The Effect of Mileage Program in e-Business on Brand Loyalty : Focused on the Mediating Roles of Trust and Relational Commitment

e-Business에서의 마일리지프로그램이 신뢰와 관계몰입을 통해 브랜드애호도에 미치는 영향

  • 이정실 (동명정보대학교 관광경영학과) ;
  • 임채관 (동명정보대학교 유통경영학과) ;
  • 박봉규 (동의대학교 호텔관광경영학부)
  • Published : 2005.08.01

Abstract

This paper examines empirically the effect of mileage program in e-Business on brand loyalty, and the mediating role of customers' trust and relational commitment. The results show that customer's benefits and convenience of the program significantly influences positively customer's trust. In addition, customer's trust also influences positively relational commitment, and relational commitment significantly influences positively brand loyalty. Thus, trust and relational commitment should be considered in the mileage program to improve the brand loyalty of internet shopping mall. Implications and limitations of this study are suggested.

본 연구는 e-Business에서의 마일리지 프로그램과 브랜드 애호도와의 관계, 특히 신뢰와 관계몰입을 매개로 하여 이들이 서로 어떤 인과관계를 가지고 있는가를 실증적으로 분석하여 e-Business에서 마일리지 프로그램을 더욱 활성화시키기 위한 방안을 제시하고자 하는 것이다. 실증분석 결과, 마일리지 프로그램의 이용혜택과 편리성이 고객의 신뢰에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 고객의 신뢰가 관계몰입에 정(+)의 영향을 미치며, 관계몰입이 브랜드 애호도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 따라서 인터넷쇼핑몰의 브랜드 애호도를 높이기 위한 마일리지 프로그램을 사용할 때에는 신뢰 및 몰입을 높이기 위한 방안도 함께 고려되어야 한다는 것이다.

Keywords