이공계 대학교육과정의 개선방안

A novel improving Approaches for engineering and science education systems

  • 김복기 (광운대학교 전자공학과) ;
  • 문일 (연세대학교 화학공학과) ;
  • 이의수 (동국대학교 생명.화학공학과)
  • Kim Bok-Ki (Department of Electronic Engineering, Kwangwoon Uiversity) ;
  • Moon Il (Department of Chemical Engineering, Yonsei University) ;
  • Lee Euy-Soo (Department of Chemical and Biochemical Engineering, Dongkuk University)
  • 발행 : 2005.12.01

초록

사회는 매우 빨리 변화하고 있으나 변화의 핵심 인력과 기술을 제공해야하는 이공계대학의 교육과정은 이러한 변화의 속도를 따라가지 못하고 있다. 사회에서는 한 명이 수만 명을 먹여 살릴 수 있는 소위 gold color engineer 를 요구하고 있으나 대학의 반응은 아직까지 미진하다. 따라서 이런 사회의 빠른 변화에 대응하여 이공계교육이 적절히 변화할 수 있는 교육시스템의 구축이 매우 필요하다. 본 논문에서는 이를 위하여 이공계 대학교육과정의 문제점을 분석하고 그 개선방안을 논하고자 한다. 이공계 교육 내용에 대한 공급자와 수요자의 차이를 분석하고 이를 제고하기 위하여 새로운 교육체계를 제시하였다. 직업기초능력에 대한 설문을 실시하였고 국내외 이공계 교육 현황과 최근 국내 이공계 신입생의 과목이수 내용 등을 조사하였다. 또한 교육과정 개선을 위한 국가의 지원 방안을 제시하였다.

The speed of the reformation of the Korean engineering and science education systems is very slow compared with the fast change of the society. Current society requires colleges to raise high quality gold color engineers, who can feed tens of thousands people, however current education system cannot fulfill the requirement. So we need a novel education system to adapt the fast change of the society. In this study, we analyzed the difference of the education quality between supplies and demands, and based on the analysis, we suggested a new continuous quality improving system. We also collected current data on the student capability of Korean engineering freshmen and surveyed on the required vocational basic skills. Finally we suggested some programs with that the government could support improving the quality of engineering and science college students.

키워드