THE EFFECT OF A MENTAL HEALTH PROMOTION PROGRAM AT A MENTAL HEALTH MODEL MIDDLE SCHOOL

정신건강시범 중학교에서 수행된 정신건강 증진 프로그램의 효과

  • 곽영숙 (제주대학교 의과대학 정신과학교실) ;
  • 고혜정 (제주시정신건강센터)
  • Published : 2005.09.01

Abstract

Objectives : This study was performed to evaluate the effects of a mental health program within a mental health model middle school. Methods : Subjects of the study consisted of 748 students from the second grade and third grade students at the middle school chosen for a school mental health program by the Ministry of Education in Jeju. The subjects participated in 12 consecutive sessions of group discussion developed to prevent mental health problems. The authors investigated the effects of the program by evaluating the students with Young's Internet Addiction Scale (IAS), Conners & Wells' Adolescent Self Report Scale(CASS) and Minnesota Multiphasic Personality Inventory (MMPI) before the initial session and after the final session. The data was analyzed by t-test in SPSS PC+ 10.0. The range of significance was p<.05. Results : In MMPI, the percentage of students above clinical range reduced from $12.9\%\;to\;11.0\%$. It reduced in the second grade students, but increased in the third grade students. The scores of paranoia and mania subscales showed a statistically significant reduction. In IAS, the percentage of students above the range of Internee overuse reduced from $16.0\%\;to\;6.8\%$. The percentage of students who showed risk of attention problems in CASS reduced from $22.7\%\;to\;18.3\%$. Also, both IAS and CASS scores showed a statistically significant reduction. The clinical significance of the reduction of IAS scores was within moderate range. Conclusion : The mental health program reduced the percentage of students' risk of mental health problems, internet addiction and attention problems and it was clinically effective on preventing Internet addiction. These results support the effects of a school mental health program to promote students' mental health. The authors suggest to expand this program to other schools, to reconfirm the effect of the program by using proper & specified instruments and to evaluate long-term effect of the program.

목적 : 정신건강증진 프로그램을 정신건강시범학교에 적용하여 그 유용성을 보고자 하였다. 방법 : 제주도교육청 지정 정신건강시범학교인 제주시내 1개 중학교 2, 3학년 학생 748명을 대상으로 Young의 인터넷중독진단척도(IAS), Conner와 Wells의 청소년 집중력 자가보고척도(CASS) 그리고 다면적인성검사(MMPI)를 사용하여 정신건강증진 프로그램 전, 후의 변화를 비교하였다. 정신건강증진 프로그램은 사회정신건강연구소에서 개발한 인성교육 중에서 발췌하여 12시간으로 구성하였다. 자료분석시 프로그램 전후의 차이를 알아보기 위해 paired t-test를 사용하였다. 유의수준은 p<.05수준으로 하였다. 결과 : 프로그램 전후 MMPI상 임상적 수준의 문제를 보인 청소년이 $12.9\%$에서 $11.0\%$로 감소를 보였다. 2학년에서는 감소를 보였으나 3학년에서는 증가하였다. 소척도 점수는 편집증과 경조증 척도에서 통계적으로 유의한 감소를 보였다. IAS에서는 인터넷 과다사용 또는 중독 청소년이 $16.0\%$에서 $6.8\%$로 감소를 보였다. CASS에서는 집중력 문제 위험 청소년이 $22.7\%$에서 $18.3\%$로 감소하였다. IAS와 CASS 점수 모두 통계적으로 유의한 감소를 보였다. IAS 점수의 감소는 임상적 유의도가 중등도였다. 결론 : 정신건강증진 프로그램은 정신건강 문제, 인터넷 중독 위험 또는 집중력문제 위험이 있는 청소년의 감소를 가져왔고 인터넷 중독 예방에 효과가 있었다. 이 결과는 시범학교의 정신건강 증진 프로그램의 효과를 지지하며 일반 학교로의 확대 실시를 제안한다. 향후 프로그램에 맞는 특정화된 평가도구를 사용하여 프로그램의 효과를 재확인하여야 하겠다.

Keywords