버스전용 지하주차장의 환기 특성에 관한 수치해석적 연구

Numerical Simulation on Ventilation Characteristics of an Underground Bus Parking Lot

  • 승삼선 (강원대학교 기계.자동차공학부) ;
  • 이승철 (강원대학교 소방방재학부)
  • 발행 : 2007.04.30

초록

본 연구에서는 전산유체역학 기법을 도입하여 17대 버스가 주차된 지하주차장의 환기특성을 분석하였다. 그 결과 지하주차장내 버스 4대가 운행할 때 CO와 $NO_x$의 평균농도는 각각 1.3과 0.3 ppm으로 나타났다. 또한 15대 버스가 공회전할 때 지하주차장내의 CO와 $NO_x$의 평균농도는 2.9와 0.8 ppm으로 각각 나타났다 따라서 두 가지 경우의 결과가 허용기준을 충족하여 지하주차장에 설치될 환기설비의 용량 및 위치는 적정한 것으로 판단된다.

In this paper, the ventilation characteristics of an underground parking lot with 17 buses has been investigated for two cases by computational fluid dynamics. It has been found that the average concentration of CO and $NO_x$ gas in the parking lot were 1.3 and 0.3 ppm respectively, when four buses operated. When the fifteen vehicles stopped in the parking lot, the average concentration of CO and $NO_x$ gas was 2.9 and 0.8 ppm respectively. The average concentration of two pollutants$(CO,\;NO_x)$ are lower than the standard values. Therefore the facilities and its location is proper to ventilation.

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