한국형 틸팅열차의 신뢰성기반 유지보수 체계 구축에 관한 연구

A Study on the Construction of Reliability Centered Maintenance System for Korean Tilting Train

  • 서승일 (한국철도기술연구원, 기존철도기술개발사업단) ;
  • 문형석 (한국철도기술연구원, 기존철도기술개발사업단) ;
  • 엄기영 (한국철도기술연구원, 기존철도기술개발사업단)
  • 발행 : 2007.10.31

초록

본 논문에서는 한국형 틸팅열차의 유지보수 활동을 위해 신뢰성기반유지보수체계를 제안하였다. 열차시스템을 3단계의 교체 부품 단위로 분류하고, 각 단위에 대해 기능블록도를 작성한 후 고장모드 영향 분석을 실시하였다. 각 단위의 심각도를 결정한 후 유지보수 정책을 제안하였으며, 틸팅열차를 위한 유지보수 기준을 정하고, 실제 사례를 제시하였다. 제안된 신뢰성기반유지보수체계는 기존 유지보수 체계와도 호환성을 갖고 있으며, 안전성 향상과 유지보수 활동 효율화에 기여할 수 있다.In this paper, a reliability centered maintenance (RCM) system is proposed to perform maintenance action for Korean Tilting Train. The train system was divided into line replaceable units up to three steps. Functional block diagrams were drawn and failure mode effect analysis for the units was carried out. The criticality of each unit was determined and a maintenance policy was proposed. Maintenance and repair criteria for the tilting train were determined and an example was presented. The proposed RCM system is compatible with the previous maintenance system and contributes to improvement of safety and efficiency of maintenance action.

키워드

참고문헌

  1. M., Rausand and J., Vatn. (1998), Reliability Centered Maintenance, Risk and Reliability in Marine Technology, Balkema, Holland, pp.2-20
  2. 신석균, 김수명, 이덕규, 이경학, 이기서(2006), '철도시스템 RCM 적용을 위한 신뢰성 및 안전성 분석 활동에 관한 연구', 한국철도학회논문집, 제9권, 제6호, pp.739-745
  3. BS EN 50126(1999), 'Railway applications - The specification and demonstration of Reliability, Availability, Maintainability and Safety(RAMS)', British Standards, pp.28-29
  4. 임병옥, 윤덕균(2005), '고속철도차량(KTX) RCM 적용에 관한 연구', 한국철도학회논문집, 제8권, 제5호, pp.470-476
  5. 안태기, 박기준, 김문현(2006), '도시철도 차량 유지보수 정보화시스템 개발', 한국철도학회논문집, 제9권, 제5호, pp.577-581
  6. MIL-STD-1629A(2000), 'Procedures for performing a Failure Mode, Effects, Criticality Analysis', pp.101-102
  7. 서승일 외(2006), '틸팅차량 운행시 유지보수시스템 기반 구축 연구', 한국철도기술연구원 연구보고서, pp.218-316