제품 표준화 수준에 따른 공급업체 선정 요인별 중요도 평가에 관한 실증적 연구 - 사무용품 및 사무기기 공급업체를 대상으로 -

An Empirical Study on the Evaluation of Supplier Selection Factors according to the Product Standardization - Focused on the Stationery and Office Machine Suppliers -

  • 김신중 (대진대학교 사회과학대학 경영학과) ;
  • 이정세 (대진대학교 사회과학대학 국제통상학과)
  • 발행 : 2008.01.31

초록

본 연구의 주된 목적은 기업의 공급업체로부터 구입하는 제품의 표준화 제품 비율에 따라 공급업체 선정요인별 중요도에 있어서 차이가 존재하는지를 평가하고자 한다. 이를 위하여 본 연구에서는 연구 대상 분야를 사무용품 및 사무기기 분야로 한정하여 사무용품 및 사무기기 공급업체 선정을 위한 평가요인을 1단계에서는 사무용품 및 사무 기기 공급관련 요인, 제품관련 요인, 거래기업의 관리능력관련 요인으로 분류하고. 각 요인별로 세부요인을 설정하여 총 16개의 세부요인으로 분류하고, 각 요인별 상대적 중요도 산출을 위하여 설문조사를 실시하였으며, 평가 요인별 상대적 중요도는 AHP기법을 이용하여 도출하였다. 연구 결과 표준화 제품의 구입 비율이 높은 기업일수록 고객화 된 제품의 구입비율이 높은 기업보다는 온라인방식을 이용한 구입을 선호하는 것으로 나타났으며, 공급업체선정 요인에 있어서도 차이가 존재하는 것으로 평가되었다.

The primary research objects of this study is to evaluate an importance of supplier selection factors as an index according the level of product standardization and to present the evaluation model for supplier selection. For this purpose, this study adopts the AHP method to calculate the importance of supplier selection factors. In this study 16 factors which affect on the supplier selection decision making are classified into three factors-product supply related factor, product related factor, management ability related factor. Results also indicate that standardized products are much more dealt by means of on-line compare to customized products. It means the buyer opportunities is potentially an increase in the amount of current supplier re-evaluation, which may lead to new suppliers being considered more often.

키워드