Vibrational Modes of Pyeongeong

편경의 진동모드 분석

  • Published : 2006.04.01

Abstract

Korean pyeongyeong, a set of sixteen L-shape chime stones covering one and one third octaves, is a standard instrument in the Korean traditional court music. We analyze the vibrational mode frequencies in a pyeongyeong replica which is played at the National Center for Korean Traditional Performance Arts and pyeongyeong remains which are exhibited at King Sejong Memorial Museum. The modal shapes on the Whangjong, the 1st stone and Cheonghyurjong, the 16th stone mapped by scanning accelerometer, TV holography and STAR system. The nominal frequencies in pyeongyeong replica at the National Center for Korean Traditional Performance Arts increase linearly with the thickness of the stones and the tones are tuned in line with the musical scale of Sambunsonik. The sexagenary cycles on the pyeongyeong remains at King Sejong Memorial. which show the Year of product indirectly, are different each other and the tones are not tuned in scale. The relative frequency ratios of each modes on stones differ more than just-noticeable differences from those on the pyeongyeong replica. Modal shapes are same for the two stones regardless of the thickness.

편경은 기역자형 경석 16개로 이루어진 국악기로 1과 1/3 옥타브의 음역을 가지며, 아악에서 표준 악기의 역할을 한다. 편경의 진동모드를 분석하기 위하여 현재 국립국악원에서 연주에 사용되고 있는 편경과 세종대왕기념관에서 소장 중인 편경 유물의 음향 스펙트럼을 분석하였다. 또한 황종과 청협종에 해당하는 경석의 진동모드형태를 가속도계, TV 홀로그램 및 충격망치를 이용하여 분석하였다. 국립국악원 편경의 16개 경석에서 나타난 기명진동수는 경의 두께에 따라 증가하며, 삼분손익법에 따른 음률에 충실하게 조율되었다고 할 수 있다. 세종대왕기념관 편경의 16개 경석에 적혀있는 제작연도를 나타내는 간지는 서로 다르며, 12율려에 맞게 조율되었다고 하기 어렵다. 세종대왕기념관에 소장된 편경의 진동수는 국립국악원 편경과 최소가지차이 (just noticeable difference) 이상의 차이를 나타냈다. 진동모드형태는 경석의 두께와 무관하게 일정하다.

Keywords

References

  1. 김현지. '영정조 편경 제작과정 연구-인정전악기조성청의궤를 중심으로,' 영남대학교 국악학과 석사학위 논문, 2-3, 1994
  2. D. Park., 'Korean Percussion Instruments', Percussion Notes, 16, 6-16, February, 2000
  3. 이숙희. '악학궤범의 척도연구-편경을 중심으로', 한국국악학회 2002 하계 학술모임 발표 논문, 2002
  4. A. Lehr, 'Chinese lithophone,' Berchten uit het Nationaal Beiaardmuseum, 6, 3-6, April, 1993
  5. F. Kuttner, The Archaelogy of Music in Ancient China: 2000 Years of Acoustical Experimentation ca.1400B.C.- A.D.750 (Paragon House, New York, 1990)
  6. The Museum of Hubei Province. The tomb of Marquis Yi of state Zeng, (Beijing: Cultural Relics Publishing House, 1989)
  7. 이혜주 역주, 신역악학궤범, (국립국악원, 2000), 360-367
  8. 춘추간, 세종장헌태왕실록, 59책 1권, 1454
  9. T. D. Rossing, and D. A. Russell, 'Laboratory observation of elastic waves in solids, ' American J. Physics, 58, 1153-1162, 1990 https://doi.org/10.1119/1.16245
  10. T. D. Rossing, and N. H. Fletcher, Principles of Vibration and Sound, (Springer, 1995), 76
  11. T. D. Rossing, F. R. Moore and P. A. Wheeler, The Science of Sound, (Addison Wesley, 2002), 286
  12. J. Yoo, T. D. Rossing and B. Larkin, 'Vibrational modes of five-octave concert marimbas,' Proc. of SMAC 03: Stockholm Music Acoustics Conference 03, 357, Stockholm, Aug. 2003
  13. T. D. Rossing, F. R. Moore and P. A. Wheeler, The Science of Sound, (Addison Wesley, 2002), 123
  14. 세종대왕기념사업회, 민족문화추진위원회, 국사편찬위원회, 국역 조선왕조실록, (한국학 관련 데이터베이스, http://www.korea5000.com/bin/dbindex.cgi?dbgrp=BON), 문종실록 6집, 373면, 문종 1년 4월 10일
  15. 세종대왕기념사업회, 민족문화추진위원회, 국사편찬위원회, 국역 조선왕조 실록, (한국학 관련 데이터베이스, http://www.korea5000.com/bin/dbindex.cgi?dbgrp= BON), 명종실록 20집 145면, 명종 14년 8월 6일
  16. J. Cheng and D. Zhang, 'Research on vibration of chime stones by acoustical holography', Acta Acustica, 25(1), 87-92, China, Jan. 2000
  17. T. D. Rossing, Science of Percussion Instruments, (World Scientific, 2001), 197-199