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주요 국가들의 인삼 소비 실태와 인식에 관한 조사

Actual Consumption Conditions and Consumer Perception of Ginseng in the Major Countries

  • 정헌배 (중앙대학교 사회과학대학 상경학부) ;
  • 고성권 (세명대학교 한방식품영양학과) ;
  • 박성훈 (한국식품개발연구원 시장분석팀) ;
  • 조순현 (중앙대학교 인삼산업연구소) ;
  • 임병옥 (중앙대학교 인삼산업연구소)
  • 발행 : 2005.09.01

초록

몇 천년동안 고려인삼은 동양국가에서 최고의 약재로 사용되어 왔다. 한국은 인삼종주국이며 이러한 이유로 한국의 특용작물인 인삼은 삼국시대부터 세계로 수출되어 왔다. 그러나 최근에 중국과 캐나다의 거대한 인삼 생산량 때문에 고려인삼 제품의 국제 시장 점유율이 급격히 떨어지고 있다. 게다가 미국은 공격적인 시장전략을 가지고 국제 인삼시장을 이끌고있다. 그러므로 인삼 종주국으로서의 한국은 국제 인삼시장의 상황과 분위기를 이해해야만 한다. 이 연구의 목적은 세계 시장에서 주요 경쟁자들의 인삼 소비실태와 소비인지를 구명하는 것이다. 연구의 발견은 소비자 행동과 주요 국가의 인식차이를 보여준다. 결과적으로 이 연구는 다방면의 인삼분야에 사용하는데 응용될 것이라고 기대한다.

For several thousand years, Korea ginseng has been used as medicinal herb in the oriental countries. Korea is the ginseng suzerain and, for that reason, tile ginseng as a special crop In Korea has been exported to the World market since the era of the three Kingdoms. However, recently, the intermational market share of Korea ginseng products has been significantly reduced due to the mass production of ginseng from China and Canada. Besides, America with aggressive marketing strategy take the leadership in the international ginseng market. Therefore, it is necessary for Korea to know and understand world ginseng market mood and situation. The object of this study is to identify the actual consumption conditions and consumer perception of ginseng at the major consumptive countries in tile world. The findings of this study mean that the consumer behavior and perception of ginseng is difficult depending on country. At the result, it is expected that this study will be used to apply ginseng in various fields.

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참고문헌

  1. Im, B.O, Ko, S.K., Jeong, H.B. and Kim, Y.D. : Marketing Strategy of Ginseng Product Used Tree Analysis; in Domestic Market. Food Marketing Research. 22, 19-43 (2005)
  2. Im, B.O., Ko, S.K. and Jang, K.C. : A Study the Comsumer Perception of Ginseng Product. Industry Management Research Intitute Chang-Ang University. 12, 63-85 (2003)
  3. Ko, S.K, Kim, Y.S., Kim, Y.Y., Kim, J.K, Mook, S.K., Park, J.D., Im, B.O., Jeong, J.H., Jeong, H.B., Choi, Y.U. and Ham, Y.T.: Understanding of Korea Ginseng. 1st ed. p. 1-254. Chang-Ang University Press, (2005)
  4. Jeong H.B., Lee, C.B., Yun, S.W., Lee, J.H., Choi, S., Ko, S.K, Park, H. and Choi, Y.U. et al.: Internationalization Strategy of Korean Ginseng Industry. p. 266. Lee-Gin Press (2003)

피인용 문헌

  1. Consumer Behavior and Perception of Ginseng Products by Different Age Groups vol.27, pp.3, 2012, https://doi.org/10.7318/KJFC/2012.27.3.324