DOI QR코드

DOI QR Code

흑백 만화 제작을 위한 스타일 폰트 설계 시스템

A Stylized Font Rendering System for Black/White Comic Book Generation

  • 이정원 (부산대학교 대학원 컴퓨터공학과) ;
  • 류동성 (부산대학교 대학원 컴퓨터공학과) ;
  • 박수현 (부산대학교 대학원 컴퓨터공학과) ;
  • 조환규 (부산대학교 정보.컴퓨터공학부)
  • 발행 : 2008.04.30

초록

기존의 만화 제작 시스템은 대부분의 작업을 수작업으로 하기 때문에 많은 시간과 인력이 필요하였고, 만화 내용을 창작하는 데에도 한계가 있었다. 이와 같은 문제점을 해결하기 위해 이전 연구를 통하여 영화나 드라마와 같은 기존의 영상 스트림을 입력으로 하여 흑백 만화를 제작 할 수 있는 시스템(CORVIS)을 개발하게 되었다. 비디오 영상을 흑백 만화로 표현하기 위해서는 한 컷의 이미지에 개체의 시각적인 요소와 청각적인 요소, 그리고 극의 분위기를 표현해야 하는데, 이를 위해 필요한 표현법을 만화적 효과라고 하며, 스타일 폰트는 의성어와 의태어를 표현하기 위해 사용되는 만화적 효과이다. 하지만 지금까지 흑백 만화에 관한 연구에서 스타일 폰트는 큰 관심을 받지 못하였다. 본 논문에서는 CORVIS에 스타일 폰트 기능을 구현하기 위해 흑백 만화에서 사용되는 다양한 종류의 스타일 폰트를 살펴보고 이를 바탕으로 스타일 폰트의 기본적인 구조와 다양한 효과들을 분석한 후, 새로운 모델을 제시하였다. 또한, 정의된 모델을 기반으로 전처리된 정보만을 가지고 다양한 효과를 표현할 수 있는 방법론과 구현법에 대해 제안한다.

Black/white comic rendering is one of the researches in the field of non-photorealistic rendering(NPR). Black/white comics have been produced manually as yet. But these previous systems require lots of time and manual work. So we propose the COmics Rendering system on VIdeo Stream (CORVIS) which transforms video streams into black/white comic cuts. Stylized font, one of comic representations, can be used to express onomatopoeic words and mimetic dialogue exaggeratively. But current comic generation systems do not provide enough effects of stylized font. This paper proposes a model for stylized fonts to express various effects. Effects of stylized fonts we proposed include geometric deformations. Thus we could represent stylized fonts on the still cut of movies and the background texture on a cuts of plain black/white comics. The final quality of our system produced is good enough to compare with manual black/white comics.

키워드

참고문헌

  1. W.I. Hwang, P.J. Lee, B.K. Chun, D.S. Ryu, and H.G. Cho, “Cinema comics: Cartoon generation from video stream,” GRAPP '06, pp.299-304, 2006
  2. D. Boyarski, C. Neuwirth, J. Forlizzi, and S.H. Regli, “A study of fonts designed for screen display,” In CHI '98, ACM, pp.87-94, 1998
  3. T.S. Tullis, J.L. Boynton, and H. Hersh, “Readability of fonts in the windows environment,” In CHI '95, ACM, pp.127-128, 1995 https://doi.org/10.1145/223355.223463
  4. J. Preu$\beta$ and J. Loviscach, “From movie to comic, informed by the screenplay,” SIGGRAPP '07, ACM posters, pp.99, 2007 https://doi.org/10.1145/1280720.1280828
  5. NHN, “네이버툰”, http://toon.naver.com/
  6. Planetwide, “코믹 북 크레이터”, http://www.mycomicbook creator.com/
  7. Celsys, “코믹 스튜디오”, http://www.e-frontier.com/
  8. Deleter, “코믹 웍스”, http://www.deleter.jp/eng/cw_english/
  9. 박규태, 조환규, “흑백 만화 생성 시스템에서의 스타일화된 폰트 구현,” 한국 컴퓨터 그래픽스 학회 하계학술대회 논문집, pp.37-38, 2007
  10. 이평준, “정지영상의 동적효과를 나타내기 위한 만화적 기법 연구,” 공학석사 학위논문, 부산대학교, pp.17-21, Feb., 2006
  11. 이현세, 남벌. 다크북, 2005
  12. CLAMP, Wish. 서울문화사, 2002
  13. A. Ken, 러브 인 러브. 학산문화사, 1999
  14. M. Tanaka, 곤. 대원씨아이, 2002
  15. B.K. Chun, D.S. Ryu, W.I. Hwang, and H.G. Cho, “An Automated Procedure for Word Balloon Placement in Cinema Comics,” Lecture Notes in Computer Science, Vol.4292, pp.576-583, 2006 https://doi.org/10.1007/11919629_58
  16. 황원일, “영화 만화 생성을 위한 말풍선 자동 배치 기법,” 공학석사 학위논문, 부산대학교, pp.15-23, Aug., 2006
  17. S. McCloud, Understanding Comics: The Invisible Art. Kitchen Sink Press, 1999
  18. A. Glassner, “Andrew glassner's notebook,” IEEE Computer Graphics and Applications, pp.86-91, Jan., 2004 https://doi.org/10.1109/MCG.2004.1255813

피인용 문헌

  1. Development of a Font Processing System for GSM Mobile Phone vol.11, pp.3, 2010, https://doi.org/10.5762/KAIS.2010.11.3.951