DOI QR코드

DOI QR Code

Evaluation of the Clothing Store Attributes in the Department Using Importance-Performance Analysis

중요도-성취도 분석에 의한 백화점 의류점포속성 평가

  • Yang, Lee-Na (Dept. of Clothing & Textiles, Paichai University)
  • 양리나 (배재대학교 의류패션학과)
  • Published : 2008.12.31

Abstract

The purpose of this study was to take the gauge of the importance-performance of the clothing store attribute in the department store. The survey was administered to customers of department stores in Deajeon city and frequency analysis, factor analysis, reliability analysis, and importance-performance analysis were used to analyze the data of 37 clothing store attributes. The findings of this study were as bellows: 1. 8 factors were distracted from 37 clothing store attributes by factor analysis (Factor 1: goods, Factor 2; store's facility and environment, Factor 3; salesman and service, Factor 4; brand, Factor 5; price, Factor 6; store's atmosphere, Factor 7; convenience of the transportation and access, Factor 8; promotion and advertisement) 2. as results of importance-performance analysis, 10 attributes were shown in area I (high importance and high performance) which needed a strategy of Keep Up the Good Work, 6 attributes in area II (low importance but high performance) fitted a strategy of Possible Overkill, 12 attributes in area III (high importance but low performance) corresponded to a strategy of Concentrate Here, and finally a strategy of Low Priority was needed to 9 attributes in area IV (low importance and low performance).

