Contemplation of the Campus Planning

캠퍼스 개발계획에 대한 고찰

  • Lee, Ja-Won (Environmental and Earth and Ocean Sciences, University of Massachusetts at Boston)
  • 이자원 (매사츄세츠 대학 환경.지구.해양과학연구소)
  • Published : 2008.03.31

Abstract

As with cities, all components of a campus must be carefully calibrated to provide the facilities, services like energy, water, electricity, information and communication; classrooms, libraries and laboratories for working; transportation networks and systems for movement of persons, goods, and services; athletic and other facilities for health and competition; places to eat, recreate and socialize; places to display and store works of arts; spaces for the performing arts' spaces for active assembly or solitary pondering. The goal of this study is how to observe the campus planning and development as a part in the context of the community. This study was taken into account neighborhood concerns and Harvard design guidelines. As an observer for the university's northern campus edge, this study suggests in the context of a long and sometimes turbulent history of dialogue and negotiations between Harvard University and first host community, Agassiz which is one of Cambridge's thirteen neighborhoods.

수 세기에 걸쳐 대학이 성장함에 따라 이는 주변의 커뮤니티와 더욱 밀접한 관련을 지으며 발전하거나 변화하게 된다. 초기의 작은 도시는 19세기를 통해 산업화를 겪고 중심지로 발전하게 되며, 대부분의 도시들은 대학을 중심으로 산업과 연구의 기조를 형성하고 이는 문화적으로 다양한 인구의 밀집지를 이루는데 한 근간이 되어왔다. 대학을 중심으로 구성되어 있는 커뮤니티는 그 자체가 하나의 작은 도시구조의 모습을 띄며, 대학과 인근 지역은 협조, 혹은 마찰을 공유하며 성장하고 변화한다. 많은 미국의 대학들이 대학의 성장과 함께 필요한 건물과 시설을 확장하고 개발하면서, 이로 인해 빚어지는 교통량의 증대와 기존 오픈스페이스의 손실 등 성장관리에 귀추를 두고 기존 지역과의 융화를 꾀하며 발전을 추구하고 있다. 하버드 대학의 북쪽 캠퍼스 개발의 사례를 통해 지역개발의 한 단편으로서 캠퍼스 개발계획은 어떠한 의미가 있는지 살펴보고자 한다.

Keywords