The Effects of Weekly Reports as a Method for Encouraging Student Questions in Middle School Science Instruction

중학교 과학 수업에서 학생 질문을 촉진하는 방안으로서의 주단위 보고서의 효과

  • Published : 2006.06.30

Abstract

This study investigated the effects of weekly reports as a method for encouraging student questions in middle school science instruction by focusing on student conceptual understanding, achievement, concept map, and perceptions of weekly reports. Seventh graders (N=211) from a middle school were assigned to control and weekly reports (WR) groups. All students were taught about the 'three states of matter', the 'motion of molecules', and the 'change of states and thermal energy' for eighteen class hours. Students in the WR group were required to write weekly reports for six of those periods. Results revealed that conception test scores for the WR group were significantly higher than those for the control group. Compared conception test scores by learning strategy, students using a surface learning strategy in the WR group scored significantly higher than those in the control group. While students employing a deep learning strategy in the WR group also performed better than those in the control group, the difference was relatively small. The scores of an achievement test and a concept map test for the WR group were significantly higher than those for the control group. However, there were no significant interactions between instruction and students' learning strategy in the two variables. It was also found that most students in the WR group positively perceived weekly reports.

이 연구는 학생들의 질문을 촉진하는 방안으로서의 주단위 보고서가 중학교 과학 수업에 미치는 영향을 개념 이해도, 학업 성취도, 개념도, 수업 처치에 대한 인식 측면에서 조사하였다. 중학교 1학년 211명을 통제 집단과 WR 집단으로 배치한 후, '물질의 세 가지 상태', '분자의 운동', '상태 변화와 에너지'에 대해 총 18차시 동안 수업을 실시하였으며, 이 기간 동안 학생들은 주단위 보고서를 총 6회 작성하였다. 연구 결과, 개념 이해도 검사에서는 WR 집단의 점수가 통제 집단의 점수보다 높았으며, 그 차이가 통계적으로 유의미하였다. 학습 전략에 따른 개념 이해도 점수를 비교한 결과, 피상적 전략을 사용하는 학생들의 경우 WR 집단의 점수가 통제 집단의 점수보다 높았으며, 그 차이가 통계적으로 유의미하였다. 심층적 전략을 사용하는 학생들의 경우에는 WR 집단의 점수가 통제집단의 점수보다 통계적으로 높은 경향성을 보였다. 학업 성취도 검사와 개념도 검사에서는 WR 집단의 점수가 통제 집단의 점수보다 높았고 그 차이가 통계적으로 유의미했으나, 수업 처치와 학습 전략에 따른 상호작용 효과는 유의미하지 않았다. 수업 처치에 대한 인식 검사 결과에서는 대부분의 학생들이 주단위 보고서에 대해 긍정적으로 인식하는 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 김성곤, 여상인, 우규환 (1999). 과학 수업에서의 학생 질문에 대한 연구(I)-학생 질문을 강화한 수업의 효과. 한국과학교육학회지, 19(3), 377-388
  2. 김진만 (1995). 학생의 열과 온도 개념 변화에 있어서 인지 방략적 질문의 역할. 서울대학교 박사학위 논문
  3. 이정이, 허명 (1995). 개념도 활용이 과학수업에 대한 태도와 학업성취도에 미치는 영향. 한국과학교육학회지, 15(2), 223-232
  4. 정영란, 배재희 (2002). 질문 강화 수업이 중학생들의 질문 수준과 학업 성취도에 미치는 영향. 한국과학교육학회지, 22(4), 872-881
  5. 최용남 (1997). 초.중.고 학생들의 과학 수업 환경에 대한 인식 및 과학 관련 태도와의 관계성 조사. 서울대학교 석사학위 논문
  6. Bereiter, C, & Scardamalia, M. (1987). The psychology of written composition. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates
  7. Brown, A. L., & Campione, J. C. (1986). Psychological theory and the study of learning disabilities. American Psychologist, 41(10), 1056-1068
  8. Chin, C., & Brown, D. E. (2002). Student-generated questions: A meaningful aspect of learning in science. International Journal of Science Education, 24(5), 521-549
  9. Dillon, J. T. (1986). Student questions and individual learning. Educational Theory, 36(4), 333-341
  10. Entwistle, N. J. (1988). Motivation, attributions, and approaches to learning in British and Hungarian secondary schools. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Secondary Schools
  11. Entwistle, N. J., & Tait, H (1994). The revised approaches to studying inventory. Edinburgh: University of Edinburgh, Centre for Research on Learning and Instruction
  12. Etkina, E. (2000). Weekly reports: A two-way feedback tool. Science Education, 84(5), 594-605
  13. Etkina, E, & Harper, K. A (2000). Closing the feedback loop in large enrollment physics courses. Journal of College Science Teaching, 31(7), 476-480
  14. Harper, K A, Etkina, E, & Lin, Y. (2003). Encouraging and analyzing student questions in a large physics course: Meaningful patterns for instructors. Journal of Research in Science Teaching, 40(8), 776-791
  15. King, A., & Rosenshine, B. (1993). Effects of guided cooperative questioning on children's knowledge coastruction. Journal of Experimental Education, 61(2), 127-148
  16. LaFrance, M (1992). Questioning knowledge acquisition. In Lauer, T. W., Peacock, E., & Graesser, A. C. (Eds.). Questions and information systems (pp. 11-28). Hillsdale, NJ: Erlbaum
  17. Maskill, R, & de Jesus, H P. (1997). 'Pupils' questions, alternative frameworks and the design of science teaching'. International Journal of Science Education, 19(7), 781-799
  18. Matthews, M. R. (2000). Appraising constructivism in science and mathematics education. In D. C. Philips. Constructivism in education: Opinions and second opinions on controversial Issues. Chicago: The University of Chicago Press
  19. Noh, T., & Scharmann, L. C. (1997). Instructional influence of a molecular-level pictorial presentation of matter on students' conceptions and problem-solving ability. Journal of Research in Science Teaching, 34(2), 199-217
  20. Novak, J. D., & Gowin, D. B. (1984). Learning how-to learn. Cambridge University Press
  21. Novak, J. D., Gowin, D. B., & Johansen, G. T. (1983). The use of concept mapping and knowledge vee mapping with junior high school science students. Science Education, 67(5), 625-645
  22. Pressley, M, Wood, E., Woloshyn, V. E? Martin, V., King, A, & Menke, D. (1992). Encouraging mindful use of prior knowledge: Attempting to construct explanatory answers facilitates learning. Educational Psychologist, 27(1), 91-109