Development of the Public Practice Center's teaching-learning model by applying Blended Learning Strategies

Blended Learning 전략을 적용한 공동실습소 교수-학습 모형 개발

  • Published : 2005.03.31

Abstract

The purpose of this study is to develop the Public Practice Center's teaching-learning model by applying blended learning strategies which is complementary to the expected problems such as expansion of the educational object and diversity of the curriculum to maximize the educational effect and to analyze activation types of the Practical Practice Center to expand the Public Practice Center's function and role by studying the document. Blended Learning Strategies are established in consideration of the following eight (8) factors ; learning environment, learning purpose, learning contents, learning time, learning place, learning type, learning media, type of interaction. It is redesigned and amended to the KEDI's individual confirmation instruction model for skill learning (1975) which is considered to be effective in the filed of education by applying features, educational contents of the Public Practice Center's teaching and merit of Blended Learning Strategies simultaneous. This model is composed of six (6) steps as shown below; 1. Understanding on the purpose and orientation 2. Observation for demonstration of fundamental skill 3. Ex on-line learning 4. Acquirement of element skill 5. Confirmation for acquirement of fundamental skill 6. After on-line learning. Further to this, this model is designed so that the above eight factors will be applied to the students effectively and the merit of e-learning and off-line practice will be mixed to the learner's expectation and satisfaction.

