A Study of Pop-art Fashion, from the 1960's to the Present

2000년대 패션에 나타난 팝아트의 특성 연구

  • Choi, Soo-Ah (Dept. of Clothing & Textiles, Seoul National University) ;
  • Kim, Min-Ja (Dept. of Clothing and Textiles, Seoul National University)
  • Published : 2008.09.30

Abstract

The purpose of this study is to acquire clear understanding of classic Pop art, and furthermore, how it evolved within the art and fashion industries in relations until present days. Throughout the studies, it was inevitable to find that there needs to be additional traits to Richard Hamilton's famous quote regarding the definition; "Pop Art is: Popular, transient, expendable, low cost, mass produced, young, witty, sexy, gimmicky, glamorous, big business." Distinctively, though Pop art is continually evolving, sustaining, costly, authentic, and, adaptable for all ages. Pop art's varying influence continued, and Neo-pop, Japanese Neo-pop, les Nouveaux pop, Post-pop art appeared with progression. These transformed Pop arts share similar contexts with the Classic Pop art; and yet, it is inevitably more narrative, and has diversity in sources and expressions. If the Classic Pop art's been mostly flourished in the United States, new Pop arts are well established in various countries with individualities. Indeed, Pop art influenced the fashion world with attempted young and sexy looks with pastiche characters. In the 1960's, "Mods", "Teddy Boys", and "Hippie" styles became popular, and fashion trend started trickling up. Various usages of fabrics and uncommon materials were popularized due to the advanced technology and Pop art. Recently: 1) classic Pop art's been directly applied to fashion, 2) it's been reflected in more various motives and techniques 3) Neo-pop artists and designers wire involved with collaborative efforts. Undoubtedly, Pop art still remains popular for those who seek for fun; and so-called "Kidult" and "Peter-Pan syndrome" are closely correlated to the fundamentals of Pop art.

