Development of Web-based Visual Programming Instruction System using the Model of Cognitive Apprenticeship

인지적 도제 모델을 적용한 웹기반 비주얼 프로그래밍 학습시스템 개발

  • 김보현 (한국교원대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 박정호 (한국교원대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 오필우 (충남 온양온천 초등학교) ;
  • 김명렬 (한국교원대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2007.12.12
  • Accepted : 2008.02.22
  • Published : 2008.03.31

Abstract

Even though studies on improvement of programming language teaching and learning have been made continuously and many education courseware for programming languages have been developed, computer programming learners' performance is relatively poor. Thus, in this paper, we designed and realized a web- based visual programming learning system by applying cognitive apprenticeship model to improve effect of computer programming education and then put this system into practice in class. As a result, we suggested that it can have positive influence upon learners' performance and their attitude.

프로그래밍 언어의 교수-학습을 개선하기 위한 연구는 꾸준히 계속되어 오고 있으며, 또한 프로그래밍언어에 대한 학습 코스웨어들도 많이 개발되고 있으나, 컴퓨터 프로그래밍교육에 대한 학습자들의 학습효과는 비교적 저조한 편이다. 따라서 본 연구에서는 컴퓨터프로그래밍 교육의 학습효과를 향상시키기 위해 인지적 도제 모델을 적용한 웹기반 비주얼 프로그래밍 학습시스템을 설계 및 구현하고, 구현한 학습시스템을 학교교육 현장에 적용하였다. 그 결과 학습자들의 학업성취도와 학습태도에서 긍정적인 효과가 있음을 검증하여 제시한다.

Keywords