Keywords

References

  1. 권성연 외. (2003) 재직근로자 훈련유형별 지원 특성화 방안 연구. 한국직업능력개발원
  2. 기혜경. (2003). 효율적인 기업교육을 위한 Blended Learning 활용 방안에 대한 연구. 미출판 석사학위 논문. 세종대학교
  3. 김강영. (2002). 공업계 고등학교 공동실습소 효율적 운영에 관한 교사 인식 분석. 미출판 석사학위 논문. 강원대학교
  4. 김도헌.(2003a). Blended Learning 등장과 개념적 의미. 산업교육,2003년 3월호,54-57
  5. 김도헌 (2003b). Blended Learning 설 계 를 위 한 전략적 접근법. 산업교육,2003년 4월호, 60-63
  6. 김도헌,최우재 (2003). Blended Learning을 통한 리더십 훈련 프로그램의 개발 및 평가 연구. 교육정보방송연구,9(4),147-176
  7. 김종석,김언주,백욱현. (1992) .교수. 학습의 이론과 설제. 성원사
  8. 류창열. (2004). 공업교육원론. 교육과학사
  9. 박수홍 (2004) 학습 프로세스 리엔지니어링의 개념과 적용 사례 연구 Blended Learning을 중심으로. 2004 한국교육공학회 춘계학술대회. 2855-297
  10. 교육혁신위원회. (2005). 직업교육체재 혁신 방안
  11. 변영계. (1977). 수업설계. 배영사
  12. 배동윤,최완식. (2004) 공동실습소 활성화를 위한 Blended Learning 활용 수업 모형 탐색. 동아시아 공업기술교육국제학술대회,205-210
  13. 송영수. (2003). 새로운 인재 양성 패러다임과 Blended Learning의 등장. 인사관리,2003년 7월호, 18-21
  14. 오인경. (2004). Blended Learning의 실시 현황 본석 : 국내 현황 및 외국과의 비교. 기업교육연구,6(1), 41-62
  15. 이병욱,노태천 (2001) 이론. 실습 통합 교과의 교수.학습 모형 개발을 위한 이론적 탐색. 직업교육연구,20(1),63-76
  16. 이병욱. (2004) 공업기술교과의 특성에 부합하는 e-Learning에 대한 논의. 동아시아 공업기술교육국제학술대회,185-192
  17. 이복형. (1996). 공업계 고등학교 기계공동실습소 운영 실태와 활성화 방안에 관한 연구. 미출판 석사학위 논문. 국민대학교
  18. 이용순 외 (1999). 직업 교육 내실화를 위한 공동설습소 설치 및 운영 활성화 방안 연구. 한국직업능력개발원
  19. 이장섭. (2001). 공업계 고등학교 기계공동실습소 내실을 위한 운영 활성화 방안에 관한 연구. 강원대학교 교육대학원 석사학위논문
  20. 임승재. (1991). 공업고등학교 기계공동실습소의 발전 방향에 관한 연구. 미출판 석사학위 논문. 중앙대학교
  21. 임정훈,임병노,최성희 (2004). Blended Learning 을 활용한 커뮤니티 기반 교수학습 모형 개발. 2004 한국교육공학회 춘계학술대회. 141-168
  22. 장기석. (1989). 공업계 고등학교 공동실습소의 효율적인 운영 방안에 관한 연구. 미출판 석사학위 논문. 전남대학교
  23. 조영회. (1996) 공업고등학교 기계공동실습소 운영 효율화에 관한 연구. 미출판 석사 학위 논문. 전남대학교
  24. 진위교,김충회,변영계. (1996). 교육방법.교육 공학-수업의 이론과 설제. 정민사
  25. 최유현. (2001). 실과교육학연구. 형설출판사
  26. 최정임. (2004) 대학수업에서 온라인 토론을 활 용한 blended learning의 사례. 2004 한국교육공학회 춘계학술대회. 111-123
  27. 한국교육개발원. (1975) 중학교 기술과 교육과정 시안 개발에 관한 연구. 연구보고서 26
  28. Brennean, M. (2003). White Paper Blended Learning and Business Change. Key Findings. IDC
  29. Delacey, B. & Leonard, A. (2002). Case Study on technology and distance in education at the Harvard Business School. Educatioonal Technology Siociety, 5(2), 13-28
  30. Driscoll, M. (2002). Blended learning. e-Learning. 3(3), 54-56
  31. e-Learning plus. (2003). 섞어라! Blended Learning. 5월호
  32. Fox, M. (2002). Keeping the blended promise. e-Learning. 3(3), 26-30
  33. Kaye Thorne. (2003). Blended Learning-How to integrate Online and Traditional Learning. London: Kogan Page
  34. Mantyla, K. (2001). Blending e-Iearning: The power is in the mix. American Society for Training & Development
  35. Masie, E. (2002). Blended learning: The magic is in the mix. The ASTD E-Learning Handbook. pp. 58-63
  36. Michael Lerres & Claudia de Witt. (2003). A Didactical Framework for the Design of Blended Learning Arrangements. Journal of Educational Media, Vol.28, 103-104
  37. Reay, J. (2001). Blended learning: A fusion for the future. Knowledge Management Review, August, p.41
  38. Rossett, A., Douglis, F. & Frazee, R. V. (2003). Strategies for Building Blended Learning. [Online]http:// /www.learningcirc uits.org/2003/juI2003/rosseett.htm
  39. Sigh, H., & Reed, C. (2001). A white paper: Achieving success with blended learning. [Online]http://www.centra.com/download/whitepapers/blendedlearning. pdf
  40. Singh, H. (2003). Building effective blended learning programs. Educational Technology, 43(6), 51-54
  41. Smith, J. M. (2001). Blended Learning: An old friend gets a new name. Executive Update Washington Society of Association Executives. [ Online]http://www .gwsae.org/executiveu pdate/2001/march/blended.htm
  42. Valdez, R. J. (2001). Blended Learning Maximizing The Impact of an Integrated Solution. click2learn
  43. Ward, J. & LaBranche, G.A. (2003). Blended learning: The convergence of e-Ieaming and meeings. Frachising World, 35(4), 22 https://doi.org/10.1080/0043824032000078063
  44. Amy Finn, Ph.D. & Mark Bucceri. (2004). A Case Study Approach to Blended Learning. Centra Software, Inc, Version 1.0 September
  45. Josh Bersin. (2004). What Works in Blended Learning- Best Practices, Proven Methodologies, and Lessons Learned Pfeiffer
  46. Valiathan, P. (2002). Blended leming Models. Learning Circuits: ASTD's Magazine All about E-Learning, August, 42-45