In-Depth & Supplementary Differentiated Curriculum for Social Studies based on Cooperative Learning

협동학습에 기반한 사회과를 위한 심화·보충형 수준별 교육

  • 채정보 (안동대학교 컴퓨터교육전공) ;
  • 강오한 (안동대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 송희헌 (안동대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2005.07.22
  • Accepted : 2005.10.29
  • Published : 2005.11.30

Abstract

In this paper, we propose an improved method of differentiated curriculum in social studies class that can be immediately used in the class. There are two major reasons that differentiated curriculum has not been applied to actual educational programs. One reason is the inefficient progress of differentiated curriculum derived from students' self-study based on individual projects and teacher's excessive investment of time in the development and management of individual researches. The other attribute is the difficulty in distinguishing students' academic level due to the lake of distinct criteria, because students are classified into merely two groups, in-depth group and supplementary class. To cope with these problems, we adopted a cooperative learning to enhance the educational effect of students of the similar level. Experimental results validate that the proposed method is effective in the course of social studies.

본 논문에서는 수업 시간에 바로 활용할 수 있는 보다 향상된 사회과 수준별 교육 방안을 제안한다. 현재까지 제시된 수준별 교육방법들이 실제 학교에서 적용되지 못한 이유는 크게 두 가지를 들 수 있다. 하나는 수준별 교육이 개별학습 위주로 이루어져서 학습자는 개별과제 위주의 자율학습을 하고, 교사는 개별과제 개발 및 관리에 시간을 보내게 됨으로써 수준별 교육이 비효율적으로 진행되는 것이다. 다른 하나는 수준별 교육을 위한 수준 판정시 총점에서 기준 점수를 근거로 심화반과 보충반으로 분류함으로써 학습자의 수준을 제대로 구별할 수 없다는 것이다. 이러한 문제를 해결하기 위하여, 본 논문에서는 수준별 수업시 비슷한 수준의 학습자들이 협동학습을 하여 학습효과를 놀이도록 하였고, 소단원별로 평가하여 영역별 수준 학습이 이루어지도록 하였다. 본 논문에서 제안된 수준별 교육 방법을 중학교 1학년 사회과 과목에 적용해 본 결과 학업성취도가 향상됨을 확인하였다.

Keywords