교과목 성취도에 근거한 학습성과의 평가 -시험과 보고서를 위주로

Course Embeded Program Outcome Assesment-Based on the Exams and the Reports

  • 박윤국 (홍익대학교 화학시스템공학과)
  • Park, Yoon-Kook (Department of Chemical System Engineering, Hongik University)
  • 발행 : 2006.09.30

초록

공학인증을 시행한 지 적지 않은 시간이 흘렀음에도 인증에 가장 중요한 요소들 중의 하나인 학습성과의 평가에 대한 평가도구 개발은 대부분의 프로그램들이 가지는 어려움들 중의 하나이다. 본 연구에서는 이의 한 방편으로 교과목과 학습성과의 연관성에 근거하여 해당 교과목이 어떤 학습성과를 성취할 수 있는지의 여부를 정한 후, 한 학기동안 해당 교과목을 수강한 학생들이 치룬 시험과 제출한 보고서를 근거로 하여 학습성과를 정량적으로 평가하는 방법을 보여준다. 또한 학기말에 해당 교과목 담당교수가 작성하여야 할 CQI보고서의 작성 예를 통하여 이에 대한 즉각적이고 효과적인 학습성과의 방법에 관하여 고찰하였다.

Although it has taken some time to apply the accreditation system in Korea, most programs have a very difficult time in assessing program outcomes, one of the most important standards in accreditation. The major purpose of this work is to suggest a method, so called course embedded assessment, by which to assess a course that includes several program outcomes. The course was evaluated based on student performance on each exam taken in the course as well as a report submitted by the students. The course embedded assessment provides not only an effective tool by which to assess course-set program outcomes, but also allow the instructor to follow up and/or modify the course material to be offered in next semester.

키워드

참고문헌

  1. 공인원 (2003). ABET Faculty Workshop for Emerging Accreditation Systems And for Outcomes and Assessment. Workshop 2003.11.18-20. 고려대학교
  2. 김주후(2003). 디자인 프로젝트의 적용과 평가. 공학교육연구, 6(1), 15-21
  3. 채수진. 황성호(2005). 프로젝트 학습을 적용한 공학컴퓨터프로그래밍 수업효과연구. 공학교육연구,8(3), 57-68
  4. KEC2000. KEC2005 (2006). 공학교육인증 설명회. 연세대학교