Boosting Film-Induced Tourism in Gyeongbuk

경북 영상관광의 현황과 발전방안

  • Published : 2008.06.30

Abstract

Film-induced tourism in Gyeongbuk and Korea is concentrated on the on-location set, one-off events and film tourism as part of a holiday(visiting film locations or studios as an activity within a larger holiday) among several forms of film-induced tourism. Film-induced tourism in Gyeongbuk has been increased since the opening of the KBS on-location set of Mungyeong. The on-location set has brought the growth of film-induced tourism and thus many local governments have competed with one another for the construction of the on-location set without considering the management of the on-location set. This study is aimed at suggesting ways to minimize these negative problems and to boost film-induced tourism. First of all, we should find ways to sustain each characteristic of the on-location set. Second, we should develop the new tourism destinations by diversifying the forms of film-induced tourism through the opening of the film-related events and the construction of the film-related facilities. Last, film-induced tourism should be enlarged to contents tourism. It needs to enlarge the role of the Gyeongbuk Film Commission. The Gyeongbuk Film Commission should take exclusive responsibility of developing the film-related tourism commodities.

경북뿐만 아니라 우리나라의 영상관광은 다양한 유형들 중 "야외촬영지", "일회성 이벤트", "일부 시간을 투자하는 유형"에 집중되고 있다. 경북의 영상관광은 문경의 KBS왕건세트장 건립을 시작으로 활성화되기 시작하였다. 이후 세트장이 영상관광 활성화에 끼치는 영향으로 인해 근래 많은 지자체에서 세트장을 앞다투어 건립하였으나, 촬영 완료 후의 세트장 운영에 대해서는 상대적으로 관심이 미비하여 여러 문제를 야기하고 있다. 본 연구는 이러한 부정적 문제를 최소화하면서 영상관광을 극대화하기 위한 방안을 제시하고자 한다. 경북 영상관광이 발전하기 위해서는 첫째, 기존 야외촬영지의 특성을 분석하여 각 야외촬영지별 차별성을 가질 수 있는 방안을 강구해야 한다. 둘째, 영상물 관련 이벤트 개최 및 로케이션지에 관광객을 유인할 수 있는 영상물 관련시설 건립 등의 영상관광유형 다양화를 통해 신규관광지를 개발해야 한다. 셋째, 영화, 드라마, 소설, 애니메이션, 게임 등 콘텐츠와 연관된 관광자원을 조사하고 이들간을 연계함으로써 새로운 관광상품을 개발해야 한다. 그러나 무엇보다도 콘텐츠에 대한 비전을 공감하면서 실행으로 옮길 수 있는 추진주체의 확립이 필요하다. 따라서 영상관련 관광상품 개발 및 보완을 전담할 수 있는 기관의 정립(경북영상위원회의 역할 확대)이 우선되어야 할 것이다.

Keywords