DOI QR코드

DOI QR Code

Relationships Among Stress Coping Strategies, Emotion Regulation Ability, and Behavior Problems in Children from Low-income and Middle-income Families

아동의 스트레스 대처전략과 정서조절 능력 및 행동문제: 저소득층 아동과 일반아동 비교

  • Kim, Byeng-Og (Dept. of Child Development, Chonbuk National University) ;
  • Lee, Jin-Suk (Dept. of Child Development, Chonbuk National University)
  • 김병옥 (전북대학교 생활과학대학 아동학과, 인간생활과학연구소) ;
  • 이진숙 (전북대학교 생활과학대학 아동학과, 인간생활과학연구소)
  • Published : 2008.12.31

Abstract

This study was to investigate the relationships between stress coping strategies, emotion regulation ability and behavior problems with children from low-income families and middle-income families. Subjects were 171 children from low-income families and 228 children from middle-income families, 4th - 6th grade in elementary school. The major findings are followings: (1) The level of emotion regulation ability in children from low-income families was lower and active stress coping strategies were less than children from middle-income families. In the behavior problem, children from low-income families were higher than children from middle-income families. (2) The stress coping strategies(active/ social support) in children from low-income families were related with internal behavior problem(anxiety /withdrawal). And the emotion regulation ability was related to the children's behavior problem. (3) Regression analysis model showed that emotion-regulation ability was the most influential factor to the children's behavior problem, and children from low-income families with aggressive coping strategy showed hyperactive behavior problem. So, the education/therapy programs for children from low-income families have to be developed and practiced in schools, local children centers and so on.

