A Study on the Key Competencies of Industrial High School Students and Some Way of their Improvement

공업계 고등학교 학생들의 직업기초능력의 수준과 개선 방안

  • Received : 2005.10.30
  • Accepted : 2005.12.26
  • Published : 2005.09.30

Abstract

The purpose of this study is to measure the level of the key competencies of industrial high school students and to use it as the basic material so as to improve the key competencies. The subject was 359 industrial high school students(boys: 244, girls: 115) in Seoul, Daejeon, Gwangju, and Busan. The instrument used to measure the key competencies is that developed by Cheol-Young Jeong, which was partly revised with the help of a group of experts. The results of this study showed some of skills were below an average of 3.0, which were writting skill(M=2.85) and speaking skill(M=2.96) in communication skills, logical thinking(M=2.98) in problem solving skills, leadership skill(M=2.88) in interpersonal skills, and self-improvement skill(M=2.96) and the spirit of public service(M=2.93) in self-management and self-improvement skills. But technology skills were above an average of 3.0. And it appeared that technology skills(P=.023) depended on having a certificate or not, and so did communication skills(P=.020) and problem solving skills(P=.034) on the types of a course(employment or entrance into a college). So, to strengthen the key competencies which appeared below an average of 3.0 in this study, not only does the curriculum of industrial high schools need to be reorganized, but systematic strengthening program of key competencies should also be developed.

Keywords

References

  1. 교육개혁혁신위원회. (2005). 직업교육체제 혁신 방안
  2. 배은영. (2003). 직업기초능력 향상을 위한 상업계 고등학교 전문교과 구성 방안. 직업교육연구,6(1),29-53
  3. 서우석. (2000). 초등학교에서의 직업기초능력 개발. 인적자원개발을 위한 교육기능 활성화,4차 KRIVET HRD 정책포럼
  4. 이건남. (2003). 실업계 고등학교 교사들이 인식하는 학생들의 직업기초능력 수준과 관련 프로그램 실태 분석. 미간행 석사학위 논문. 서울대학교
  5. 안광식, 김미영, 최완식. (2005). 대학생들의 직업기초능력 수준에 관한 연구. 대한공업교육학회지, 30(1), 96-105
  6. 이동임, 김현수,김덕기. (2000). 직업능력인증제 운영 방안. 한국직업능력개발원
  7. 이정표,박윤희,홍선이. (2004). 기업의 직업기초능력 교육훈련 실태와 과제. 한국직업능력개발원 Working Paper 2004-02
  8. 이종성,정향진. (2002). 실업계 고등학교의 직업 기초능력 신장 프로그램 개발 및 적용 방안. 한국직업능력개발원
  9. 임언. (2002). 평생학습사회에서의 진로개발 모형: 멀티플래이어. 진로교육연구,15,177-193
  10. 임언,최동선,최지희,오은진, (2004). 성인의 직업기초능력 조사연구. 한국직업능력개발원
  11. 정진철. (1999). 고등학교 교사들이 인식하는 직업기초능력에 대한 인식. 미간행 석사학위논문. 서울대학교
  12. 정철영,나승일,김종우,허영준. (2001),우송대재학생의 직업기초능력 개발을 위한 교육 및 지원방안. 우송대학교
  13. 정철영,나승일,서우석,이종성,송병국. (1998). 직업기초능력의 영역 및 하위요소 추출. 직업교육연구,17(2),15-38
  14. Ebbinhaus, M. (2000). Praxisund handlungsorientierte Prufungsmethoden, in: Ausbilder-Handbuch, 36. Erg.-Lfg.April