The Effects of Career Program with Cooperative Learning Structures on Elementary School Children's Career Development

협동학습구조의 진로교육프로그램이 초등학생의 진로발달에 미치는 영향

  • Received : 2008.04.11
  • Accepted : 2008.07.14
  • Published : 2008.08.31

Abstract

This study developed career education program applying cooperative learning structures (Kagan, 1993, 1995, 1997), and tested its effect on elementary school children's career development. Sixth grade students of 2 classes were divided into experimental and control group, and 14 sessions of the program were applied to the experimental group for 8 weeks. Career development test(Lee, 2005) were performed before and after the program. Students in both groups were retested 3 months after the post-test to test continuing effects of the program. Score tendencies and their differences between experimental group and control group of children in 3 career development areas - self-awareness, educational and occupational exploration, and career planing - were tested and the results are as follows: development of 3 areas of self-awareness, educational and occupational exploration, and career planing were consistently increasing along the experimental sequence in experimental group, while the development of 3 areas showed no changes or declining tendencies in control group. Self-awareness and educational and occupational exploration did not show the statistically significant differences between the groups. Meanwhile, the career plaining showed statistically significant difference between the groups in post-test, meaning that the career education program with cooperative structure has positive effects on the career planing in 6th grade students.

Keywords

References

  1. 강영숙(2000). 초등학생의 자기효능감.진로자아 효능감과 진로성숙도에 관한 연구, 건국대학교 대학원 석사학위논문
  2. 곽광선(2004). 진로인식프로그램이 초등학생의 진로태도와 진로자기효능감에 미치는 효과, 한국교원대학교교육대학원 석사학위논문
  3. 교육부(1998). 제 7차 교육과정. 교육부 고시 제1997-15호
  4. 김충기(2000). 진로교육과 진로상담. 서울: 동문사
  5. 나연희(2001). 사회과 협동학습이 초등학교 아동의 사회성 발달에 미치는 효과, 광주교육대학교교육대학원 석사학위논문
  6. 문성희(2005). 협동학습이 초등학교 고학년 아동의 자아개념 증진에 미치는 효과, 대구교육대학교교육대학원 석사학위논문
  7. 박정옥(2000). 협동학습이 초등학생의 사회성 및 학업성취에 미치는 효과: LT 기법을 중심으로. 경성대학교교육대학원 석사학위논문
  8. 박희자(2004). 진로프로젝트 학습프로그램이 초등학교 아동의 진로인식에 미치는 효과, 한국교원대학교교육대학원 석사학위논문
  9. 변영계.김광휘(1999). 협동학습의 이론과 실제, 서울: 학지사
  10. 서병석(1996). 초등학교 교사의 진로교육 인식에 관한 연구, 건국대학교교육대학원 석사학위논문
  11. 서준희(2007). 협동학습구조 속에서 과정중심 글쓰기가 작문능력 및 흥미도에 미치는 효과, 중앙대학교교육대학원 석사학위논문
  12. 송현숙(2001). 구조화된 협동학습전략과 집단보상이 수학과의 학업성취에 미치는 영향, 경희대학교교육대학원 석사학위논문
  13. 신봉희(2000). 사회과 협동학습이 학습태도와 교우관계에 미치는 영향, 경북대학교교육대학원 석사학위논문
  14. 신선기(2005). 초등학생용 직업카드 개발과 이를 활용한 진로상담 프로그램이 초등학생의 진로 성숙도에 미치는 영향, 한국교원대학교교육대학원 석사학위논문
  15. 원새연(2001). 구조중심의 협동학습이 초등학생의 친사회적 도덕판단과 사회적 행동에 미치는 영향, 열린교육연구, 9(2), 119-135
  16. 이봉순(2001). 활동중심 진로지도 프로그램이 초등학생의 진로인식에 미치는 효과, 국민대학교 교육대학원 석사학위논문
  17. 이영대(2002). 제 7차 교육과정과 진로교육 강화방안, 경제교육연구, 8, 221-241
  18. 이종범(2005). 초등학생 진로발달 검사도구의 개발 및 타당화, 서울대학교대학원 박사학위논문
  19. 이현림.최남옥.류진영(2007). 활동중심 진로인식 프로그램이 초등학생의 인간관계와 진로의식성숙에 미치는 효과, 진로교육연구, 20(1), 45-54
  20. 임 언.정윤경.상경아(2001). 진로성숙도 검사개발 보고서(연구자료 01-19), 한국직업능력개발원
  21. 임채수(2001). 소집단 협동학습이 의사소통능력 신장에 미치는 영향에 관한 연구, 춘천교육대학교교육대학원 석사학위논문
  22. 전선아(2001). STAD 협동학습이 학습자의 학업성취와 내적 동기 및 교우관계에 미치는 영향, 강원대학교교육대학원 석사학위논문
  23. 정철영(1999). 진로지도(한국직업능력개발원 편, 직업교육훈련 대사전, 538-540), 한국직업능력개발원
  24. 최동선(2003). 청소년 진로개발을 위한 정책 방향성 탐구(연구보고 03-R21), 한국청소년개발원
  25. Cohen, E. G.(1994). Restructuring the classroom: Conditions for productive small groups. Review of Educational Research, 64(1), 1-35 https://doi.org/10.3102/00346543064001001
  26. Crites, J. O.(1978). Career maturity inventory: Administration and user's manual (2nd ed.). New York: McGraw-Hill
  27. Department of Education, Science and Training (2003). Australian blueprint for career development. Department of Education, Science and Training
  28. Herr, E. L., & Cramer, S. H.(1996). Career guidance and counseling through the life span: Systematic approach (5th ed.). New York: Harper Collins
  29. Kagan, S.(1993). Cooperative learning. San Clemente, CA: Kagan Publishing Co
  30. Kagan, L., Kagan, S., & Kagan, M.(1997). Cooperative structures for teambuilding. San Clemente, CA: Kagan Publishing Co
  31. Kagan, M., Robertson, L., & Kagan, S.(1995). Cooperative structures for classbuilding. San Clemente, CA: Kagan Publishing Co
  32. Leong, F. T., & Barak, A.(2001). Contemporary models in vocational psychology: A volume in honor of Samuel H. Osipow. NJ: Lawrence Erbaum Associates
  33. National Life/Work Centre(2000). Blueprint for life/work design. National Life/Work Centre
  34. National Occupational Information Coordinating Committee (1996). National Career Development Guidelines K-Adult Handbook. National Occupational Information Coordinating Committee
  35. Niles, S. G., & Harris-Bowlsbey, J.(2002). Career development interventions in the 21st century. NJ: Merrill Prentice Hall
  36. Slavin, R. E.(1987). Cooperative learning: Where behavioral and humanistic approaches to classroom motivation meet. Elementary School Journal, 88, 29-37 https://doi.org/10.1086/461521