Concern and Improvement of the Ocean Environment by Vocational High School Students in a Seaside City

임해도시 실업계 고등학교 학생의 해양환경에 대한 관심과 개선방안

  • Received : 2005.01.16
  • Accepted : 2005.02.17
  • Published : 2005.04.30

Abstract

The purpose of this study is to prepare the way for the prevention and improvement of the ocean environment pollution and destruction by researching and analyzing the degree of interests in the ocean environment which the students of seaside vocational high schools have. The concerns of this study are as follows: 1. The vocational high school students in the seaside cities of Busan and Pohang have recognized that the ocean is the object of the highest potential of development and that through the degree of their recognition that they should better preserve the ocean environment prior to a high degree of local seaside development. 2. Although they have recognized that the ocean environment has a great influence on the life of people, their interests in the environment is low. Also, it is shown that they get their knowledge and information through TV. 3. They've understood that the main factor of ocean contamination concerns the home and the causes of ocean contamination are sewage and waste material from daily life. Moreover, their answers reveal that they believe that they should participate in a sanitization activity for the ocean environment voluntarily and put trash into nearby trash cans as opposed to inconsiderately throwing away trash on the beach. 4. Their answers also show that they recognize the elements that can best preserve the ocean environment start at home and with government, and school services through experience activities are the most effective for the education of the ocean environment.

Keywords

References

  1. 강석규, 중학생들의 수질 환경에 대한 인식과 실천 태도의 변화에 대조사, 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문, 2003
  2. 고운미, 농촌지역사회주민의 환경보전의식과 관련변인연구, 서울대학교 대학원 석사학위논문, 1999
  3. 김규태, 농업고등학교 학생들의 환경보전 인식에 관한 연구, 충북대학교 교육대학원 석사학위논문, 1999
  4. 김선곤, 수산. 해운계 고등학교 해양환경 교육 활성화 방안에 관한 연구, 부경대학교 교육대학원 석사학위논문, 1998
  5. 남석우, 진천지역 고등학생들의 환경문제에 관한 관심도 분석, 충북대학교 교육대학원 석사학위논문, 2001
  6. 박희성, 환경문제의 원인에 대한 중학생들의 인식특성 및 변화 가능성 , 한국교원대학교 대학원 석사학위논문, 2002
  7. 손선자, 초등학교 교과서에 나타난 환경교육 내용 분석, 경성대학교 교육대학원 석사학위논문, 1999
  8. 손선자, 초등학교 교과서에 나타난 환경교육 내용 분석, 경성대학교 교육대학원 석사학위논문, 1999
  9. 정태건, 고등학생들의 환경인식에 관한 실증적연구, 울산대학교 교육대학원 석사학위논문, 1996
  10. 교육인적자원부, 선박보조기계, 대한교과서주식회사, 2003
  11. 교육인적자원부, 선박운용, 대한교과서주식회사, 2003
  12. 교육인적자원부, 수산가공(하), 대한교과서주식회사, 2003
  13. 교육인적자원부, 수산경영일반, 대한교과서주식회사, 2002
  14. 교육인적자원부, 수산생물, 대한교과서주식회사, 2002
  15. 교육인적자원부, 수산양식(하), 대한교과서주식회사, 2003
  16. 교육인적자원부, 수산일반, 대한교과서주식회사, 2002
  17. 교육인적자원부, 어업(하), 대한교과서주식회사, 2003
  18. 교육인적자원부, 잠수기술, 대한교과서주식회사, 2002
  19. 교육인적자원부, 항해, 대한교과서주식회사, 2002
  20. 교육인적자원부, 해사법규, 대한교과서주식회사, 2003
  21. 교육인적자원부, 해사일반, 대한교과서주식회사, 2002
  22. 교육인적자원부, 해양과학, (주)중앙교육진흥연구소, 2002
  23. 교육인적자원부, 해양구조물설계. 시공, 대한교과서주식회사, 2002
  24. 교육인적자원부, 해양오염, 대한교과서주식회사, 2002
  25. 교육인적자원부, 해양일반, 대한교과서주식회사, 2003
  26. 교육인적자원부, 해양토목, 대한교과서주식회사, 2002
  27. 교육인적자원부, 해양환경, 대한교과서주식회사, 2002
  28. 김동규, 세계의 환경교육, 교육과학사, 1996
  29. 남철현.류장근.최연정.황연자, 초.중.고등학교 교과서의 환경관련 내용분석연구, 한국환경위생학회지 20(4), 1994
  30. 부경대학교, 바다의 이해, 정명당, 1997
  31. 부산광역시 해양. 환경교육연구회, 특별활동을 통한 중등 해양환경교육의 지도방안, 중등학교 해양환경 교사용 지도자료, 1999
  32. 심재형, 해양오염과 생태계, 민음사, 1991
  33. 이종화, 해양오염, 신광문화사, 1998
  34. 김삼곤.박종운.이상철, 경북지역 수산계 고등학교 학생의 수산업 의식 분석, 수산해양교육연구, 제14권 1호, 2002
  35. 포항해양과학고등학교, 학교 교육 계획서, 2004
  36. 한국교육개발원, 한. 영 환경교육세미나, (주)문광사, 1991
  37. 한국해양연구소, 해양오염과 지구환경, 삼신인쇄, 1998
  38. Duxbury. Duxbury(1991), Oceans, Wm.C.Brown Publishers