대기와 해양의 몇 개념들에 대한 중·고등학교 과학교사의 개념

Conceptions of Secondary School Science Teachers on Some Concepts of Atmosphere and Ocean

  • 국동식 (충북대학교 과학교육연구소)
  • Kook, Dong-Sik (Chungbuk National University, Institute of Science Education)
  • 발행 : 2004.08.30

초록

이 연구의 목적은 중${\cdot}$고등학교 지구과학 전공 교들이 몇 가지 지구과학 개념에 대하여 가지고 있는 이해유형을 조사하는 것이다. 이 연구의 대상으로 선택한 개념은 저기압에서의 바람, 해류의 서안강화, 편서풍 파동, 온실효과, 오존층 그리고 대기압이며 중${\cdot}$고등학교 지구과학 전공교사 26명이다. 조사의 결과는 중${\cdot}$고등학교에서 교사들이 이들 개념을 학습지도할 때 필요하다고 생각되는 학습의 객관적 자료의 측면에서 분석하였고 그 결과는 다음과 같다. 지구과학 전공교사들도 이 연구에서 선정된 몇 가지 개념에 대하여 학생의 학습지도에 부족한 여러 가지 이해유형을 가지고 있으며 이들 유형 중에는 오개념들도 포함하고 있음을 알았다. 교사들은 저기압에서의 바람에 대하여 경도풍과 관련된 이해유형을, 서안강화에 대해서는 지구자전과 관련된 오개념을, 편서풍 파동에 대해서는 각운동량 보존과 관련된 오개념을, 온실효과에 대해서는 주된 온실기체와 관련된 오개념을, 오존층에 대해서는 지표부근의 오존기체 생성과 관련된 오개넘을, 그리고 대기압에 대해서는 대기압으로 인해 생기는 현상과 관련된 오개념을 가지고 있음을 발견하였다. 이 연구에서 발견된 교사의 여러 가지 이해유형은 지구과학개념의 힉습지도에서 유용하게 이용될 수 있을 것으로 생각한다.

The purpose of this study is to investigate various conceptions of secondary school earth science teachers on some concepts in secondary school earth science courses; wind in cyclone, western intensification of ocean current, westerly wave, greenhouse effect, ozone layer and atmospheric pressure. The subject is 26 in-service teachers of earth science teachers. The results were analyzed on the view of teaching sources for earth science teachers. The results show that earth science teachers have also various misconceptions on some concepts selected in this study. A number of partial understandings were found that were not enough to apply to teaching concepts. Those misconceptions were related to gradient wind on wind in cyclone and frictional force, related to earth rotation on western intensification of ocean current, related to angular momentum conservation and related to the roles of westerly wave. And misconceptions on greenhouse effect are related to main role of greenhouse effect gases, related to sources of ozone gas and phenomenons by atmospheric pressure. The various understanding types found in this study could be apply to teach the selected concepts in secondary school earth science course.

키워드

참고문헌

  1. 국동식, 2003, 온실효과 개념에 대한 오개념 원인으로서의 10학년 과학교과서 분석. 한국과학교육학회지, 20 (5), 592-598
  2. 오원근, 2003, 학생의 개념과 구성주의적 과학교육. 과학교육논총, 충북대학교 과학교육연구소, 19 (1), 1-18
  3. 제귀연, 안희수, 1999, 온실효과에 대한 학생들의 개념분석. 한국과학교육학회지, 19 (4), 585-594
  4. 최승일, 조희형, 1987, 고등학교 생물 1의 세포분열, 생식수정개념에 대한 오인 분석. 한국과학교육학회지, 7 (1), 19-31
  5. 한재영, 정영선, 노태희, 2000, 산성비, 오존층, 온실효과에 대한 고등학생들의 개념. 한국과학교육학회지, 20 (3), 364-370
  6. Balentyne, R., Witney, E., and Tulip, D., 1998, Developing students' environmental knowledge through interactive worksheets. Environmental Education and Information, 17 (1), 1-16
  7. Driver, R., Guesne, E., and Tiberghien, A., 1985, Some features of childrens' ideas and their implications for teaching. In Driver, R., Guesne, E., and Tiberghien, A.(eds.), Children's ideas in science, Milton Keynes: Open University Press
  8. Khalid, T., 1999, The study of pre-service teachers' alternative conceptions regarding three ecological issues. Paper presented at the annual meeting of the National Association for Research in Science Teaching, Boston