제7차 교육과정 지구과학 관련 교과서에서의 화석사진에 대한 산출지역 및 척도 표기 분석

Analysis of the Locality and Scale of the Presentation of Fossil Photographs in Textbooks of Earth Science on the 7th Curriculum

  • 정철환 (목포대학교 인문과학연구원) ;
  • 문병찬 (한국교원대학교 지구과학교육과) ;
  • 김해경 (광주교육대학교 과학교육과)
  • Chung Chull Hwan (Research Center for Humanities, Mokpo National University) ;
  • Moon Byoung Chan (Department of Earth Science Education, Korea National University of Education) ;
  • Kim Hai-Gyoung (Department of Science Education, Gwangju National University of Education)
  • 발행 : 2005.08.01

초록

제7차 교육과정의 초등학교 ‘과학’ ‘실험관찰’ 교과서와 서로 다른 출판사의 중·고등학교 과학과 지구과학 I, II교과서, 각각 4권씩을 대상으로 교과서에 수록된 화석사진을 분석하여 화석의 종류, 산출지역과 척도의 표기에 대한 분석결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 초등학교의 ‘과학’, ‘실험관찰’ 교과서에 수록된 화석사진의 종류는 32개였으며, 중학교 과학교과서 4권에는 50개, 그리고 고등학교 8권의 교과서에서는 109개였다. 그러나 화석사진에서 표현되는 과학적 정보는 부족하였다. 초등학교의 과학교과서와 실험관찰에서는 수록된 화석사진의 $68\%$에 산출지가 표기되어 있었으며, 척도가 표기된 화석사진은 전체의 $6\%$였다. 중학교와 고등학교 교과서의 경우, 전체 화석의 $40\%$$16\%$에 산출지가 표시되어 있으며, 척도는 14%와 18%만이 표기되어 있었다. 보다 효과적인 과학교육의 목표를 달성하기 위해 과학교과서에 수록된 화석사진에 산출지와 척도를 표기할 필요가 있다.

Fossil photographs in science and earth science textbooks on the 7th curriculum including those of elementary, middle and high school, are analyzed to estimate the adequacy and scientific significance focusing on the locality and scale. The results show that most of the textbooks have included various types of fossil photographs: 32 in elementary textbooks, 50 in middle school and 109 in high school. However, the presentation of scientific information on each photographs is insufficient. Only $68\%$ of the elementary textbooks designates locality and only $6\%$ includes scales. Among middle and high school textbooks, 40 and $16\%$ of photographs describe locality, and 14 and $18\%$ of photographs exhibit scale, respectively. More scientific and appropriate presentation of fossil photographs, such as locality and scale, is needed to enhance educational effect.