Keywords

References

  1. 김민정․도현심(2001). 부모의 양육행동, 부부갈등 및 아동의 형제자매관계와 아동의 공격성간의 관계. 한국아동학회지, 22(2), 149-166.
  2. 김송이(2001). 또래 지위와 친구 관계에 따른 아동의 또래 갈등 분석. 연세대학교 대학원 박사학위논문.
  3. 김영교(1995). 부모와 아동의 스트레스 대처양식과 아동의 우울 및 불안과의 관계. 연세대학교 교육대학원 석사학위논문.
  4. 문미영(2001). 아동이 지각한 부모의 양육태도가 아동의 부적응 행동에 미치는 영향. 연세대학교 교육대학원 석사학위논문.
  5. 민하영․유안진(1998). 학령기 아동의 일상적 생활 스트레스 척도개발. 한국아동학회지, 19(2), 77-96.
  6. 민하영(1999). 스트레스 상황에 대한 지각된 통제감과 내외 통제소재가 아동의 스트레스 대처행동에 미치는 영향, 서울대학교 대학원 박사학위논문.
  7. 박민주(2004). 결손가정여부가 저소득 가정 아동의 사회성에 미치는 영향. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  8. 박서정(2004). 어머니의 정서사회화 행동과 학령기 아동의 정서조절 전략 및 정서조절 능력간의 관계. 성균관대학교 대학원 박사학위논문.
  9. 박성연․강지흔(2005). 남․여 아동 정서조절 능력 및 공격성과 학교생활 적응과의 관계. 한국아동학회지, 26(1), 1-14.
  10. 박진아(2001). 학령기 아동의 스트레스 대처행동과 행동문제간의 관계. 연세대학교 대학원 석사학위논문.
  11. 박혜경(2002). 아버지의 양육행동 및 남아의 정서조절 능력과 공격성간의 관계. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  12. 성영혜(1993). 아동발달과 사회적 지지망과의 관계연구. 숙명여자대학교 논문집, 33, 221-237.
  13. 심희옥(1997). 아동후기 초등학생의 내적, 외적 문제행동인 우울성향과 반사회적 행동에 영향을 주는 요인들. 한국아동학회지, 18(1), 39-52.
  14. 양현아(2003). 아동이 지각한 부모-자녀간 의사소통 방식 및 스트레스 대처행동과 아동의 행동문제와의 관계. 한남대학교 대학원 석사학위논문.
  15. 어주경(1998). 저소득층 가족의 경제적 어려움이 아동의 자존감에 미치는 영향. 연세대학교 대학원 박사학위논문.
  16. 원희정(2006). 저소득층 아동의 사회적 지지와 자기효능감, 자기조절 능력과의 관계. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문.
  17. 이병래(1997). 정서지능 개념의 성립. 열린유아교육학회, 2(2), 195-214
  18. 이경혜(2004). 부모빈곤과 아동이 공격성간의 관계. 한국아동학회지, 25(5), 1-9.
  19. 이은선(2002). 아동의 인성과 정서지능 및 자아존중감과의 관계 연구. 한남대학교 대학원 석사학위논문.
  20. 이정미(1996). 초등학교 아동이 겪는 스트레스와 그 대처방법 유형. 부산대학교 교육대학원 석사학위논문.
  21. 이진숙․한지현(2006). 시설보호 아동의 스트레스 대처행동과 행동문제 간의 관계. 한국생활과학회지, 15(6), 951-959.
  22. 임연진(2002). 어머니의 양육태도 및 아동의 정서조절 능력과 또래 유능성간의 관계. 대한가정학회지, 40(1), 113-124.
  23. 정문자․김문정(2004). 아동이 지각한 부모양육행동과 아동의 행동문제간의 관계. 아동학회지, 25(5), 11-27.
  24. 정지연(2005). 저소득층 이혼가정 아동의 사회적지지 및 문제해결력이 문제행동에 미치는 영향. 명지대학교 대학원 석사학위논문.
  25. 정성인(1998). 아동의 사회적 지지에 따른 일상적 스트레스 및 적응행동에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  26. 정연우 (2001). 초등학교 아동의 스트레스와 대처방법과 문제행동과의 관계. 청주교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  27. 조희숙(2005). 저소득가정 부모의 양육태도와 아동의 학업성취 및 자존감에 관한 연구. 명지대학교 대학원 석사학위논문.
  28. 최미경(2006). 일반아동과 저소득층 아동의 스트레스 요인과 대처방식 비교. 충북대학교 교육대학원 석사학위논문.
  29. 한미현(1996). 아동의 스트레스 및 사회적지지 지각과 행동문제. 서울대학교 대학원 박사학위논문.
  30. 한미현․유안진(1995). 아동행동평가척도(CBCL)의 타당화 연구. 한국아동학회지, 16(2), 5-21.
  31. 한유진(2004). 아동의 정서조절 동기 및 정서조절 능력과 행동문제. 대한가정학회지, 42(3), 65-77.
  32. 한유진(2005). 아동의 정서조절 능력과 공격성 및 또래관계의 질. 한국아동학회지, 26(4), 85-100.
  33. 현온강․이현정(1999). 아동의 스트레스 대처행동과 사회적 적응 및 행동문제. 대한가정학회지, 37(11). 167-178.
  34. 황미섭(2000). 가정환경에 따른 아동의 일상적 스트레스의 차이에 관한 연구. 중앙대학교 대학원 석사학위논문.
  35. Achenbach, T. M. (1991). Manual for the child behavior checklist/4-8 and 1991 profile. Burington, univ. of Vermont, Dept of Psychiatry.
  36. Eisenberg, N, & Fabes, R, A. (1992)Emotion, regulation, and the development of social competence. In M. S. Clark(Ed.), Review of personality and social psychology(Vol. 14). Newbury Park, CA : Sage.
  37. Crick, N. R. & Grotpeter, J. K. (1995). Relational aggression, gender, and social-psychological adjustment. Child Development, 66, 710-722. https://doi.org/10.2307/1131945
  38. Graham, S., Hudley, C., & Williama, E. (1992). Attributional and Emotional determinants of aggression among African-American and Latino young adolescents. Developmental Psychology, 28, 731-740. https://doi.org/10.1037/0012-1649.28.4.731
  39. Mischel, W. (1981). Metacognition and the rules od delay. In J. H. Flavell & L. Ross.(Eds.), Social cognitive development (240-271). Cambridge University Press.
  40. Shields, A. & Cicchetti, D. (1995). The development of an emotion regulation assessment battery: Reliability and validity among at-risk grade school children. Poster presental at the Society for Research in Child Development. Indianapolis, IN.
  41. Thompson, R. (1994). Emotion regulation: A theme in search of definition. Monographs of the Society for Research in Child Development, 59, 25-52. https://doi.org/10.2307/1166137

Cited by

  1. The Relationships between Children's Emotional and Behavioral Problems, Attachment, Fears and Coping Behaviors vol.33, pp.1, 2012, https://doi.org/10.5723/KJCS.2012.33.1.133
  2. Consumption Stress Coping Types Among Married Women Consumers and Related Variables: Focused on Socio-economic Variables, Social Class, Perceived Health Status, and Consumption Stress vol.24, pp.1, 2015, https://doi.org/10.5934/kjhe.2015.24.1.25