The Effects of a Semantic Network Program Instruction for the Learning Achievement and Learning Motivation in High School Biology Class: Centering the Unit of Heredity

동기전략을 적용한 의미망 프로그램 활용 수업이 고등학교 생물 학업성취도와 학습동기에 미치는 효과: 생물I '유전' 단원을 중심으로

  • Published : 2006.06.30

Abstract

The purpose of this study was to analyze the effects of Semantic Network Program (SNP) instruction on learning achievement and motivation in high school biology classes. For this study, a SNP was designed by applying the recommendations in regard to student attention and satisfaction factors in Keller's ARCS theory. SNP instruction was conducted with an experimental group and a control group, each consisting of 62 high school biology class student. A pretest-posttest control group design was employed. The pre-test was used to analyze the learning achievement test, learning motivation test, and semantic forming test. For 4 weeks the experiment group was instructed using the developed SNP which centered on Keller's attention and satisfaction factors, and the control group was instructed via teacher-centered lectures based on the textbook. It was found that SNP instruction efficiently increased students' biology learning achievement (p<.001). It was also discovered that SNP instruction was effective in increasing Keller's motivation strategies on attention and satisfaction factors (p<.001). In addition, SNP instruction positively affected students' semantic formation (p<.001) and learning content retention (p>.05) in the heredity unit by aiding students in the area of active multimedia learning. An in depth interview with students in the class using SNP instruction showed that material learned via this method in biology had longer retention of problem-solving methods. Consequently, SNP instruction according to motivation strategies may high school biology teachers with meaningful teaching-learning methods strategies for the unit on heredity.

본 연구에서는 고등학교 생물 I, '유전' 단원에서 Keller의 ARCS 전략 중, 특히 "주의집중"과 "만족감" 요소를 적용한, 의미 망 프로그램(Semantic Network Program)을 활용한 수업이 학생들의 학업성취도와 학습동기 향상에 미치는 효과를 분석하는 것을 연구의 목적으로 삼았다. 연구대상은 고등학교 2학년 실험집단 및 통제집단의 124명으로 구성되었고, 사전검사로 학업성취도 검사, 학습동기검사, 그리고 의미망 형성 검사를 실시한 후, 4주간에 걸쳐 6차시 동안 실험집단에게는 ARCS 전략 중 주의집중 전략을 적용한 의미망 프로그램을 활용한 유전 수업과 만족감 전략에 따른 의미망 제작 활동을, 통제집단에게는 교과서 중심의 강의식 수업을 처치하였다. 수업 처치에 따른 사후 검사 결과 동기전략을 적용한 의미망 프로그램을 활용한 수업은 강의식 수업보다 '주의집중과 만족감'을 높여 학생들의 인지구조에 새로운 지식을 효과적으로 연결시켜 생물 학업성취도를 향상시켰고(p<.001), 학생들의 유전관련 새로운 개념 형성에도 효과적인 것으로 나타났다(p<.001). 또한 본 연구에서 적용한 수업은 학생들이 생물 개념들을 구조지식으로 조직하여 이해함으로써, 기억효과를 높여 학습내용의 파지(retention)에 효과적이었다(p>.05). 실험집단의 심층면담 결과에서는 동기전략을 적용한 의미망 프로그램을 활용한 수업은 유전과 관련된 영상자료의 연결(link)로 호기심을 유발하여 주의집중이 잘 되었고, 직접 의미망을 제작해 봄으로써, 학습내용이 오랫동안 기억에 남아 문제해결에 효과적이었다는 긍정적인 반응을 보였다. 본 연구의 결과는 앞으로 고등학교 생물 I, '유전'단원에 대한 다양한 수업 전략을 모색하는데 의미있는 시사점을 제공해 줄 수 있을 것이다.

