The influence on learning achievements and motives by using mind tools regarded students' congitive levels

인지수준에 따른 마인드 툴 활용이 학업성취도와 학습동기에 미치는 영향

  • 김동렬 (부산대학교 생물교육과) ;
  • 문두호 (부산대학교 생물교육과)
  • Received : 2005.09.22
  • Accepted : 2005.11.10
  • Published : 2005.11.30

Abstract

This study lets you know how semantic network programs called mind tools have an effect on students' learning achievements and learning motives regarded students' cognitive levels. It helps improve the education in the real situation of the classroom. It shows that the class applied by mind tools regarded transitional students' cognitive levels and motive strategies increases students' biologies-learning achievements because it improves students' concentration and confidence efficiently connected with new knowledge by using visual effects. Also, it shows that transitional students' semantic network learning is superior to students' in formal operation stage and it is effective in forming learning contents in the structural organization with students' knowledge.

본 연구에서는 인지수준과 동기적 측면을 동시에 고려한 마인드 툴인 의미망 프로그램이 인지수준에 따른 학업 성취도와 동기에 미치는 효과를 알아보고, 교육현장에 보다 효과적으로 활용되도록 하는데 목적을 두고 수행되었다. 연구 결과 인지수준별 동기 전략을 적용한 마인드 툴을 활용한 수업은 과도기 학생들의 생물 학업성취도를 향상시켰고, 학습 내용에 시각적인 효과를 보여줌으로써 학생들의 인지구조에 새로운 지식을 효과적으로 연결시켜 주의집중과 자신감을 높일 수 있었다. 또한 형식적 조작기 학생들 보다 과도기 학생들의 의미망 형성에 더 효과적인 것으로 나타났고, 학습내용이 구조지식으로 조직화되어 학습내용의 파지에 효과적이었다.

Keywords