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A Study on the Improvement of Warehouse Management System (WMS) in e-Trade

전자무역의 WMS 개선방안에 관한 연구

  • 정분도 (조선대학교 경상대학 무역학과) ;
  • 김장호 (조선대학교 경상대학 무역학과)
  • Published : 2007.04.30

Abstract

It has been said that Warehouse Management System(WMS) in e-Trade has considerably contributed to improvement of distribution industry. However, in the aspect of management we have many technical problems such as transportation due to tremendous demands of online data. Therefore, for Korea to be a hub of distribution and information, this is the best time to prepare the foundation of Supply Chain Management(SCM) under Enterprise Resource Planning (ERP) the and make a good use of WMS. The purposes of this study are presented as follows: First, it is to examine the general flow process of WMS in each field of our e-Trade Second, it is to present problems and plans of improvements involved in WMS in e-Trade. In short, this study aims at presenting interpretative foundation of WMS in a practical viewpoint, not presenting technical directions of WMS.

전자무역에서 WMS는 물류산업을 보다 편리하고 효율적으로 개선시키는데 많은 부문에 기여했다고 할 수 있다. 그러나 운영 측면에서 볼 때 전자데이터 등의 폭발적인 수요 폭주로 인하여 운송방법 등의 기술적인 문제점들이 적잖게 노출되어 있는 것이 현실이다. 따라서 우리나라가 물류정보 중심지로 성장하기 위해서는 전자무역 ERP 관리하의 SCM 기반구축과 WMS를 충분히 활용하여야 할 시점이다. 본 연구의 목적은 전자무역 WMS의 효율적인 운영을 위하여 첫째, 우리나라 전자무역의 부분별 종합 WMS의 플로우 과정을 고찰하고 둘째, 전자무역 WMS의 문제점과 개선방안을 제시 하고자 한다. 본 논문은 WMS의 기술적인 방향을 제시하기보다는 실무적 관점에서 해석적 기초를 제시하는데 그 목적이 있다.

Keywords

References

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