Keywords

References

  1. 김영수, 오금영 (1995). 중학교 생물 교수 전략으로서의 개념도 활용: 학생 중심 개념도 수업과 교사 중심 개념도 수업. 한국생물교육학회지, 23(2), 213-230
  2. 김현섭, 윤치원, 하태경, 심규철, 박영철 (2005). 중, 고등학생틀의 과학 교과에 대한 학습동기의 수준 비교. 한국생물교육학회지, 33(1), 104-111
  3. 박수경, 김영환, 김상달 (1996). 동기유발을 위한 ARCS 이론을 적용한 수업이 지구과학 학습성취도와 태도에 미치는 영향. 한국과학교육학회지, 16(4), 429-440
  4. 박성익, 임철임, 이재경, 최정임 (1999). 교육방법의 교육공학적 이해. 서울, 교육과학사
  5. 백성혜, 김혜경, 채우기, 권균 (1999). 학습동기에 따른 학습자의 개념 변화 효과. 한국과학교육학회지, 19(1), 91-99
  6. 박찬규, 윤홍원 (2000). 의미망을 활용한 국사과 웹 코스웨어의 설계 및 구현. 한국컴퓨터교육학회논문지, 3(1), 177-189
  7. 박천환, 박한숙 (2003) 켈러의 ARCS 동기와 모델의 적용이 초등학생의 자아개념과 학업성취에 미치는 영향. 초등교육연구, 16(2), 237-252
  8. 송상호 (1998). ARCS 모델에 대한 비판적 고찰 가정, 특정, 그리고 이론적 쟁점들. 교육공학연구, 14(3), 155-176
  9. 오금연 (2001). ARCS 동기유발 전략을 적용한 탐구 수업이 과학적 태도와 산과 염기 개념형성에 미치는 효과. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문
  10. 이상희 (1999). 고등학교 공통과학 수업에서 협동학습이 생식과 유전의 개념형성 과학수업 및 과학에 대한 타도에 미치는 효과. 서울대학교 대학원 석사학위논문
  11. 이재형 (2000). ARCS 전략을 적용한 구성주의적 수업이 초등학교 학생들의 과학관련 태도에 미치는 효과. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문
  12. 안진숙 (1999). 중학 국사에서 멀티미디어 교수-학습 방법이 학습동기유발과 학업성취도에 미치는 영향. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문
  13. 조의상, 정진우 (2002). ARCS 학습전략을 적용한 수업이 초등학생의 환경에 대한 인식과 행동에 미치는 효과. 청림과학교육연구논총, 12(1), 109-120
  14. 정영란, 이은파 (2003). 고등학생들의 생물학습에서 개념도와 순환학습을 통합한 수업의 효과. 한국과학교육학회지, 23(6), 617-626
  15. 추병완, 최근순 역 (2000). 구성주의 교수학습론. 서울: 도서출판 백의
  16. Chun, D. M., & Plass, J. L. (1996). Effect of multimedia annotations on vocabulary acquisition. The Modern Language Journal, 80(2), 183-198
  17. Jonassen, D. H. (1987). Assessing cognitive structure: Verifying a method using pattern notes. Journal of Research and Development in Education, 20(3), 1-14
  18. Jonsssen, D. H. (1991). Hypertext as instructional design. ETR & D, 39(1), 83-92
  19. Jonassen, D. H., & Grabowski, B. L. (1993). Handbook of individual difference, learning, and instruction Hillsdale. N.J.: Lawrence Erlbaum Associates
  20. Jonassen, D. H. (1996). Computer in the classroom: Mind tools for critical thinking. Columbus. OH: Merrill/ Prentice-Hall
  21. Keller. J. M (1983). Motivational design of instruction. In C. M Reigeluth(ED.), Instructional-design theories and models.: An overview of their current status. Hillsdale, NJ: Larence Erlbaum Associates
  22. Keller, J. M. (1987). Development and use of the ARCS Model of motivational design. Journal of Instructional Development, 10(3), pp2-10
  23. Lengel, J. & Collins, s. (1990). HyperCard in education : Perspective from the field. In S. Ambron, & K. Hopper (Ed.). Learning with interactive multi media : Developing and using multimedia tools in education. 190-198
  24. Mason, C. L. (1992). Concept mapping: A tool to develop reflective science instruction Science Education, 76(1), 51-63
  25. Means, T. B., Jonassen. D. H, & Dwyer, F. M (1997). Enhancing relevance: Embedded ARCS strategies vs. purpose. Educational technology research and development. 45(1), 5-18
  26. Novak, J. D., & Gowin, B., & Johansen, G. T. (1983). The use of concept mapping and knowledge vee mapping with junior high school students. Science Education, 67(5), 625-645
  27. Novak, J. D., & Gowin, B. (1984). Learning how to learn. Cambridge University Press
  28. Novak, J. D. (1988). Learning science and the science of learning. Studies in Science Education, 15, 77-101
  29. Song, S, H. (1998). The effects of motivation-adaptive CAI developed through the ARCS model. Unpublished doctoral dissertation. Florida state University, Tallahassee