Health Education Needs of Students, Parents and Teachers and the Status of Health Education in Elementary, Middle, and High Schools

초․중․고등학교 학생․학부모․일반교사의 보건교육 영역별 요구도와 보건교육

  • Published : 2005.06.01

Abstract

Purpose: The purpose of this study was to identify the needs of health education in students, their parents and teachers in the elementary, middle and high schools and the current situation of health education class. Method: The subjects of this study were a total of 9450 persons including students, their parents and teachers from 279 schools throughout the country. They were selected through convenient sampling. Data were analyzed through $\chi^2$-test and ANOVA. Result: Students, their parents and teachers replied that 18 dimensions of health education class (DHEC) are necessary. The four DHEC - healthier life style, sex education, mental health and safety education - showed high educational needs in students, their parents, and teachers. High school students had higher educational need of 'symptom management for daily living' than elementary and middle school students. Students, their parents and teachers in elementary school had higher educational needs of 17 DHEC than those in middle and high school. The percentages of schools with health education class taught by health teachers were 99.2%, 75.5% and 66.0% respectively in elementary, middle and high schools. Health education was given mainly using physical education classes at elementary schools, and creative class hours at middle and high schools. In general, health education took 1-3 hours per week at elementary schools, and less than an hour at middle and high schools. Conclusion: Therefore, based on the results, systematic health education class should begin from elementary school to meet the need of health education in students, their parents and teachers, and further study should be made on the number of hours required and the amount of contents of 18 DHEC.

Keywords

References

  1. 강영미, 김대현, 김복용, 김상순, 김이순, 김정순, 김화중, 박정희, 신유선, 윤석옥, 이지현 (1999). 보건 교육, 서울:수문사
  2. 건강사회를 위한 보건교육 연구회 (2004). 학교보건 교육 내실화를 위한 대토론회 자료집. 14-17
  3. 교육인적자원부 (2004). 학교보건교육 내실화방안. 교육인적자원부 교육과정정책과
  4. 김경렬, 주현옥, 김영혜 (2005). 7차 교육과정 시행후 초등 보건교사의 보건교육 실태. 보건교육.건강증진학회지, 22(1), 41-54
  5. 김영복, 위자형, 곽종옥 (1995). 일부지역 중학생의 보건교육 요구도에 관한 조사연구. 한국보건교육학회지, 12(1), 128-150
  6. 김영임 (1998). 우리나라의 학교보건교육 실태, 한국학교보건학회 동계학술대회 자료집, 27-43
  7. 김영희 (2004). 학교보건의 이해 및 보건교사의 교원자격. 2004년 동계 지역사회간호학회 학술대회 자료집
  8. 김화중, 윤순녕, 전경자 (1999). 학교보건과 간호( 3th ed.). 서울:수문사
  9. 김화중 (1999). 보건. 서울.대한교과서
  10. 문기내, 남철현, 김귀희,위광복, 박경옥, 이미경, 심규범, 장영진 (2003). 중.고등학생들의 보건교육 요구도 조사연구 보건복지연구, 8, 11-34
  11. 박남수 (1995). 학교보건교육의 개선방안에 관한 연구. 이화여자대학교 석사학위 논문, 서울
  12. 박영수와 서용하 (1992). 초.중학교 학교관리자의 학교보건교육에 관한 조사연구; 태도와 실천을 중심으로 한국보건교육학회지, 9(2), 12-40
  13. 백운경와 홍양자 (1992). 여자고등학교 보건교육과 목 설정에 관한 기초적 조사 연구. 한국학교보건학회지, 9(1), 1-13
  14. 전국 보건교사회 (2004) 보건교사의 보건교육 실시현황. 8-14
  15. 윤영옥 (1998). 시내 일부 중학교의 보건교육 요구도 조사-보건교육 교육과정 개발을 위하여. 이화여자대학교 석사학위 논문, 서울
  16. 윤순녕 (2004). 초.중등 1급 보건교사 자격연수 전공과정. 서울대학교 간호대학. 5-16
  17. 이보은 (1998). 고등학교 보건교육 교육과정 선정을 위한 조사 연구. 이화여자대학교 석사학위 논문,서울
  18. 최진영과 김명 (1995). 초.중.고등학교 보건교육에 대한 학부모의 인식 및 요구도 조사. 한국보건교육학회지, 12(1), 47-71