A Study on the Early Response System Subway Cabin Arson Fire

지하철 차량 방화사고 초기대응에 관한 연구

  • 노삼규 (광운대학교 건축학부) ;
  • 함은구 (광운대학교 건축학부) ;
  • 김시곤 (서울산업대학교 철도경영정책학과)
  • Published : 2006.06.30

Abstract

Since Daegu subway arson fire disaster in 2003, there have been several copycat crimes such as at Seoul Metro line number seven and Hongkong Chuiwan line cases. Oil and gas were used for fire propagation in most cases as in Daegu case and such fire could be expanded to a whole subway cabin within several minutes. The fire may eventually cause the whole subway system stop. Fire damage can be minimized when fire occurrence and diffusion are blocked by stages or isolated rapidly. This study suggests an effective early response system that separates passengers from fire and a real-time fire extinguishment program by stages. Based on the subway arson case studies, the early response scenario has been structured by three stages, i.e., confirmation of fire and damage, early fire extinguishment, and information dissemination and passengers evacuation.

2003년 대구지하철 방화사고 이후 서울의 도시철도 7호선 방화를 비롯해 해외에서도 이와 유사한 모방 범죄가 발생하고 있다. 지하철의 방화사고는 대부분 유류나 가스 등을 이용한 방화유형이 대표적으로 발화 후 수분 내에 차량 내부가 전소될 수 있어 궁극적으로 지하철 전노선을 마비시키는 결과를 초래할 수 있다. 따라서 화재발생과 확산을 단계적으로 차단하거나 화재로부터 신속히 격리할 수 있는 효과적 초기 대응의 대안을 제시함으로서 대형 재난을 피할 수 있다. 본 연구에서는 국내외 지하철 방화 사고의 진행과정을 분석하여 대응 단계별로 방화 상태의 피해확인 및 인지 여부, 초기진화 여건 판단, 대응 조직의 상황전파 및 피난유도과정을 비상상황 등급별로 시나리오상에 전개했다.

Keywords

References

  1. 운전사고 및 운전장애 월보', 2004. 철도청
  2. D. H Lee, W. S. Jung, C. K. Lee, S. K. Roh, W. H. Kim, and J. H. Kim, 'Fire Safety Characteristics of Interior of Korean Railway Vehicles', Asia-Oceania Symposium on Fire Science & Technology, Deagu, Korea, 17-20 March 2004, pp.735-741 (2004)
  3. S. K. Roh, 'Urban Railway Safety System Improvement Plan', Session S Plenary Lecture Presented in the 6th Asia-Oceania Symposium on Fire Science & Technology, Deagu, Korea, 17-20 March 2004, pp.11-15(2004)
  4. W. K. Chow, 'Fire Safety of the Railway Systems', International Journal on Architectural Science, Vol. 5, No. 2, pp.35-42(2004)
  5. 도시철도 안전.방재 개선방안 수립을 위한 공청회', 한국철도기술연구원(2003)
  6. 대구지하철설비관련 기술토론회', 대한설비공학회 (2003)
  7. 지하철 화재안전성능을 위한 전문가 포럼', 한국소방기술사회(2003)
  8. 대구지하철참사 대책수립을 위한 특별토론회', 한국도시방재학회지(2003)
  9. 김종훈, 김운형, 허준호, 노삼규, '대구 지하철 사고의 비상대응에 관한 분석', 한국화재소방학회 춘계학술발표논문(2003)
  10. LegCo Panel on Transport Subcommittee on Matters Relating to Railways Preventive and Response Measures for Emergency Incidents', Kowloon-Canton Railway Corporation, Feb.(2004)
  11. 일본의 지하철 화재대책 검토', 총무성 소방청 특수대책실