모델 체킹을 이용한 도망자-추적자 게임 풀이

Solving Escapee-Chaser Game via Model Checking

  • 박사천 (경기 대학교 정보과학부) ;
  • 권기현 (경기 대학교 정보과학부)
  • 발행 : 2004.06.30

초록

우리는 도망자-추적자 게임 풀이에 관심이 많다. 도망자가 추적자를 피해 미로를 탈출하는 게임이다. 도망자가 추적자를 유인하기도 하고 벽을 이용해 교묘히 피하기도 한다. 경험에 의하면 수작업으로 풀기에는 매우 어려운 단계들도 있었다. 게임을 풀기 위한 방법으로 모델 체킹 기법을 사용하였다. 모델 체킹은 게임의 모든 상태 공간을 넓이 우선 방식으로 철저하게 탐색하기 때문에 게임을 풀 수 있는 가장 짧은 경로인 최적의 답을 구할 수 있다. 다행히 풀이 과정에서 상태 폭발 문제는 일어나지 않았고, 게임 풀이 결과를 임베디드 시스템인 레고 마인드스톰에 응용하였다. 도망자, 추적자에 해당하는 두 대의 에이전트를 만들어 게임을 구현하고 실험하여 풀이가 정확한 지를 실제 확인할 수 있었다.

We have been interested in solving escapee-chaser game. In this game, with avoiding chaser, the escapee must escape from given male. The winning strategies of the escapee are driving the chaser to an intended place and closely evading from chaser by using some walls. According to our experience, some stages of the game are too difficult to solve manually. So we take the model checking method to get a solution of the game. Because the model checking with breadth fist search manner exhaustively searches the all state space of the game, the solution using model checking is best solution, shortest path. Fortunately, during the process of finding solution path, the state space explosion problem didn't occur, and the results of the game solving was applied to embedded system, Lego Mindstorm. Two agents, escapee and chaser, were implemented into robots and several experiments conformed the correctness of our solution.

키워드