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Foreign Cruise Ship Passengers' Satisfaction with the Korean Port of Calls Focused on the Passengers Visiting Busan, Incheon, and Cheju Ports

외래 크루즈선 승객의 기항지 만족도 - 부산, 인천, 제주항 입항 크루즈선 승객을 중심으로 -

  • 곽대영 (남서울대학교 관광경영학과)
  • Published : 2009.10.28

Abstract

The objectives of this study are to analyze the effects of major factors influencing cruise ship passengers' satisfaction with a port of call on overall satisfaction with it and the differences in satisfaction with the domestic port of calls. To achieve these objectives, as a conceptual framework of the study, cruise tourism and tourist satisfaction were reviewed, and the empirical studies on cruise ship passengers's perceptions toward the Korean port of calls were conducted. According to the findings of this study, the following suggestions were presented to the local governments with the port of calls. The local governments are required to improve the food services provided around the port of call areas, and in addition, in case of Cheju, improvement of tourism information service which is verified as the most significant factor affecting passenger's overall satisfaction with the port of call is needed as well.

본 연구는 크루즈선 승객의 기항지 만족도에 영향을 미치는 주요요인을 도출하여 기항지 전체만족도와의 영향관계를 규명하고, 국내 크루즈선 기항지별 만족도차이를 조사하고, 기항지 전체만족도가 재방문, 추천 의사 및 방문국가의 이미지 변화에 미치는 영향을 실증적으로 규명함으로써 외래 크루즈선 관광객 수용태세의 점검에 필요한 시사점을 제공하고자 하였다. 분석결과, 기항지로서 우리나라를 찾은 외래 크루즈선 승객들은 '음식'관련 서비스에서 상대적으로 만족도가 낮은 것으로 나타났다. 또한 기항지별로 주요 만족도 평가요인에 대한 만족도의 차이를 조사한 결과, '대중교통', '관광정보서비스', '쇼핑' 및 '전체만족도'에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 한편, 주요 기항지 만족도 평가요인 중 '관광정보서비스'와 '관광명소/매력물' 그리고 '음식'요인은 열거 순으로 크루즈선 승객들의 기항지 전체만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났고, 이러한 기항지 전체만족도는 이용객의 재방문, 타인에 대한 추천, 그리고 긍정적인 방향으로의 국가 이미지변화에 영향을 미치는 것으로 조사되었다.

Keywords

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