Keywords

References

  1. 구양숙, 이승민(2001). 온라인상의 패션제품 구매의도에 영향을 미치는 온라인 점포 속성에 관한 연구. 한국의류학회지. 25(6): 1100-1111.
  2. 권유진, 홍병숙(2006). 대형할인점의 점포속성 및 의류제품평가가 점포충성도에 미치는 영향. 한국의류학회지. 30(7): 1066-1077.
  3. 김성일(1991). 중요도-성취도 분석에 의한 공원 경영평가. 한국임학회지. 80(1): 103-108.
  4. 김시중(2006), Evaluation of Convention Destination Images; Importance-Performance Analysis of Meeting and Exhibition Planners' Perceptions. 지리학연구. 40(3): 325-337.
  5. 김윤자, 유혜경(2003). 쇼핑동기 및 점포속성 만족도와 쇼핑성과에 관한 연구. 한국의류학회지. 학술 대회지. 한국의류학회 03 추계학술 대회. pp.98-99.
  6. 김은숙, 김미영(2007). 온라인 의류 점포유형에 따른 점포속성 만족도. 한국복식학회지. 57(7): 1-14.
  7. 김은정, 이선재(2002). 고객과의 관계에 영향을 미치는 의류점포 판매원의 속성. 한국의류학회지. 26(11): 1570-1581.
  8. 김현주, 이서희(2007). SPA 브랜드의 소비자 구매 행동 및 점포 속성 중요도 분석. 복식문화연구. 15(3): 369-382.
  9. 나윤규, 서현석(2008). 온라인 소비자의 의류 제품가격 속성에 대한 쇼핑성향 차이와 만족도에 관한 연구. 한국의류산업학회지. 10(2): 164-172.
  10. 박창규․김시중(2007). 전시컨벤션 개최지 선택속성에 대한 중요도-성취도 분석. 지리학연구. 41(1): 41-52.
  11. 사공수연, 박경애(2000). 점포선택에 따른 점포속성. 개인적 특성 및 상황. 대한가정학회지. 38(5): 25-40.
  12. 손대현, 김병삼(1999). 관광지의 서비스품질 제고: IPA 기법을 중심으로. 한양대 사회과학논총. 18: 217-249.
  13. 신수연, 김용덕(2000). 20∼30대 성인남성의 캐주얼 의류 쇼핑 성향과 자기 이미지 및 점포 속성에 관한 연구. 복식문화연구. 8(2): 305-314.
  14. 신수연, 나현정(2003). 애고점포에 따른 명품브랜드 소비자의 쇼핑성향 및 점포속성 중요도. 복식문화연구. 11(4): 474-486.
  15. 신수연, 박재옥(1999). 백화점 주고객층의 소핑성향, 점포속성중요도, 자기 이미지에 따른 의복 구매성향. 한국의류학회지. 23(6): 841-852.
  16. 신수윤(1999). 여대생들의 의복쇼핑성향에 따른 점포속성중요도. 정보원의 이용, 자기 이미지의 차이에 관한 연구. 복식문화연구. 7(6): 54-67.
  17. 신수윤(2001). 20∼30대 성인남성의 의복추구혜택에 따른 쇼핑성향, 점포속성중요도, 자기이미지에 관한 연구. 복식문화연구. 9(6): 818-829.
  18. 신원혜, 유태순(2004). 패션브랜드에 따른 상품속성과 브랜드 태도에 관한 연구. 한국생활과학회지. 13(6): 943-957.
  19. 신정혜, 박재옥․권영아(2006). 의류제품유형과 상황에 따른 점포속성중요도에 관한 연구. 한국의류학회지. 30(9):1366-1377.
  20. 윤선영(2005). 중요도-성취도 분석을 이용한 테마파크 이벤트프로그램 개선방안에 관한 연구. 관광경영학연구. 9(1): 235-255.
  21. 이미영(2005). 인터넷 의류 쇼핑몰 점포 속성지각과 쇼핑 가치가 구매 행동에 미치는 영향. 한국생활과학회지. 14(1): 155-165.
  22. 이수진, 황선진․변유선(1997). 유행관여에 따른 패션 전문점의 점포 속성에 관한 연구. 한국의류학회지. 21(2): 346-356.
  23. 이승민, 구양숙(2002). 소비자의 정보탐색 유형별 온라인 점포속성 지각. 대한가정학회지. 40(1): 99-112.
  24. 이영주, 박경애, 허순임(2002). 온라인과 오프라인의 점포속성 비교. 한국의류학회지. 26(8): 1265-1273.
  25. 이은실, 이선재(2004). 청년기 소비자의 라이프스타일과 점포속성 중요도가 패션점포선택에 미치는 영향 - 대형점포를 중심으로. 한국복식학회지. 54(1): 53-68.
  26. 이주희, 심규원(2003). Rank-order 기법을 활용한 국립공원 시설 및 서비스에 관한 중요도-성취도 분석: 가야산․내장산 국립공원을 대상으로. 생명과학연구. 2(1): 1-12.
  27. 임경복(2001). 소비자의 점포속성 중요도와 점포선택 행동에 관한 연구. 복식문화연구. 9(6): 807-817.
  28. 임숙자, 김선희(1998). 의류유통업태의 점포이미지와 의복만족도에 관한 연구. 한국의류학회지. 23(2): 185-196.
  29. 전창석(2001). 국제회의 개최지 중요속성에 대한 서울의 중요도-성과도 분석. 남서울대학교 논문집. 7: 311-327.
  30. 정찬진, 박재옥(1996). 노년층 소비자의 인지연령에 따른 쇼핑성향과 의류점포속성 중요도. 한국의류학회지. 20(1): 28-42.
  31. 정혜영(2001). 의료점포 브라우저들의 브라우징 동기, 쇼핑 선도력 및 선호점포 속성에 관한 연구. 복식문화연구. 9(1): 86-99.
  32. 조윤주, 안기완, 김상오(2001). 중요도-성취도 분석에 의한 내장산 국립공원 탐방안내소의 개선방안. 산림경제연구. 9(1): 15-27.
  33. 최정우(1999). 중요도-성취도 분석을 이용한 도시공원 관리운영방안. 건축․도시환경연구. 7: 141-149.
  34. 최지선(2002). 대형할인점 의류상품 구매자의 매장 및 상품 만족 연구. 서울대학교 대학원 석사학위논문.
  35. 하종경(2001). 패션점포선택행동의 인과관계에 관한 연구 - 의류쇼핑성향, 정보탐색활동, 점포이미지속성을 중심으로. 한국생활과학회지. 10(1): 41-55.
  36. 홍희숙(2002). 인터넷 쇼핑몰 점포속성 지각이 의류제품 구매의도에 미치는 영향 및 비구매 요인에 관한 연구. 대한가정학회지. 40(4): 27-44.
