Comparison in the Time of Community Health Practitioners's Operating Activity

보건진료원 업무활동의 시대에 따른 비교

  • Youm, Jung-Ho (Department of Preventive Medicine and public Health, School of Medicine, Chonbuk National University) ;
  • Kwon, Keun-Sang (Department of Preventive Medicine and public Health, School of Medicine, Chonbuk National University)
  • 염정호 (전북대학교 의과대학 예방의학교실) ;
  • 권근상 (전북대학교 의과대학 예방의학교실)
  • Published : 2004.06.30

Abstract

Objectives: This study was conducted to compare the present community health practitioners(CHPs)'s operating activities with their activity in 1989. Methods: Data were obtained two hundred seventy eight CHPs by self-administered questionnaire regarding duty traits, job satisfaction, and others. Results: The number of CHPs was 255 in 1989 and 224 in 2000. Age of CHPs in 2000 was much higher than that in 1989, and married women was 64.9% in 1989 and 95.9% in 2000. Both the primary duty of CHPs in 1989 and that in 2000 was medical service, and others(maternal health, infant health, family planning, and tuberculosis management, etc) are decreased in 2000, and community health service was added to duty of CHPs in 2000. 55% of CHPs in 1989 satisfied with their job, whereas about 80% of CHPs in 2000 satisfied with their job. The CHPs perceived that their primary necessary duty among requisite duty are medical practice(57.7%), health education(31.4%), and community health service(10.9%), in contrast, unnecessary duty are family planning(68.8%), tuberculosis management(11.1%), infant health(6.3%) maternal health(5.6%). Conclusions: These results suggest that there are such alteration of job satisfaction, needs and obstacles in duty traits of CHFs. These trend of duty traits are major issues to be caught for the health service in primary health post.

시대의 변천에 따라 보건진료원의 업무활동 내용의 변화를 전라북도내에 근무하는 보건진료원을 대상으로 비교 분석한 결과는 다음과 같다. 1) 보건진료원의 수는 1989년 255명에서 2000년 224명으로 감소하였다. 2) 보건진료원의 일반적 특성은 1989년에 비하여 2000년에 연령, 기혼자, 근무경력이 증가하였다. 3) 보건진료원의 시간별 업무량은 1989년과 2000년 모두 진료업무가 가장 높았고, 1989년에 비해 2000년에는 모성보건, 영 유아보건, 가족계획, 진료업무, 결핵관리가 현저히 감소하였으며, 2000년에는 업무시간에 지역사회보건정보수집이 새롭게 추가된 것으로 조사되었다. 4) 1일 평균 진료환자 수 및 주민과의 친밀도는 1989년보다 2000년에 증가하였다. 근무에 대한 만족도는 1989년에 보통이다, 괜찮은 직업이라 생각한다, 보람을 느끼고 있다 라고 응답한 경우가 36.6%, 37.4%, 17.6% 이었던 반면에 2000년에는 11.6%, 22.6%, 56.8%로 보람을 느끼고 있다 고 응답한 경우가 증가하였다. 5) 지역사회의 실정을 감안할 때 가장 필요한 업무라고 응답 한 경우 진료업무가 57.7%이었으며, 보건교육이 31.4%, 지역사회보건정보수집이 10.9%순으로 나타났다. 또한 불필요한 업무로는 가족계획이 68.8%로 가장 높았고, 결핵관리 11.1 %, 영 유아보건 6.3%, 모성보건 5.6%순으로 조사되었다. 6) 보건진료소 이용도 감소 시 가장 바람직한 방안으로는 새로운 보건기능을 수행하는 기관으로 전환이 79.0% 이었으며, 기타(가정방문, 만성질환 및 노인환자 건강관리)가 12.3%로 조사되었다. 이상의 결과로 보아 보건진료원은 본인의 직능에 대하여 지역사회주민의 접근성 및 친밀도가 높고 직업에 대한 만족도가 높은 것으로 인식하고 있으며, 업무는 시대의 변화에 따라 감소하는 추세이고, 지역주민의 보건진료소 이용 감소 시 보건진료원은 새로운 보건기능을 수행하는 기관으로 전환을 원하고 있는 것으로 조사되었다. 그러므로 보건진료소의 현 실태를 정확히 인식하고, 보건진료원의 장점, 즉 지역사회에 대한 높은 접근성과 친밀도 및 전문성을 도대로 공공보건사업 기능이 강화된 새로운 역할을 모색함이 바람직하다고 판단된다.

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