College Adaptation and Internet Game Addiction by Internet Game Motivation Types

인터넷 게임동기 유형에 따른 대학적응과 인터넷 게임중독

  • Baik, Jeesook (Department of Child, Adolescent, and Housing, Mokpo National University)
  • 백지숙 (목포대학교 아동청소년.주거학과)
  • Received : 2004.10.31
  • Accepted : 2005.01.09
  • Published : 2005.02.28

Abstract

This study examined internet game addiction and college adaptation(academic, social, personal-emotional, institutional attachment) by Internet game motivation types. The 475 subjects (235 male and 240 female college students) responded to the newly developed self-report measure, Internet Game Motivation Scale (IGMS). Cluster analyses of IGMS data identified 5 types of Internet game motivation: Active I, Active II, Moderate I, Moderate II, Passive. Active (I, II) types had the highest scores in Internet game addiction while the Passive type yielded the lowest. Except for academic adaptation, all aspects of college adaptation varied as a function of Internet game motivation types. Overall, Moderate II showed highest whereas Active I showed lowest academic adaptation scores.

Keywords

References

  1. 게임몰입증<게임중독>의 현황과 대처방안 게임종합지원센터
  2. 청소년 10명중 2명 '난 인터넷 게임중독' 국민일보
  3. 게임동기에 따른 게임중독의 유형분류 : Q 방법론의 적용 김경화
  4. 불건전 정보 유통 및 윤리의식 실태와 정보윤리의식 고취방안 연구 김정기
  5. 한국심리학회지 소비자.광고 v.1 no.2 인터넷 이용자들의 동기와 사이트 이용행동 김재휘;홍재욱
  6. 컴퓨터 사용자 44% '주로 게임하는데 사용' 동아일보
  7. 게임중독과 우울 및 충동성의 상관성 백공주
  8. 대한가정학회지 v.36 no.10 한국청소년후기재체화척도 개발 연구 백지숙;도현심;박성연
  9. 아동학회지 v.24 no.2 청소년의 삶의 질과 온라인 게임 이용동기 및 결과에 관한 연구 성윤숙
  10. 대학생의 성격특성과 종류별 게임중독의 관계에 관한 연구 오대연
  11. 비디오 게임이 어린이의 공격성에 미치는 영향에 관한 연구 이동우
  12. 게임의 중독적 사용이 청소년의 문제해결 능력 및 의사소통에 미치는 영향 이소영
  13. 청소년의 게임 이용동기와 자존감, 의존성이 게임 몰입과 게임 중독에 미치는 효과 이수영
  14. 인터넷 게임 중독의 진단척도 개발과 인지행동치료 효과 이형초
  15. SPSSWIN을 이용한 통계분석 정충영;최이규
  16. 대한민국 게임백서 한국게임산업개발원
  17. 인터넷 이용자수 및 이용행태조사 한국인터넷정보센터
  18. 한국인터넷백서 한국전산원
  19. Living with music television: Adolescents' music video use Abn, O K.
  20. The practice of social research Babbie, E.
  21. Psychological Bulletin v.107 Comparative fit indexes in structural models Bentler, P.
  22. The Psychologist v.12 no.5 Internet addiction Griffiths, M.O.
  23. Multivariate data analysis Hair, J.F. Jr.;Anderson, R.E.;Tatham, R.L.;Black, W.C.
  24. Utilization of mass communication by individual;The uses of mass communications : Current perspectives on gratifications research Katzs, E.;Blumler., J.G.;Gurevitch, M.;Blumler, J.G.(ed.);Katz, E.(ed.)
  25. Journal of Communication v.46 no.1 Why communication researchers should study the internet : A . dialogue Newhagen, J.E.;Rafaeli, S.
  26. Media uses and effects: A usesand-gratifications perspective;Media Effects: Advances in theory and research Rubin, A.M.;Bryant, J.(ed.);Zillmann, D.(ed.)
  27. Individualism and collectivism Triandis, H.
  28. Cyberpsychology and Behavior v.1 no.3 Internet addiction: The emergence of a new chlinical disorder Young, K.S.
  29. Motivations and usage of electronic gaming Yoo, H.L.