온라인 게임에서의 체감시스템 적용 사례분석

A Case Study on Applications of Physical Interactive Systems in On-Line Games

  • 최삼하 (호서대학교 대학원 컴퓨터공학과 게임) ;
  • 김경식 (호서대학교 대학원 컴퓨터공학과 게임) ;
  • 윤성준 (숭의여자대학 컴퓨터게임과)
  • Choi, Sam-Ha (Dept. of Computer Engineering, in Graduate School of Hoseo University) ;
  • Kim, Kyung-Sik (Dept. of Computer Engineering, in Graduate School of Hoseo University) ;
  • Yoon, Sung-Jun (Dept. of Computer Game, Soong Eui Women's College)
  • 발행 : 2004.06.30

초록

인간의 경험은 시각적 청각적 자극과 함께 물리적인 상호작용, 즉 직접적인 신체감각의 접촉을 통해 다차원적으로 정보를 인식할 때 보다 효율적이다. 특히 게임분야에서 게임을 즐김으로써 얻을 수 있는 만족감 내지는 몰입감은 사용자에게 전달되는 다양한 신체감각에 대한 피드백이 복합적으로 이루어졌을 때 효과적이다. 이에 본 연구에서는 시각과 청각의 전달에 의존하고 있는 기존의 온라인게임 분야에서 사용자들의 다양한 요구를 충족시킬 수 있는 체감형 시스템에 대해 분석하였으며 적용방법에 대해 연구하였다.

Experience of human is more impressive when it is combined with physical interaction which provides multi-dimensional information including touching on body sense systems as well as seeing and hearing. In the Held of games, concentrations and satisfactions obtained from playing games are more effective when feedbacks come totally on whole body sense systems. In this paper, we have studied physical interactive systems with analysis on traditional physical interactive systems in on-line game area which normally were depending on seeing and hearing senses.

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