원
  2. 김혜숙(1994), 교직의 상대적 보수 및 금전외적 조건이 우수 교원 인력확보에 미치는 영향: 미국 대학생의 교직 선택을 중심으로, 교육행정학연구, 12(2), pp. 46~64
  3. 서정화(1994). 우수교원 확보를 위한 교원정책. 교육연구논총, 1(10), pp. 39~55. 홍익대학교 교육연구소
  4. 최호성(2002). 과학영재학교 설립 및 학사운영에 관한 연구. 한국과학재단
  5. Aspy, D., & Roebuck, F.(1972). An investigation of the relationship between student levels of cognitive functioning and the teacher's classroom behavior. Journal of Edumtional Research, 65(8), 365-368
  6. Hasen, J. B. & Feldhusen, J. F.(1994). Comparison of Trained and Untrained Teachers of Gifted Students, Gifted Child Quarterly, 38(3), 115-121 https://doi.org/10.1177/001698629403800304
  7. Kathnelson, A., & Colley, L.(1982). Personal and professional characteristics valued in teachers of the gifted. Paper presented at California State University, Los Angeles
  8. Maddux, C., Samples-Lachmann, I., & Cummings, R.(1985). Preferences of gifted students for selected teacher characteristics. Gifted Child Quaterly, 29(4), 160-163 https://doi.org/10.1177/001698628502900404
  9. Maker, C. J.(1982). Curriculum development for the gifted. Rockville, MID: Asen Systems Corporation
  10. NAGC(2003). State of the States: Gifteda and Talented Education Report 2001-2002
  11. Story, C.(1985). Facilitator of learning: A microethnographic study ofthe teacher of the gifted. Gifted Child Quaterly, 29(4), 155-159 https://doi.org/10.1177/001698628502900403
  12. Whitlock, M.S. & DuCette, J.M.(1989). Outstanding and Average Teachers of the Gifted: A Comparative Study. Gifted Child Quarterly, 33(1), 15-21 https://doi.org/10.1177/001698628903300103