Keywords

References

  1. Francis, Mark(ed.). Foster, Hal(Survey) (2005). POP. London: Phaidon, p. 11
  2. 데이비드 매카시, 조은영(역) (2003). 현대미술운동총서- 팝아트. 서울: 열화당, p. 75
  3. Madoff, Steven H.(ed.) (1997). Pop Art: A Critical History. Berkeley: University of California Preaa, p. xi
  4. 김민자 (1989). 예술로서의 의상디자인. 대한가정학회지, 27(2), p. 17
  5. 김민자 (1986). 1960년대 팝 아트(Pop Art)의 사조와 패션. 대한가정학회지, 10(1), p. 69
  6. 김민자 (1986). 1960년대 팝 아트(Pop Art)의 사조와 패션. 대한가정학회지, 10(1), p. 81
  7. 에드워드 루시스미드, 김춘일(역) (1990). 1945년 이후 현대미술의 흐름. 서울: 미진사, p. 155
  8. 데이비드 매카시, 조은영(역) (2003). 현대미술운동총서- 팝아트. 서울: 열화당, p. 8
  9. Crow, Thomas (1996). The Rise of the Sixties. New York: Harry N. Abrams Inc., Publishers, p. 89
  10. 에드워드 루시스미드, 김춘일(역) (1990). 1945년 이후 현대미술의 흐름. 서울: 미진사, p. 144
  11. 데이비드 매카시, 조은영(역) (2003). 현대미술운동총서- 팝아트. 서울: 열화당, p. 8
  12. Monem, Nadine Kathe(ed.) (2007). Pop Art Book, London: Black Dog Publishing, p. 18
  13. Robbins, David (1990). The Independent Group: Post- war Britain and the Aesthetics of Plenty, exh. cat., Cambridge, Massachusetts. p. 32를 데이비드 매카시, 조은영(역). (2003). 현대미술운동총서- 팝아트. 서울: 열화당. p. 9에서 재인용
  14. Walhol, Andy (1975). The Philosophy of Andy Walhol, from A to B and Back Again. New York: Harcourt Brace Jovanovic, pp. 100-101을 Monem, Nadine Kathe. (2007). Pop Art Book, London: Black Dog Publishing, p. 162에서 재인용
  15. Kulturkritik(독): Critique of (our) Civilization and Culture
  16. Hermand, Jost (1971). Pop International, Athenäum: Frankfut am Main, pp. 47-51.을 토마스 크로우 외, 이영철(역) (1997). 시각예술과 문화정치학 시리즈 1, 현대미술과 모더니즘론. 서울: 시간과 언어, p. 301에서 재인용
  17. Alloway, Lawrence (1959). Cambridge Opinion 17, The Long Front of Culture, pp. 25-26
  18. Hamilton, Richard(1961). Gazette, no.1, For the Finest Art Try Pop, pp. 42-43
  19. Mamiya, Christin J.(1992). Pop Art and Consumer Culture: American Super Market. Austin, Texas, p. 1을 데이비드 매카시, 조은영(역). (2003). 현대미술운동총서- 팝아트. 서울: 열화당 pp. 33-34에서 재인용
  20. 토마스 크로우 외, 이영철(역) (1997). 시각예술과 문화정치학 시리즈 1, 현대미술과 모더니즘론. 서울: 시간과 언어, p. 311
  21. M. 칼리니스쿠 (1987). 모더니티의 다섯 얼굴, 서울: 시각과 언어, pp. 292- 293
  22. M. 칼리니스쿠 (1987). 모더니티의 다섯 얼굴, 서울: 시각과 언어, p. 313
  23. 임은혁 (2005). 패션에 나타난 팝 아트의 영향. 복식, 55(1), p. 15
  24. Buxbaum, Gerda(ed.) (1999). Icon of Fashion, The 20th century. Munich, London, New York: Prestel, p. 97
  25. 자료검색일 2008, 4. 18, 자료출처 http://en.wikipedia.org/wiki/neo-pop
  26. 이성희 (2005, 6. 19). 일본 네오 팝아트전. 한국일보. 자료검색일 2008, 3. 6, 자료출처 http://news.hankooki.com
  27. 이광형 (2005. 6. 19). 서울서 개인전 여는 日 "네오 팝" 대표작가 나라 요시토모. 국민일보. 자료검색일 2008. 4. 18, 자료출처 http://www.kukinews.com
  28. Mica Yoshitake(2007). MURAKAMI. 전시팜플렛, Los Angeles: The Geffen Contemporary at MOCA, Oct 29, 2007-Feb 11, 2008
  29. Exhibition Report (2007. 7. 26). 누보 팝(Les Nou- veaux Pop)"展. 삼성디자인넷. 자료검색일 2008, 4. 18, 자료출처 http://www.samsungdesign.net
  30. 이은영 (2000). 패션 마케팅, 제 2판. 서울: 교문사, p
  31. Francis, Mark(ed.). Foster, Hal(Survey) (2005). POP. London: Phaidon, p. 18
  32. Monem, Nadine Kathe(ed.) (2007). Pop Art Book, London: Black Dog Publishing, p. 168
  33. 김민자 (1986). 1960년대 팝 아트(Pop Art)의 사조와 패션. 대한가정학회지, 10(1), p. 75
  34. 김민자(1987). 2차대전후 영국 청소년 하위문화 스타일. 한국의류학회지. 11(2). p.75
  35. 토마스 크로우 외, 이영철(역) (1997). 시각예술과 문화정치학 시리즈 1, 현대미술과 모더니즘론. 서울: 시간과 언어, p. 301
  36. Report (2001. 7. 25). 60년대 팝아트와 현대 팝아트. 삼성디자인넷. 자료검색일 2008, 4. 18, 자료출처 http://www.samsungdesign.net
  37. 김민자(1987). 2차대전후 영국 청소년 하위문화 스타일. 한국의류학회지. 11(2). p.199
  38. 정운자, 천희정 (1995). 팝 아트와 1960년대 패션. Journal, 15, p. 199
  39. 김민자 (1986). 1960년대 팝 아트(Pop Art)의 사조와 패션. 대한가정학회지, 10(1), p. 79
  40. 루시 R. 리파트, 전경희(역) (1986). 팝아트. 서울: 미진사, p. 75
  41. 임은혁 (2005). 패션에 나타난 팝 아트의 영향. 복식, 55(1), p. 18
  42. Report (2003. 3. 25). Retro Fashion for 2003 S/S II. 1960's 삼성디자인넷. 자료검색일 2008. 4.18 자료출처 http://www.samsungdesign.net
  43. Report (2003. 7. 23). 2003년 Graphic 상품동향 및 2004 S/S Trend. 삼성디자인넷. 자료검색일 2008. 4.18 자료출처 http://www.samsungdesign.net
  44. Report (2004. 9. 6). Art in Fashion, Fashion in Art: 예술과 패션의 접목, 삼성디자인넷. 자료검색일 2008. 4.18 자료출처 http://www.samsungdesign.net
  45. 정운자, 천희정 (1995). 팝 아트와 1960년대 패션. Journal, 15, p. 57
  46. Gabriela Schevach (2007. 11. 26). Art Couture: The Sons of Wahol and Dior. Fashion Snoops. 자료검색일 2008, 4. 25, 자료출처 http://www.fashionsnoops.com/blog_fs/blog_entry/blog_gabriela_6.html
  47. Report (2008. 3. 26). Fashion 에 있어서의 Artistic Inspiration. 삼성디자인넷. 자료검색일 2008. 4.18 자료출처 http://www.samsungdesign.net
  48. Report (2004. 5. 19). Marc jacobs Special Edition. Hillary Tee Shirt. 삼성디자인넷. 자료검색일 2008. 4.18 자료출처 http://www.samsungdesign.net
  49. 자료검색일 2007. 11. 26, 자료출처 www.fashionsnoops.com
  50. 김희선 (2004). 장 폴 고티에의 영화의상에 관한 연구. 홍익대학교 산업미술대학원 석사학위논문, p. 19