The Analysis on Scope and Sequence of Physical Education Major Curriculum In Korea Universities

체육교육학과 전공교육과정의 스코프 및 시퀀스 분석

  • Received : 2009.08.08
  • Accepted : 2009.09.26
  • Published : 2009.10.31

Abstract

The purpose of this study is to analyze scope and sequence of undergraduate curricula in the department of physical education. For this purpose, this paper has used the types of undergraduate subjects, which are based on analysis tools on the scope and the sequence of the Department of Education major curriculum by Kim and Lee(2005). The major results of this study were as follows. First, the proportion of major content knowledge is far more pedagogical content knowledge. Second, the scope of Physical Education major curriculum is too much stressed on 'the subjects of major content' and on 'the subjects of specific area' than 'the subjects of major skills' and 'comprehensive problem solving'. Third, the Physical Education major curriculum has shown the specific sequence; introduction/foundation courses and theory courses, application courses orderly. Whileas, application course and synthesis course are slim to none.

Keywords

References

  1. 강동원.곽은창(1995). 예비체육교사의 교수학습경험 분석을 통한 대학체육교사교육 프로그램의 질적 제고, 한국스포츠교육학회지, 2(1), 13-26
  2. 강현석, 이경섭(1999). 교육과정 설계상의 주요쟁점 분석, 교육과정연구 17(1), 137-165
  3. 김경숙(2005). 특수체육교육과의 교육과정에 관한 연구, 한국스포츠리서치, 16(2), 877-894
  4. 김대진(2008). 중등체육교사양성 교육과정 연구, 한국스포츠교육학회지, 15(1), 21-37
  5. 김대현.이은화(2005). 대학교육과정의 구조적 특성에 관한 연구, 한국교육, 32(2), 217-246
  6. 김대현.김석우(2005). 교육과정 및 교육평가, 학지사
  7. 김영우(1994). 교사교육 프로그램과 교수, 교육학연구, 32(4), 39-66
  8. 김용조(1997). 교사교육의 전문성 신장에 관 연구, 교육학논총, 18, 123-153
  9. 김용환(1992). 체육교사교육의 방향, 교육개발, 78, 16-19
  10. 류태호(1991). 사범대학 체육교육과 전공교육과정 구성에 관한 제안-체육과 교육학을 중심으로-. 국제스포츠 학술발표회자료집, 134-137
  11. 박수홍, 정주영, 류영호(2008). 창의적 공학교육을 위한 캡스톤 디자인 교수활동지원모형 개발, 수산해양교육연구, 20(2), 184-200
  12. 손천택(2002). 체육교사교육의 현황과 개선방안, 한국스포츠교육학회지, 9(2), 27-44
  13. 이은화(2006). 대학 수업평가의 개념모형 개발, 수산해양교육연구, 18(3), 314-328
  14. 장봉우(1997). 체육교육과의 목표론을 통한 사범대학의 체육교사 교육과정 편성방향, 한국체육교육학회지, 2(1), 1-18
  15. 장주호(2001). 사회체육계학과 교육과정 비교분석-한국과 미국의 사례를 중심으로-. 체육과학연구, 12(4), 1-20
  16. 전성연(1995). 대학의 교육과정과 수업, 서울: 학지사
  17. 정도상.김신겸(1999). 제7차 교육과정에 따른 교원양성기관의 체육교육과정 프로그램 모형 개발, 한국체육학회지, 38(3). 345-358
  18. 조미혜(2003). 학교 체육교육 내용 선정 및 조직방식 연구, 한국여성체육학회지, 17(1). 85-98
  19. Boyer, E. L.(1987). College: The undergraduate experience in America, New York: Harper & Row, Publishers
  20. Collier, D. and F. Herbert(2004). Undergraduate physical education teacher perparation: what practitioners tell us. Physical Educator, 61(2), 102-112
  21. Fife, J. D. and Goodchild, L. F.(eds.)(1991). Administration as a profession, San Francisco: Jossey-Bass
  22. Flores-Marti, I.(2008). Reflection as a critical component in the preparation of teacher candidates, Strategies, 21(6), 15-18 https://doi.org/10.1080/08924562.2008.10590795
  23. Ha, A. S., A. C. Wong, R. K. Sum and D. W. Chan(2008). Understanding teachers' will and capacity to accomplish physical education curriculum reform: the implications for teacher development, Sport, Education and Society, 13(1), 77-95 https://doi.org/10.1080/13573320701780746
  24. Michell, E. G.(1993). Linking teacher educators, knowledge, and the quality of practice in schools, Journal of Teaching in Physical Education, 12, 399-412
  25. Paese, P. C.(1987). Analyzing the perceptions and teaching effectiveness of preservice interns, Physical Educator, 44(3), 349-354
  26. Siedentop, D.(1991). Developing teaching skills in physical education(3rd ed.), Mountain View, CA: Maydield
  27. Stratemeyer, F., et al.(1963). Developing a curriculum for modern living, Columbia Univ
  28. Taba, R. W.(1962). Curriculum development: Theory and Practice, New York : Harcourt, Brace and World
  29. Tinning, R. Macdonald, D., Wright, J. and Mickey, C.(2001). Becoming a physical education teacher, Contemporary and enduring issues. Australia: Prentice Hall
  30. Wang(2002). A study of the curriculum structure and content of doctoral programs in higher education in the people's republic of china, University of Baylor
  31. Zais, R. S.(1976). Curriculum : principles and foundations, New York : Harper & Row