A Study on the Elementary Information Gifted Children through Production of Multimedia

멀티미디어 제작을 통한 초등 정보영재교육에 관한 연구

  • 남승현 (한국교원대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 배영권 (한국교원대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 김도윤 (한국교원대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 구덕회 (대구교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 이태욱 (한국교원대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2004.12.27
  • Accepted : 2005.03.08
  • Published : 2005.03.30

Abstract

We have found out that the value of multimedia production from this points of view that the elementary information gifted children is still in a development stage and the goal of the gifted program is development of creative problem solving ability. So, the following study suggests multimedia production education as an alternative plan to the current education of elementary Information gifted children which is becoming problematic. Its goal is to produce an educational system which included process-product model which is one of the educational program for gifted children. Especially, an aspect in technical education, common skill of multimedia software and skill of product was tried in due consideration of the property of information gifted children, it was applied for information gifted education institute by a form of remote-education and weekend education. Through this study, multimedia production education was proposed for elementary school IT genius education. By incorporating gifted education model, we tried to work out IT genius education from the gifted program's point of view.

초등 정보영재교육에서 멀티미디어 제작을 통한 교육은 교육 대상인 초등학생의 발달 단계라는 점과 교육 목적이 창의적 문제해결력 신장이 되어야 한다는 점에서 유용성을 찾아 볼 수 있다. 그러므로 본 연구는 현재 초등 정보영재교육의 문제점에 대한 대안으로 멀티미디어 제작을 교육내용으로 제시하고 영재교육모형인 과정-산출모형을 적용하여 교육내용을 개발하는 것에 그 목적이 있다. 특히, 초등 정보영재아동의 특성을 살린 기능 교육방법을 제시하여 그 특수성을 부각시켰으며 이를 적용하여 교육현장에 투입할 수 있는 실질적인 교육자료를 개발하였다. 본 연구를 통하여 정보영재교육을 영재교육의 입장에서 풀어갈 필요가 있다는 것을 명확히 하고 초등 정보영재의 교육내용으로 멀티미디어 제작이라는 새로운 시각을 제시하였다.

Keywords