Multi-reserved Words Supporting System for Object-Oriented Educational Programming Language "Dolittle"

객체지향형 교육용프로그래밍언어 두리틀의 다중 예약어 지원 체계

  • 최해심 (고려대학교 교육대학원 컴퓨터교육전공) ;
  • 권대용 (고려대학교 대학원 컴퓨터교육학과) ;
  • 김형신 (고려대학교 대학원 컴퓨터교육학과) ;
  • 염용철 (고려대학교 대학원 컴퓨터교육학과) ;
  • 유승욱 (고려대학교 대학원 컴퓨터교육학과) ;
  • 이원규 (고려대학교 사범대학 컴퓨터교육과)
  • Received : 2005.02.23
  • Accepted : 2005.02.23
  • Published : 2005.03.30

Abstract

Educational Programming Language (EPL) should be learner-friendly and easy to use. Dolittle, an object-oriented educational programming language (EPL), offers programming environment which can be programmed in Korean(Hangul). However, since some Dolittle commands are not appropriate to elementary and middle school students, it shows limitations for learners to express programming process. In this paper, we developed a set of 1:n multi-reserved words which are able to program with Korean linguistic characteristics as well as considering learners' differences, preferences, and applicable areas. The conclusion in the paper showed that programming with this 1:n multi-reserved words helped learners concentrate on problem solving regardless of the reserved words.

교육용프로그래밍언어는 학습자에게 친근감 있고 사용이 편리하고 간단해야 한다. 객체지향형 교육용프로그래밍언어 두리틀(Dolittle)은 국어 어순에 따른 한글 프로그래밍 방식을 지원하지만 명령어가 초 중등학생들에게 낯설거나 다양한 학습상황에 맞지 않아 프로그래밍과정의 사고흐름을 표현하는 데에 한계가 있었다. 본 연구는 한글 교육용프로그래밍 언어인 두리틀에서 학습자가 친숙한 명령어로 프로그래밍을 작성할 수 있도록 융통성 있는 예약어 집합을 제공하여 학습자의 수준, 기호, 적용분야에 따라 적합한 명령어집합을 이용하여 프로그램을 작성할 수 있도록 말글의 특징을 살린 1:n 다중예약어 집합을 제시한다. 연구의 결과 다중예약어가 적용된 두리틀로 프로그램을 작성할 때 학습자는 예약어에 구애받지 않고 문제해결을 위한 사고에 집중하여 자연스럽게 개념을 학습할 수 있음을 확인하였다.

Keywords