키워드

참고문헌

  1. 교육인적자원부, 2002, 실험관찰 4-2, 대한교과서 주식회사, 65 p
  2. 김송철, 고영구, 윤석태, 오강호, 문병찬, 2004, 고등학교 지구과학교과서 화석단원의 삽화분석. 전남대학교 과학교육연구소, 28, 59-68
  3. 김은식, 1992, 중학교 과학 힘과 운동 단원에 제시된 삽화에 대한 중학생들의 이해, 석사학위논문, 충북대학교 교육대학원, 43 p
  4. 박시현, 1993, 한.일 국민학교 자연과 교과서 삽화 비교 연구, 석사학위논문, 한국교원대학교, 180 p
  5. 백남권, 서승조, 조태호, 김성규, 박강은, 이경화, 2002, 제6차와 제7차 초등학교 3, 4학년 과학 교과서의 내용과 삽화의 비교.분석, 초등과학교육, 21 (1), 61-70
  6. 백승민, 2000, 한국과 일본의 3, 4학년 자연교과서 비교 분석. 석사학위논문, 한국교원대학교 교육대학원, 106 p
  7. 양승영, 1982, 상부 경상층군에서 발견된 백악기 공룡의 족흔화석에 관하여. 대한지질학회지, 18 (1), 37-48
  8. 양승영, 1998, 교재로서의 화석표본. 한국지구과학회지, 19 (5), 495-504
  9. 윤철수, 백광석, 정형석, 2004, 경남 사천시 신수도에서 발견된 공룡알 화석. 한 국고생물학회지, 20 (1), 31-37
  10. 윤철수, 양승영, 1997, 한국 경상층군 하산동층의 공룡알 화석. 한국고생물학회지, 13 (1), 21-36
  11. 이경화, 2002, 제 6차와 제 7차 교육과정의 초등학교 과학과 교과서 비교.분석. 석사학위논문, 진주교육대학교 교육대학원, 60 p
  12. 이융남, 정갑식, 장순근, 최문영, 최종인, 2000, 경기도 시화호 남측간척지 공룡알과 둥지화석의 기초연구. 한국고생물학회지, 16 (1), 27-36
  13. 이정선, 김정률, 1999, 지구과학 교과서의 화석 관련 내용 분석에 관한 연구. 한국지구과학회지, 20 (2), 151-155
  14. 초등학교 교사용 지도서, 2002, 과학 4-2, 교육인적자원부, 176 p
  15. 최영란, 1999, 제 6차 초등학교 자연교과서 삽화 및 내용분석. 석사학위논문, 부산대학교 대학원, 70 p
  16. 허민, 백인성, 이용일, 김해경, 1999, 전남 보성에서 발견된 공룡 알 화석과 공룡알둥지. 대한지질학회지, 35 (3), 229-232
  17. 허민, 백인성, 정철환, 박재봉, 김보성, 2001, 전남 여수시 도서지역에서 발견된 공룡 발자국 화석. 대한지질학회지, 37 (4), 653-658
  18. 허민, 백인성, 정철환, 황구근, 김보성, 2003, 전남 화순군 서유리에서 산출된 수각류 공룡 발자국: 산상 및 고생물학적 의의. 대한지질학회지, 39 (4), 461-478
  19. 황구근, 허민, 백인성, 2002, 마산시 호계리 부근의 백악기 진동층에서 산출된 용각류 공룡발자국화석. 대한지질학회지, 38 (3), 361-375
  20. Abraham, M.R., Grzybowski, E.B., Renner, J.W. and Marek, E.A., 1992, Understanding and misunderstanding of eights graders of five chemistry concepts found in textbooks. Journal of Research in Science Teaching, 29, 105-120 https://doi.org/10.1002/tea.3660290203
  21. Alroy, J., 1998, Cope's rule and the dynamics of body mass evolution in North American fossil mammals. Science, 280, 731-734 https://doi.org/10.1126/science.280.5364.731
  22. Ball, D.L. and Feiman-Nemser, S., 1988, Using textbooks and teachers' guides: A dilemma for beginning teachers and teacher educators. Curriculum Inquiry, 18, 401-423 https://doi.org/10.2307/1179386
  23. Bastide, F., 1990, The iconography of scientific text: principles of analysis. In M. Lynch & S. Woolgar (Eds), Representation in scientific practice (pp. 187-229). Cambridge, MA: MIT Press
  24. Bishop, B. and Anderson, C., 1990, Student conceptions of natural selection and its role in evolution. Journal of Research in Science Teaching, 27, 415-427 https://doi.org/10.1002/tea.3660270503
  25. Bowen, G.M. and Roth, W.M., 2002, Why students may not learn to interpret scientific inscriptions. Research in Science Education, 32, 303-327 https://doi.org/10.1023/A:1020833231966
  26. Carroll, S.B., 2001, Chance and necessity: the evolution of morphological complexity and diversity. Nature, 409, 1102-1109 https://doi.org/10.1038/35059227
  27. Cope, E. D., 1871, The method of creation of organic forms. Proc. Am. Phil. Soc., 12, 229-263
  28. Dilcher, D.L., 1984, Early angiosperm reproduction: an introductory report. Rev. Palaeobot. Palynol., 27, 291-328
