The Relations mong Children's Resilience, Child Rearing Factors and Socio-Emotional Adjustment in Korean and Yanbian Korean-Chinese Shildren Separated from Parents

한국과 연변조선족 부모별거 아동의 탄력성과 양육요인 및 사회정서적 적응력간의 관계

  • 천희영 (고신대학교 아동복지학과) ;
  • 옥경희 (광주대학교 사회복지학부) ;
  • 황혜정 (경기대학교 유아교육학과)
  • Published : 2008.04.30

Abstract

The focus of this study was finding out the relations among resilience of children separated from parents, child rearing factors and socio-emotional adjustment in Korean and Yanbian Korean-Chinese regions. Subjects were elementary school $5{\sim}6$ graders separated from their parents(184 in Korea and 81 in Yanbian). Data analysis was by Pearson's r, F-test and t-test. Resilience of Korean-Chinese children was higher than that of Korean children. Caregivers' child rearing behavioral factor than other child rearing factors was significant for children's resilience, and especially for Korean children, caregivers' child rearing psychological factor -efficacy and stress variables- were meaningful. Socio-emotional adjustment was significantly different between resilience high and low groups in both regions. Implications are that regional differences, caregivers' psychological and behavioral child rearing factors should be considered in supporting the development of children's resilience and socio-emotional adjustment.

