협동적 문화체험을 위한 탠저블 가상 문화유산 환경 디자인에 관한 연구

Designing a Tangible Virtual Heritage Environment for Collaborative Culture Experience

  • 박경신 (한국정보통신대학교 디지털미디어연구소) ;
  • 조용주 (상명대학교 미디어학부) ;
  • 강승묵 (전주대학교 정보기술공학부)
  • 발행 : 2006.10.31

초록

탠저블 가상 문화유산 환경은 탠저블 인터페이스를 사용하여 사용자간의 상호작용을 높이고 적극적인 참여를 유도하여 문화유산의 이해를 증진시키는 가상환경이다. 본 연구에서는 가상환경에서 탠저블 블록과 네이게이션 인터페이스를 사용한 축성 쌓기 놀이를 통하여 다수의 사용자들이 적극적으로 고창 문화유적지인 모양성의 문화적 이해와 협동을 배울 수 있도록 한 탠저블 모양성 시스템을 논한다. 본 논문에서 먼저 관련 연구를 살펴보고, 모양성의 역사적, 문화적 배경과 탠저블 모양성 시스템 디자인과 구현을 설명한다. 또한 사용자 관찰을 통하여 나타난 개선점과 향후 연구 방향에 대해 논한다.

The tangible virtual heritage environment employs a tangible interface to increase social interaction and engages user's understanding of cultural heritage with the activities in the virtual environment. Tangible Moyangsung is an tangible virtual heritage environment of a Korean war-defensive castle Moyangsung, and it allows a group of users to collaboratively play the tangible interface for fortifying the broken walls. This paper suggests an overview of cultural meanings behind Moyangsung and represents the details in the design and implementation of the Tangible Moyangsung system. It will also discuss improvements and further research directions.

키워드

참고문헌

  1. Ikeuchi, K., Nakazawa, A., Hasegawa, K., Ohisi, T., 'The Great Buddha Project: Modeling Cultural Heritage for VR Systems through Observation,' Proc. of IEEE and ACM International Symposium on Mixed Reality and Augmented Reality (ISMAR '03)
  2. Levoy, M. et. al., 'The Digital Mechelangelo Project,' Proc. of ACM SIGGRAPH 2000
  3. Abaci, T., Bondeli, R., Ciger, J., Clavien, M., Eral, F., Gutierrez, M., Noverraz, S., Renault, O., Vexo, F., Thalmann, D., 'Magic Wand and the Enigma of the SPhinx,', Computers & Graphics, 28, pp. 477-484, 2004 https://doi.org/10.1016/j.cag.2004.04.003
  4. Gaitatzes, A., Christopoulos, D., Roussou, M., 'Reviving the Past: Cultural Heritage Meets Virtual Reality.', Proc. of Virtual Reality, Archaeology and Cultural Heritage 2001, pp. 103-110
  5. Lee, Y., Oh, S., Woo, W., 'A Context-Based Storytelling with a Responsive Multimedia System (RMS),' Proc. of VIrtual StorytelIing (VS2005), LNCS 3805, pp. 12-21, 2005
  6. Papagiannakis, G., Foni, A., Magnenat-Thalmann, N., 'Real-Time Recreated Ceremonies in VR Restituted Cultural Heritage Sites,' CIPA XIXth International Symposium, pp. 235-240, July, 2003
  7. Pape, D., Anstey, J., Carter, B., Leigh, J., Roussou, M., Portlock, T., 'Virtual Heritage at iGrid 2000,' In Proc. of INET 2001, Stockholm, Sweden, 5-8 June 2001
  8. Park, C., Ahn, S., Kwon, Y., Kim, H., Ko, H., Kim, T., 'Gyeongju VR Theater: A Journey into the Breath of Sorabal,' Presence, 12(2), pp. 125-139, 2003 https://doi.org/10.1162/105474603321640905
  9. Park, K., Leigh, J., Johnson A., 'How Humanities Students Cope with the Technologies of Virtual Harlem,' Works and Days 37/38, 19(1&2), pp. 79-97, 2001
  10. Park, K., Cho, Y., Park, S., 'Lessons Learned from Designing a Virtual Heritage Entertainment Application for Interactive Education,' International Conference on Entertainment Computing, 2006 (LNCS), Cambridge, UK, September 20-22, 2006
  11. ARToolkit, http://www.hi시.washington.edu/artoolkit/