DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis on the Business Model of Korean Home Network Industry by Participating Enterprises

국내 홈네트워크 산업의 참여사업자의 비즈니스 모델 분석

  • Published : 2008.09.28

Abstract

The purpose of this study analyzes services and the markets creating the profit of the national home network industry and the promotion strategy will be proposed. First, the technologies and products of the home network industry are analyzed, and the value chain of this industry is grasped. Second, the home network industry is classified into the communication common carrier, the construction carrier, the content/solution carrier, and the electronic business carrier. Third, The business model of the home network industry reconstructed based on the researches of Morris et al.(2005) and Chesbrough and Rosenbloom(2002), and the strategies are analyzed. We performed the industrial analysis as the company environment analysis, factor analysis of the value creation, business strategy analysis and so on.

본 연구는 국내 홈네트워크 산업의 수익을 창출할 수 있는 서비스와 시장을 분석하여 활성화 전략을 제안하는 것이다. 우선 국내 홈네트워크 기술 및 제품을 분석하여 홈네트워크 산업의 가치사슬을 파악한 후, 국내 시장의 성장가능성을 측정한다. 둘째, 홈네트워크 산업을 통신사업자, 건설사업자, 컨텐츠/솔루션사업자, 전자업체로 분류한다. 셋째, 비즈니스 모델의 구성요소를 기반으로 산업별 홈네트워크 산업의 비즈니스 모델을 분석하여 홈네트워크 산업의 활성화 전략을 분석하는 것이다. 홈네트워크 비즈니스 모델은 Morris 등(2005)과 Chesbrough & Rosenbloom(2002)의 연구를 기반으로 재구성하였으며, 기업 환경 분석, 가치창출 요인 파악, 사업전략 분석, 수익과 비용 구조 파악, 포지션 분석, 경쟁 우위 요인 분석, 실행 순으로 업종별 분석을 수행하였다. 홈네트워크 산업의 활성화 전략을 파악하기 위해서 원가우위 전략, 차별화 전략, 제휴 전략을 분석하였다.

Keywords

References

  1. http://www.homevita.com, 2008.
  2. http://www.etnews.co.kr, 2008(5).
  3. 김권수, "호텔정보시스템의 전략적 적용에 관한 연구: 가치사슬을 중심으로", 관광경영학연구, 제 9호, pp.24-41, 2000.
  4. 이지은, 박선영, "TAM 확장모형을 적용한 홈네트워크 서비스 수용모델 분석", 소비문화연구, 제 10권, 제4호, pp.153-172, 2007.
  5. 박용우, "국내 홈네트워킹 시장구조 분석 및 기술 발전 전망", 정보통신정책, 제15권, 20호, pp.26-49, 2003.
  6. 정보통신연구진흥원, IT839전략 기획보고서: 홈 네트워크, 2005.
  7. KETI(전자부품연구원), 홈 네트워크 서비스 관련 국내외 제품 및 시장동향, 2006(1).
  8. ETRI(한국전자통신연구원), 홈네트워크 동향 및 서비스 적용모델 분석, 2006.
  9. 한국홈네트워크산업협회, 국내 및 해외 홈네트워크산업 현황과 미래발전 전략, 2005.
  10. http://www.megatv4u.com, 2008.
  11. http://www.sktelecom.com, 2008.
  12. 한국홈네트워크산업협회, 홈네트워크산업 현황 과 비지니스 전략: 기술과 사례를 중심으로, 2006.
  13. http://www.xi.co.kr. 2008.
  14. http://www.lenet.co.kr, 2008.
  15. http://info.cvnet.co.kr, 2008.
  16. http://www.ezville.net, 2008.
  17. http://www.lghomnet.co.kr, 2008.
  18. P. Timmers, "Business Models for Electronic Markets," Electronic Markets, Vol.8, No.2, pp.3-8, 1998. https://doi.org/10.1080/10196789800000016
  19. 이동현, "비즈니스 모델의 개념에 관한 연구", 한국항공경영학회지, 제5권, 제1호, pp.175-194, 2007.
  20. M. Rappa, "Busienss Models on the Web," 1999.
  21. A. J. Viscio and B. A. Pasternack, "Toward a new business model," Strategy & Business, 1996.
  22. J. Linder and S. Cantrell, Changing business models: surveying the landscape, Institute for Strategic Change, 2000.
  23. M. Dubosson-Torbay, A. Osterwalder, and Y. Pigneur, "eBusiness Model Design, Classification and Measurements," Thunderbird International Business Review, Vol.44, pp.5-23, 2002. https://doi.org/10.1002/tie.1036
  24. P. Weill and M. Vitale, Place to Space: Migrating to eBusiness Models, Harvard Business School Press, Boston, 2001.
  25. H. Chesbrough and R. S. Rosenbloom, "The role of the business model in capturing value from innovation: evidence from Xerox corporation's technology spin-off companies," Industrial and Corporate Change, Vol.11, No.3, pp.529-555, 2002. https://doi.org/10.1093/icc/11.3.529
  26. A. Osterwalder and Y. Pigneur, "An e-Business Model Ontology for Modeling e-Business," 15th Bled Electronic Commerce Conference e-Reality: Constructing the e-Economy, Bled, Slovenia, 2002(6).
  27. S. C. Voelpel, M. Leibold, and E. B. Tekie, "The wheel of business model reinvention: How to reshape your business model and organizational fitness to leapfrog competitors," Journal of Change Management, Vol.4, pp.259-276, 2004. https://doi.org/10.1080/1469701042000212669
  28. M.. Morris, M. Schindehutte, and J. Allen, "The entrepreneur's business model: toward a unified perspective," Journal of Business Research, Vol.58, pp.726-735, 2005. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2003.11.001
  29. S. M. Shafer, H. J. Smith, and J. C. Linder, "The power of business models," Business Horizons, Vol.48. pp.199-207, 2005. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2004.10.014
  30. 고현정, "SCM에서 비즈니스 모델 개발에 관한 연구", 월간해양수산, 제270호, pp.5-17, 2007.
  31. 장세진, 글로벌경쟁시대의 경영전략, 박영사, 2005.
  32. 권태준, 김용겸, "e-비즈니스 모델의 유형별 수 익창출을 위한 전략적 요인", 기업경영연구, 제13 권, 제1호, pp.51-76, 2006.
  33. 최영수, 관광호텔업의 시장지향성이 경영성과에 미치는 영향에 관한 연구: 수도권 소재 특1등급 호텔을 중심으로, 안양대학교 박사학위논문, 2006.
  34. 안광호, 김동훈, 김영찬, 시장지향적 마케팅 전략, 학현사, 2006.