Keywords

References

  1. 김경회(1998). 교사용 유아 정서지능 평정척도 개발에 관한 연구. 연세대학교 대학원 박사학위논문
  2. 김미숙.문혁준(2005). 유아기 자녀를 둔 어머니의 양육스트레스 및 양육효능감과 양육행동간의 관계. 대한가정학회지, 43(8), 25-35
  3. 김선희(2005). 유아의 탄력성에 대한 어머니의 양육스트레스, 양육효능감 및 양육행동의 영향. 유아교육연구, 25(4), 191-209
  4. 김승경(2004). 이혼가정 아동의 탄력성에 대한 위험-보호요인들 간의 경로분석. 서울여자대학교 대학원 박사학위논문
  5. 리철민.리홍길(2004). 單親無親學生敎育指南. 연변: 연변교육출판사
  6. 박영애(1995). 부모의 양육행동 및 형제관계와 아동의 자존감과의 관계. 고려대학교 대학원 박사학위논문
  7. 박혜원.박민정(2005). 연변 지역의 조선족과 한족 및 한국 아동의 기질 비교. 대한가정학회지, 43(3), 221-231
  8. 신재선.정문자(2002). 초등학생의 또래 괴롭힘 유형과 스트레스 대처행동에 관한 연구. 아동학회지, 21(1), 19-33
  9. 오승환(2001). 결손가족 청소년의 적응 결정요인에 관한 비교연구: 부모 이혼.별거가족과 사망가족을 중심으로. 사회복지연구, 17(1), 99-125
  10. 오은순(1997). 이혼가정 아동의 적응에 영향을 미치는 생태학적 변인들의 구조 분석. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문
  11. 옥경희(2005). 조부모-손자녀 가족 아동의 학교생활적응. 한국가정관리학회지, 23(4), 55-65
  12. 옥경희.김미해.천희영(2001). 저소득층 아동의 학업, 정서 및 사회성 발달: 부모보호와 자기보호 비교. 아동학회지, 22(2), 91-111
  13. 옥경희.정계숙.천희영.황혜정.최성학(2006). 한국과 연변조선족 조부모-손자녀가족 조부모의 양육스트레스, 양육효능감 및 양육행동 연구. 한국가정관리학회지, 24(4), 25-36
  14. 우수경.최기영(2002). 유아의 정서능력과 관련변인간의 구조 분석. 유아교육연구, 2(2), 29-55
  15. 윤갑정(2007). 중국연변 조선족 유아의 가족생활 연구. 부산대학교 대학원 박사학위논문
  16. 윤현희.홍창희.이진환(2001). 부모보고형 자아탄력성 척도의 개발. 심리과학, 10(1), 33-53
  17. 이선경.이재연(1998). 아동의 문제행동에 영향을 미치는 위기요인과 보호요인 의 이론적 과정 모델. 아동학회지, 19(2), 49-64
  18. 이완정(2002). 발달과정에서 위험요소에 노출된 유아의 심리적 건강성과 보호요인 분석. 아동학회지, 23(1), 1-16
  19. 이용준.박경자(2005). 탄력적인 아동의 보호요인 연구. 아동학회지, 26(1), 329-345
  20. 이은경.박성연(2004). 양친이 안 계신 가정 아동의 정서.행동문제에 대한 연구. 대한가정학회지, 42(12), 191-204
  21. 이혜승(2003). 부모의 양육효능감과 부모역할수행과의 관계: 재미동포 한인 1 세대 부모에 관한 연구. 아동학회지, 24(3), 57-71
  22. 정현숙(1993). 부모의 이혼에 따른 자녀들의 적응. 아동학회지, 14(1), 59-75
  23. 조가원(2002). 편모의 양육스트레스와 사회적 지지가 정신건강에 미치는 영향. 전북대학교 대학원 석사학위논문
  24. 조복희.이주연(2005). 부모와 별거하는 중국 조선족 아동의 생활환경과 적응 문제. 아동학회지, 26(4), 231-245
  25. 조복희.이주연(2006). 부모와 별거하는 중국 조선족 아동의 양육자에 대한 애착과 적응문제. 아동학회지, 27(4), 247-263
  26. 조선일보(2007). 중국 조선족가정 '코리안 드림'의 어두운 그림자. 2007. 11. 3. http://news.chosun.com/site/data/html_dir/2007/11/03/2007110300104.html
  27. 천희영.정계숙.옥경희.황혜정.최성학(2006). 부모별거 초등학생의 별거경험 및 양육요인에 따른 사회.정서적 적응력 연구. 아동학회지, 27(2), 101-126
  28. 최형성.정옥분(2001). 어머니의 양육효능감 척도의 개발. 아동학회지, 22(3), 1-15
  29. 통계청(2007). 2006년 이혼 통계결과. http://www.mso.go.kr
  30. 하영희(2003). 개인변인과 환경변인이 아동의 문제행동에 미치는 영향. 아동학회지, 24(4), 29-40
  31. 한미현 외 11인(2007). 아동복지. 서울 : 창지사
  32. 현은민.박혜영(2005). 시설보호아동.청소년의 자아탄력성과 사회적 적응에 관한 연구. 한국가정관리학회지, 23(1), 19-29
  33. Abidin, R. F(1992). The determinants of parenting behavior. The Journal of Clinical Child, 21(4), 401-412
  34. Altshuler, J. L., & Ruble, D. N.(1989). Developmental change in children's awareness of strategies for coping with uncontrollable stress. Child Development, 60(6), 1337-1349 https://doi.org/10.2307/1130925
  35. Amato, P. R., & Keith, B. (1991). Parental divorce and the well-bing of children : A meta-analysis. Journal of Marriage and Family, 61(2), 557-573
  36. Block, J. H,. & Block, J.(1980). The role of ego-control and ego-resiliency in organization of behavior. In W. A. Collins(Ed). Minnesota symposium on child psychology(Vo1. 13, pp.39-101). Hillsdale, NJ: Erlbaum
  37. Block, J., & Kermen, A. M.(1996). IQ and ego-resiliency : Conceptual and empirical connection and separateness, Journal of Personality and Social Psychology, 70, 349-361 https://doi.org/10.1037/0022-3514.70.2.349
  38. Demo, D. H., & Cox, M. J.(2000). Families with young children: A review of research in the 1990s. Journal of Marriage and Family, 62(4), 876-895 https://doi.org/10.1111/j.1741-3737.2000.00876.x
  39. Dubowitz, H., & Sawyer, R.(1994). School behavior of children in kinship care. Child abuse and Neglect, 18(11), 899-911 https://doi.org/10.1016/S0145-2134(05)80001-8
  40. Emery, R. E.(1988). Marriage, divorce, and children's adjustment. CA: Sage
  41. Emery, R. E., & Forehand, R.(1996). Parental divorce and children's well-being : A focus on resilience. In R. J. Haggerty, L. R. Sherrod, N. Garmezy, & M. Rutter(Eds), stress, risk and adolescents : processes, mechanism, and Interventions. Cambridge University Press
  42. Garmezy, N.(1985). Stress resistant children: The search for protective factors. In J. E. Stevenson(Ed.), Recent research in developmental psychopathology(pp.213-233). NY: Pergamon Press
  43. Garmezy, N.(1993). Children in poverty : Resilience despite risk. Psychiatry, 56, 127-136 https://doi.org/10.1080/00332747.1993.11024627
  44. Hetherington, E. M.(1989). Divorce : A child's perspective. American Psychologist, 34(10), 851-858 https://doi.org/10.1037/0003-066X.34.10.851
  45. Horning, L. E., & Gordon Rouse, K. A.(2002). Resilience in preschoolers and toddlers from low-income families. Early Childhood Education Journal, 29(3), 155-159 https://doi.org/10.1023/A:1014580408103
  46. Katz, L. G., & McClellan, D. E.(1997). Fostering children's social competence: The teacher's role. The NAEYC Research into Practice Series, Vol. 8. Washington, D.C.:NAEYC
  47. Kirby, L. D., & Fraser, M. W.(2000). Risk and resilience in childhood. In M. W. Fraser(Ed.), Risk and resilience in childhood: An ecological perspective(pp.10-33). Washington, DC: National Association of Social Workers
  48. Klein, S. F., & Beller, A. H.(1988). Education of children from single-parent families: Differences by exposure, gender and race. Demography, 55, 221-224
  49. Masten, A. S., Best, K. M., & Garmezy, N.(1990). Resilience and development: contributions from the study of children who overcome adversity. Developmental Psychopathology, 2, 425-444 https://doi.org/10.1017/S0954579400005812
  50. Masten, A. S., & Coatsworth, D. J.(1995). Competence, resilience, and psychopathology. In D. Cicchetti & D. J. Cohen(Eds.), Developmental psychology: Risk, disorder, and adaptation(pp.715-752). NY: Wiley
  51. Masten, A. S., Hubbard, J. J., Gest, S. D., Tellegen, A., Garmezy, N., & Ramirez, M.(1999). Competence in the context of adversity: Pathways to resilience and maladaptation from childhood to late adolescence. Development and Psychopathology, 11(1), 143-169 https://doi.org/10.1017/S0954579499001996
  52. Rutter, M.(1967). A children's behavior questionnaire for completion by teachers. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 8, 1-11 https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1967.tb02175.x