Effect of Instruction Utilizing History of Science on the Science Achievement and Attitude of Middle School Students: In the Chapter of 'Water Cycle and Weather Change

과학사 활용 수업이 과학 학업성취도와 태도에 미치는 효과; 중학교 '물의 순환과 날씨변화' 단원을 중심으로

  • Lee, Hyun-Sun (Department of Science Education, Ewha Womans University) ;
  • Yoo, Jung-Moon (Department of Science Education, Ewha Womans University)
  • 이현선 (이화여자대학교 과학교육과) ;
  • 유정문 (이화여자대학교 과학교육과)
  • Published : 2004.10.30

Abstract

The effects of education utilizing history of science on science achievement and attitudes of the ninth grade students were investigated according to their achievement level, along with the development of teaching and ;earning materials. A total of 144 ninth grade students were divided into the experiment and control group. Instructing students using history of science was performed in the experiment group, while conventional instruction was used in the control group. The scores of both pre-test and post-test were estimated by ANCOVA. Instructions applying history of science were more effective in increasing the students' science achievement and attitude than conventional instructions. In particular, the former enhanced the achievements of the upper-level students, more than it did for the middle and lower-level students. In addition, using history of science showed a better effect on higher and middle-level students, in improving their attitudes toward science, than it did for lower-level students. This study suggests that the instruction utilizing history of science should be designed based on the students' achievement level, and that various teaching and learning materials related to the instruction were helpful.

이 연구에서는 과학사를 활용한 교수-학습 자료를 개발하고 교육 현장에 적용하여 과학 학업 성취도와 과학과 관련된 태도에 미치는 효과를 중학생의 성취수준에 따라 조사하였다. 여중생 3학년 4개 학급을 대상으로 실험 집단에서 대하여 과학사 활용 수업, 통제 집단에 대하여 전통적인 수업을 실시하였다. 과학사 활용 수업에서는 필수 학습요소와 관련된 과학사를 다양한 방법으로 학생들에게 소개하여, 학습자의 흥미와 STS인식을 유도하였다. 과학사 활용 수업은 전통적인 수업에 비하여 학생들의 과학 학업 성취도와 태도 향상에 효과적인 것으로 나타났다. 이러한 과학사 활용수업은 과학 학업 성취도에서는 상위권에게 유의미한 효과가 나타났으며, 과학과 관련된 태도에서는 상, 중위권에서 긍정적인 효과를 보였다. 이와 관련하여 학습자의 수준을 고려한 교수-학습 자료와 수업 모형 개발은 과학사 활용 수업에 도움을 줄 수 있다.

Keywords

References

  1. 김미경, 2002, 과학사를 도입한 국내외 과학교육 연구 경향의 비교 및 분석, 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문, 50 P
  2. 류진숙, 서정상, 김도욱, 1995, 과학의 본성에 대한 인식 조사 및 인식 변화에 미치는 과학사 프로그램의 효과. 화학교육, 22 (2), 64-74
  3. 박명순, 1991, 천재과학자들의 공기탐험, 아침, 13-30
  4. 박성래, 2002, 다시보는 민족과학 이야기 , 두산동아, 172-179
  5. 사마키 다케오, 2001, 과학자의 진실 그리고 뒷모습, 글담, 222-229
  6. 송상용, 1984, 교양과학사, 우성문화사, 15-26
  7. 송창민, 2003, 과학사를 도입한 교수, 학습 모듈이 고등학생의 진화 개념 변화에 미치는 효과, 한국교원대학교 대학원 박사학위 논문, 107 p
  8. 양승훈, 송진웅, 김인환, 조정일, 정원우, 1996, 과학사와 과학교육 과학교육을 위한 과학사적 학습지도, 민음사, 19-49
  9. 위관량, 2002, 광합성에 관련된 과학사를 활용한 수업의 효과, 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문, 52 p
  10. 이기영, 1999, 과학사를 이용한 지구과학 개념 학습 지도에 관한 연구. 한국지구과학회지, 20 (3), 213-222
  11. 이정임, 2000, 인류사를 바꾼 100대 과학사건, 학인사, 84-86
  12. 정완호, 정현례, 1995, 과학사 교육에 대한 과학교사들의 인식조사, 한국교원대학교 교수논총, 11 (1), 191-220
  13. 정원우, 이우붕, 문장수, 김선하, 오동원, 2003, 과학사와 과학철학, 경북대학교출판부, 13-30
  14. 조양숙,이희순, 김도욱, 1996, 초등학교에서 물질관의 오개념 교정을 위한 과학사 프로그램의 적용. 한국초등과학교육학회지, 15 (2), 305-314
  15. 최경희, 2003, 유럽을 만난다 과학을 읽는다, 세종서적, 48-50
  16. 허 명, 1993, 초 . 중 . 고 학생의 과학 및 과학교과에 대한 태도 조사 연구. 한국과학교육학회지, 13 (3), 334-340
  17. 홍진기, 1996, 과학사의 도입을 통한 현행 중등학교 과학교육과정의 개선, 연세대학교 교육대학원 석사학위 논문, 53 p
  18. 홍준의, 2002, 멘델 유전학의 발달 과정을 이용한 교수 학습 모듈 적용 효과, 한국교원대학교 대학원 박사학위 논문, 144 p
  19. Duschl, R.A., 1990, Restructuring Science Education: The Importance of Theories and Their Development, Teachers College Press, New York, 8-11
  20. Fraser, B.J., 1981, Test of Science-Related Attitudes: Hand-book, Hawthorn, The Australian Council for Education Research
  21. Jensen, M.S. and Finley, F.N., 1995, Teaching evolution using historical arguments in a conceptual change strat-egy. Science Education, 79 (2), 147-166 https://doi.org/10.1002/sce.3730790203
  22. King, B.B., 1991, Beginning teachers' knowledge and atti-tudes toward history and philosophy of science. Science Education, 75 (1), 135-141 https://doi.org/10.1002/sce.3730750112
  23. Matthews, M.R., 1990, History, philosophy, and science teaching: A rapprochement. Studies in Science Education, 18, 25-51 https://doi.org/10.1080/03057269008559980
  24. Matthews, M.R., 1992, History, philosophy, and science teaching: The present rapprochement. Science & Education, 1 (1), 11-48 https://doi.org/10.1007/BF00430208
  25. Solomon, J., Duveen, J., Scot, L., and McCarthy, S., 1992, Teaching about the nature of science through history: Action research in the classroom. Science Education, 29 (5), 409-421
  26. Ziman, J.M., 1980, Teaching and Learning about Science and Society, Cambridge University Press, 151-180