  37. Bloch, P. H. Ridgway, N. M. & Dawson, S. A.(1994). The Shopping Mall as Consumer Habitat. Journal of Retailing. 70(1): 23-42. https://doi.org/10.1016/0022-4359(94)90026-4
  38. Breiter D. & Milman A.(2005). Attendees's needs and service priorities in a large convention center: Application of the importance-performance theory. Tourism Management 25: 156-165.
  39. Bustiner, I.(1986). Basic Retailing, Irwin, Illinois. Homewood.
  40. Darden, W. R. Howell, R. & Miller, S. J.(1980). Consumer socialization factors in patronage model of consumer behavior. Advances in Consumer Research. 8: 655-661.
  41. Glock, R. E. and Kunz G. I.(1990). Apparel Manufacturing: Sewn Product Analysis. Macmillan. New York.
  42. Guadagnolo F.(1985). The Importance-Performance Analysis: An Evaluation and Marketing Tool. Journal of Park and Recreation Administration. 3(2): 13-22.
  43. Hines, J. D. and O'Neal, G. S.(1995). Underlying determinants of clothing quality: The consumers perspective. Clothing and Textiles Research Journal. 13(1): 227-233. https://doi.org/10.1177/0887302X9501300403
  44. Huddleston, P. and Moutnho, M.(1990). The relationship between importance of retail sore attributes and lifestyle od mature female consumers. Journal of Consumer Studies and Home Economics. 14: 71-85. https://doi.org/10.1111/j.1470-6431.1990.tb00037.x
  45. Jacoby, J. and Olson, J.(1985). Perceived Quality, Heat Lexicon, 542-543.
  46. James, D. L. Durand, R. M. & Dreves, R. A.(1976). The use of multi attributes model in a store image study. Journal of Retailing. 52(Summer): 61-62.
  47. Martilla J. A. and James J. C.(1977). Importance- Performance Analysis. Journal of Marketing. 41(Jan): 77-79. https://doi.org/10.2307/1250495
  48. Nevin, J. R. & Houston, M. J.(1980). mage as a Component of Attraction to Introduction Shopping Areas. Journal of Retailing. 56: 77-93.
  49. Peter, J. P. & and Olson, J. C.(1996). Consumer Behavior and Marketing Strategy (5th ed.) Homewood. IL. Irwin McGrawHill,
  50. Renard M.-C.(2003). Fair trade: quality, market and conventions. Journal of Rural Studies. 19: 87-96. https://doi.org/10.1016/S0743-0167(02)00051-7
  51. Shim, S. Y. & Kotsiopulos, A.(1992). Patronage Behavior of Apparel Shopping: Part Ⅰ. Shopping Orientations, Store Attributes, Information Sources, and Characteristics. Clothing and Textile Research Journal. 10(2): 48-57. https://doi.org/10.1177/0887302X9201000208
  52. Shim, S. Y. & Kotsiopulos, A.(1993). A typology of shopping orientation segments among female consumers. Clothing and Textile Research Journal. 11(1): 83-91.
  53. Weber K.(2000). Meeting Planners' Perceptions of Hotel-chain Practices and Benefits. Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly. 29(2): 32-38.
  54. Woodruff R. B. Cadotte E. R. and Jenkins R. L.(1983). Modeling Consumer Satisfaction Processes Using Experience-based norms. Journal of Marketing Research. 20: 296-304. https://doi.org/10.2307/3151833
  55. Zhang H.Q. & Chow I.(2004). Application of importance-performance model in tour guides' performance: evidence from mainland Chinese outbound visitors in Hong Kong, Tourism Management 25: 81-91. https://doi.org/10.1016/S0261-5177(03)00064-5