  29. Huh, M., Hwang, K.G., Paik, I.S., Chung, C.H., Kim, B.S., 2003, Dinosaur tracks from the Cretaceous of South Korea: Distribution, occurrences and paleobiological significance. The Island Are, 12, 132-144 https://doi.org/10.1046/j.1440-1738.2003.00386.x
  30. Knorr-Cetina, K.D. and Amann, K., 1990, Image dissection in natural scientific inquiry. Science, Technology, & Human Values, 15, 259-283 https://doi.org/10.1177/016224399001500301
  31. Krutzsch, W., 1971, Coniferenpollen (Saccites und Inaperturates) Lf. VI of Atlas der mittel-undjungtertiaren dispersen sporen- und pollen- spwie der Mikroplanktonformen des nordichen Mitteleuropas. Jena, VEB Gustav Fisher Verlag, 234 p
  32. Lee, O., Eichinger, D., Anderson, C.W., Berkheimer, G.D. and Blakeslee, T.D., 1993, Changing middle school students' conceptions of matter and molecules. Journal of Research in Science Teaching, 30, 249-270 https://doi.org/10.1002/tea.3660300304
  33. Lee, Y.-N., Yang, S.-Y., Seo, S.-J., Baek, K.-S., Yi, M.-S., Lee, D.-J., Park, E.-J., Han, S.-W., 2000, Distribution and Paleobiological significance of Dinosaur tracks from the Jindong Formation (Albian) in Kosong County, Korea. In: Lee, Y.-N. (ed.) 2000 International Dinosaur Symposium for Kosong County in Korea, Paleontological Society of Korea, Special Publication, No.4, 1-12
  34. MacFadden, B.J., 1986, Fossil horses from 'Eohippus (Hyracoherium) to Equus: scaling, Cope's law and the evolution of body size. Paleobiology, 12, 355-369 https://doi.org/10.1017/S0094837300003109
  35. Moore, P.D., Webb, J.A., Collinson, M.E., 1991, Pollen Analysis, 2nd Edition. Blackwell Science, Oxford, 216 p
  36. Myers, G., 1990, Every picture tells a story: Illustrations in E.O. Wilson's Sociobiology. In M. Lynch & S. Woolgar (Eds), Representation in scientific practice (pp. 231-265). Cambridge, MA: MIT Press
  37. Pozzer, L.L. and Roth, W.M., 2003, Prevalence, Function, and Structure of Photographs in High School Biology Textbooks. Journal of Research in Science Teaching, 40, 1089-1114 https://doi.org/10.1002/tea.10122
  38. Ralof, J., 2001, Why some schools may not want to go by the book. Science News, 159 (1) [On-line]. http://www.sciencenews.org/index.asp
  39. Smith, J.B., Lamanna, M.C., Lacovara, K.J., Dodson, P., Smith, J.R., Poole, J.C., Giegengack, R. and Attia, Y., 2001, A Giant Sauropod Dinosaur from an Upper Cretaceous Mangrove Deposit in Egypt. Science, 292, 1704-1706 https://doi.org/10.1126/science.1060561
  40. Stanley, E.A., 1969, The occurrence and distribution of pollen and spores in marine sediments. Proc. 1st Int. Conf. Planktonic Microfossils, Geneva, 640-643
  41. Traverse, A., 1988, Paleopalynology: Unwin-Hyman, 600 p
  42. Wang, F.S., Chien, N.F., Zhang, Y.L. and Yang, H.Q., 1997, Pollen Flora of China, 2nd Edition. Science Press, Beijing, 461 p
  43. Xu, X., Zhou, Z. and Wang, X., 2000, The smallest known non-avian theropod dinosaur. Nature, 408, 705-708 https://doi.org/10.1038/35047056