DOI QR코드

DOI QR Code

Design and Implementation of MDA-based Teaching and Learning Support System

MDA기반 교수-학습지원 시스템 설계 및 구현

  • 김행곤 (대구가톨릭대학 컴퓨터공학과)
  • Published : 2006.12.31

Abstract

It is important to operate an education resources which could be integrated to an system. But most of existing education information system was not developed with standardization. It is need the core education asset and reusable education service to make a good education system. Consequently, it is needed to use Sharable Content Object Reference Model(SCORM) based contents managing in order to reuse the contents of education. And it needs assembling and producing method with reusable core asset of education system to develop the application program for education. In this thesis, we study the Teaching-Learning supporting system to support systematic education resources. Teaching-Learning support system is developed of educational domain assess through development process based on Model Driven Architecture(MDA) and core asset on each stage. Application program of education is developed using MDA automatic tool through analyzing and designing for contents storage which is based on contents meta model. We finally can develop the application software of education with low cost and high productivity by raising the reusability of education contents and by using the core asset to the whole development process.

통합 운영의 중요성이 대두되고 있으나 기존 교육 정보 시스템은 표준화 기반으로 개발되지 못하고 있다. 이로 인해 교육적 Asset의 필요성과 재사용 가능한 교육 서비스의 확보가 시급한 실정이다. 이미 개발된 컨텐츠의 활용도를 높이기 위해 특히 국제적 표준인 Sharable Content Object Reference Model(SCORM)을 기반으로 컨텐츠를 관리하고, 교육용 어플리케이션 개발도 재사용이 가능한 Asset을 이용하여 조립, 생산할 수 있는 방안이 필요하다. 본 논문에서는 체계적인 교육자원을 개발하고 지원하기 위한 교수-학습지원 시스템 개발에 초점을 두었다. 교육적 도메인의 접근과 Model Driven Architecture(MDA) 개발 프로세스의 각 단계별 Asset을 통해 시스템을 개발한다. 또한, 학습 컨텐츠 메타 모델을 기반으로 컨텐츠 저장소에 관한 분석과 설계를 통하여 MDA 자동화 도구를 이용한 교수-학습지원 시스템을 개발하고자 한다. 이를 통해 교수자와 학습자가 필요로 하는 교육컨텐츠 재사용성을 높이고 전체 개발 프로세스의 Asset을 이용하여 교육용 응용소프트웨어 개발 기간의 단축과 개발비용의 절약 및 생산성을 높일 수 있다.

Keywords

References

  1. Action Sematics Models, 'Unified Modeling Language Specification, Version 1.5 OMG document', Formal 03-03-01, 2003
  2. Annerke Kleppe, Jos Warmer, Wim Bast : MDA Explained- The Model Driven Architecture : Practice and Pramise, Addsion-Wesley, 2003
  3. OMG, MDA Guide Version 1.0.1, omg/2003-06-01, June 2003
  4. Advanced Distributed Learning, 'Sharable Content Object Reference Model 2004,' http://www.adlnet.org, 2004
  5. ADL, Sharable Content Object Reference Model version 1.2, http://www.adlnet.org/ADLDOCS/Documents/SCORM_1.2_RunTimeEnv.pdf, 2001
  6. ADL, Sharable Content Object Reference Model Version 1.2, http://www.adlnet.org/ADLDOCS/Documents/SCORM_l.2 _CAM.pdf, 2001
  7. 장병철,나고운,차재혁,'e-learning 콘텐츠 표준화 동향과 로드맵' 한국정보과학회지, 제22권 제8호,pp.29-40,2004년 8월
  8. Vincent P. Wade, 'A Meta-data Driven Approach to Searching for Educational Resources in a Global Context,' Computer Sciece, pp.136-145, 2002
  9. 김용만,김현철,'SCORM 스펙을 이용한 학습관리 시스템 설계' 한국컴퓨터교육학회 하계학술발표논문집, 제6권,제2호,pp.173-174. 2002년 8월
  10. 이준 'LCMS(Leaming Content Management System) 기반의e-learning 개발과 적용', http://education.korea.ac.kr/ kaeib/journal/8-2.htm, 2002
  11. 김우식,권오천,신규상,'Model Driven Architecture 기술 소개' 전자통신동향분석,제17권,제6호,pp.11-19,2002년 12월
  12. 최철우,'MDA 기술 분석 및 적용을 위한 가이드.' http://rhapsody.lin4u.com/up/maso_mda.htm
  13. 송유진,김지영,김행곤,'SCORM기반의 학습컨텐츠관리시스템을 위한 메타데이터 분류 및 프로토타이핑' 한국정보처리학회,제 11권 제2호,pp.1129-1132,2004년 5월
  14. Wendy Boggs저,'UML과 Rational Rose 비주얼 모델링' 에이콘출판사, 2003
  15. Agora Plastic v5.0, http://www.plasticsoftware.com/agora, 2005