Understanding the present position of STS education in national and international science museums through analysis of exhibits on STS-related content

과학관 전시물의 분석을 통한 국내외 주요 과학관의 STS 교육 실시 현황 파악

  • Published : 2005.06.30

Abstract

This study examined the efforts of both national and international science museums and centers to educate the public on recent developments in science, technology, social issues, and ethical issues by analyzing STS-related content exhibits. The results indicated that all science centers informed the public about recent science technology and relevant social and ethical issues by a variety of channels. However, science museums in Korea merely introduced new science and technology at the rudimentary level and used attractions to gather people's attention, which contributed in eliciting distorted thoughts on science and new technology. Science centers in Korea are in need of an upgrade. By analyzing science museums in foreign countries, a unique education on STS themes or scientific issues in Korea can be developed.

본 연구는 국내외 주요 과학관의 전시물에 포함된 STS 관련 내용을 분석하여 대중들에게 과학과 기술, 사회의 관계 및 최신 과학 기술의 윤리적 문제들을 교육시키기 위해 어떠한 노력을 하고 있는지 살펴보았다. 연구 결과, 각 과학관들은 최신 과학기술을 소개하고, 과학과 기술, 사회의 관계 및 과학기술과 관련된 윤리적 측면에 관련된 문제를 다양한 방법을 통하여 대중들에게 소개하고 있다. 아직까지 우리나라의 과학관들은 최신 과학 기술에 대하여 개념적인 설명이나 관람객의 흥미를 끌 만한 단편적인 사건과 현상의 소개, 과학 기술의 발전으로 인한 긍정적인 측면을 보여주는 경우가 대부분이어서 관람객들로 하여금 과학 기술에 대한 왜곡된 이미지를 갖게 할 수 있다는 문제점을 지니고 있다. 우리나라의 과학관들은 외국 과학관의 대중의 과학적 소양을 증진시키기 위한 다양한 과학관 교육 내용과 방법에 대해 조사 연구함으로써 우리나라 상황에 적절한 STS 관련 소재를 발굴하고 이를 과학관을 통하여 교육하기 위한 다양한 방법을 개발해야 할 것이다.

Keywords

References

  1. 김효경 (1999). 과학박물관의 현황과 교육적 활용방안 연구. 숙명여자대학교 교육대학원석사학위 논문
  2. 송진웅, 오원근, 조숙경, 구수정 (2002) 청소년 학교밖 과학활동 지원 시설에 대한 실태 조사 및 DB 구축. 한국과학문화재단 제2002-30호
  3. 임경순, 조숙경, 정강환, 손동욱, 김철근, 우상철, 윤동주, 이민호, 임채진, 유창영 (2001). 국립과학관(가칭)건설을 위한 기본방향 설정 연구: 해외 주요과학관 조사 보고서. 과학기술부 정책연구 2001-11. 과학기술부
  4. 최경희 (1996). STS 교육의 이해와 적용. 서울: 교학사
  5. 최경희 (2004). 국내외 과학관의 현황과 비교. 과학문화, 60, 4-5
  6. Bradbume, J. M. (1998). Dinosaurs and white elephants: The science centre in the 21st century. Museum Management and Curatorship, 17(2), 119-137 https://doi.org/10.1080/09647779800201702
  7. Choi, K. (2004). Developing Active Role of Science Museum in Educating on Ethical Issues on Science and Technology: Four Case Studies. Journal of Korean Association for Research in Science Education, 24(1), 109-120
  8. Choi, K. & Chang, H. (2003). The contribution of museums to education of ethical issues in science and technology: four case studies. Proceeding in Joint Seminal under the Japan-Korea Basic Scientific Cooperation Program. Kobe, Japan. 145-154
  9. Drexler, E. (1986). Engines of Creation: The Coming Era of Nanotechnology. New York: Anchor Press/Doubleday. http://www.foresight.org/EOC/index.html
  10. Durrie, B. & Hutchison, C. (1996). Third Generation Museums. Paper presented at First Science Centre World Congress, Heureka, Finland
  11. I. Janousek. (2000). The 'context museum': integrating science and culture. Museum International, 52(4), 21 -24 https://doi.org/10.1111/1468-0033.00281
  12. Henriksen, E. K. and Freyland, M. (2000). The contribution of museums to scientific literacy: views from audience and museum professionals. Public Understanding of Science, 9(4), 393-415 https://doi.org/10.1088/0963-6625/9/4/304
  13. Janousek, I. (2000). The 'context museum': integrating science and culture. Museum International, 52(4), 21-24 https://doi.org/10.1111/1468-0033.00281
  14. Koster, E. H. (1999). In search of relevance: Science centers as innovators in the evolution of museums. Daedalus, 128(3), 277-296
  15. Levidow, L. (1998). Domesticating biotechnology: how London's science museum has framed the controversy. The Ecologist, 28(3), 143-145
  16. Lucas, A. (1994). STS beyond school: Public perceptions and sources of knowledge. In J. Solomon & G. Aikenhead(Eds.) STS education: International perspectives in reform pp.111-119 New York: Teachers' College Press
  17. McManus, P. (1999). Topics in Museums and science education. Studies in Science Education, 20, 157-182 https://doi.org/10.1080/03057269208560007
  18. Mnyusiwalla, A., Daar, A. S., & Singer, P. A. (2003). Mind the gap: science and ethics in nanotechnology. Nanotechnology, 14(3), R9-R13 https://doi.org/10.1088/0957-4484/14/3/201
  19. Pedretti, E. (1996). Learning about science, technology, and society(STS) through an action research project: Co-constructing an issues-based model for STS education. School Science and Mathematics, 96(8), 432-440
  20. Rennie, L. J. & McClafferty, T. (1996). Science centres and science learning. Studies in Science Education, 27, 53-98 https://doi.org/10.1080/03057269608560078
  21. Ruggiero, C. (2000). Spreading the analytical word. Chemistry & Industry, 5, 182-184
  22. Semper, R. J. (1990). Science Museums as Environments for Learning. Physics Today, 43(11). 50-56 https://doi.org/10.1063/1.881216