DOI QR코드

DOI QR Code

An Effect Analysis According to Change of Logistics Course of Undersea Tunnel Construction between Korea and Japan

한일간 해저터널 건설 가정 시 물류경로 변경에 따른 효과분석

  • Park, Jin-Hee (Dept. of Logistics System Engineering, Korea Maritime University)
  • 박진희 (한국해양대학교 물류시스템공학과)
  • Published : 2007.04.30

Abstract

Logistics needs in Asia are surprisingly increasing due to rapid growth of China in Northeast Asia We are endeavoring to make an economic block in opposition to NAFTA and EU by economic revival, political stability, and easing of exclusive parts between countries as increasing of traffic infra such as asian highway, transcontinental railway in the region of Northeast Asia and as considering diversification of transportation mode. Now, Busan is not a final terminal of this business, and it is not a concreted level in considering an undersea tunnel between Korea and Japan as effort to extend to Japan. Therefore, this study performed an effect analysis which be affected to Northeast Asia and Korea in future by analysis and comparison of a cost and time required of marine transportation and railway before and after construction through course analysis and summary of discussed content until now for undersea tunnel between Korea and Japan. This result expects as a accelerative play for study cf undersea tunnel between Korea and Japan in future. In this result, we estimate that it is an effective things in a cost and time required if undersea tunnel between Korea and Japan is constructed, and we simply searched for theirs effects in the aspects of Northeast Asia, national balanced development, regional economic in Busan, and marine logistics.

동북아는 최근에 중국의 급격한 경제성장에 따라 세계 경제발전의 성장축으로 물류에 있어서도 많은 변화를 겪고 있다. 아시안하이웨이, 대륙횡단철도 등 동북아 역내 교통 인프라를 증진시키고, 운송수단의 다각화를 모색함으로써 경제의 부흥과 정치적 안정, 국가간의 배타적인 부분을 완화하여 NAFTA, EU에 대항하는 하나의 경제 블럭을 만들어 가기 위해 노력하고 있다. 이러한 사업의 기종점을 부산이 아닌 일본으로 연장하려는 노력으로 한일간 해저터널이 거론되고 있으나 아직 구체화된 수준은 아니다 따라서 본 연구에서 한일간 해저터널에 대해 그간 논의된 내용을 정리 요약하고, 경로분석을 통해 건설 전후의 철도와 해상수송수단의 소요시간 및 소요비용을 분석 비교해 향후 동북아와 한국에 미치는 영향분석을 시도하였다. 이 결과는 앞으로의 한일 해저터널에 대한 연구에 촉진적 역할을 할 것으로 기대된다. 분석결과 해저터널 건설 가정 시 소요시간과 비용측면에서는 효용이 있는 것으로 도출되었고, 이를 바탕으로 동북아차원, 국가 균형발전차원, 부산 지역경제차원, 부산 해상물류차원에서 그 효과를 간단히 살펴보았다.

Keywords

References

  1. 경상남도(2001), 제3차 경상남도종합계획, pp.295-296
  2. 김경태. 방연근(2000), "중국횡단철도(TCR)의 현황과 전망", 철도기술연구원, 웹진, 25호, pp. 4-7
  3. 김영수 외(1998), "김정일시대의 북한", 삼성경제연구소
  4. 박진희(2005), "한일해저터널의 조명과 부산의 당면과제", 부산교통포럼 창립 1주년 기념세미나, pp.10-29
  5. 영진로지스틱스(2006), 내부자료
  6. 이용상(2004), "철도화물수송체계의 현황과 개선방안", 한국철도학회논문집, 제7권, 제1호, pp.37-49
  7. 철도기술연구원(2002) 남북철도 시스템 연계방안 연구
  8. 철도청 (2004), 통계 연보
  9. 철도청(2004), 2004년도 한국철도운임체계 철도수송계획
  10. 최치국(2004), 한. 일 해저터널건설의 영향과 향후 대책, 교통 기술과 정책, 제1권, 제2호, pp.52-70
  11. 한국교통연구원(2001), 남북한간 교통 물류체계 정비, 확충방안(1단계)
  12. 한국교통연구원(2004), 철도산업발전기본계획수립연구
  13. 한국교통연구원(2005), 북한의 도로체계 분석 및 수치지도 작성방안 연구
  14. 한국교통연구원. 한국철도기술연구원(2004), 대륙횡단철도 운영현황 조사연구
  15. 한국해양수산개발원(2000), 21C 글로벌 해운물류
  16. 허재완(2005), "한일 해저터널의 필요성과 효과 검토, 서울시 교통 및 물류체계 경쟁력 강화를 위한 중장기방안", 서울시정개발연구원
  17. 日本總務丁統計局(2004), 地域別人口現況
  18. 日本國土交通省港湾局(2003), 全國輸出入コンテナ貨物流 動調査
  19. 日本統計廳 社會生活統計指標(2002),都道府縣の指標
  20. Containerisation International(2005), "freightrates Indicators", p. 9
  21. Hay, A., Meredith, K. and Vickerman, R.(2004), "The impact of the channel tunnel on Kent and relationships with Nord-Pas de Calais", Centre for european, regional and transport Economics university of Kent, p.20
  22. Hisako Tsuji(2003), "An International Logistical Network in Northeast", ERINA, pp. 1-14
  23. Nicholas F. R. C. (2004), "Market Potential in British Regions, 1871-1931", Department of Economic History London School of Economics
  24. Ricard Anguera(2006), "The Channel Tunnel .an Ex Post Economic Evaluation", Science Direct
  25. http://www.china.co.jp/train_table/distance
  26. http://www.china-highway.com
  27. http://www.dataloy.com
  28. http://www.gsi.go.jp
  29. http://www.hanjin.com/kr/main.jsp
  30. http://www.houko.com/00/01/523/112.HTM
  31. http://www.kmi.re.kr
  32. http://kosis.nso.go.kr
  33. http://www.page.sannet.ne.jp/ksenami/sto/mizu/swiml.html#genzai
  34. http://www.jrtr.net/jrtr28/f42_ots.html
  35. http://www.stats.gov.cn
  36. http://train.hepost.com
  37. http://www.unescap.org
  38. http://www.xzqh.org/quhua