The Effect of Stress Among Middle School Students and the Effect of Motive on Their Addiction to the Internet

중학생의 스트레스와 인터넷 이용동기가 인터넷 중독에 미치는 영향

  • 박혜영 (인하대학교 소비자아동학과) ;
  • 이은희 (인하대학교 소비자아동학과) ;
  • 박상미 (인하대학교 소비자아동학과)
  • Published : 2009.12.31

Abstract

The following research aimed to determine the effect of stress among middle school students on their addiction to the Internet. This research's target was a group of male students who had a high probability of getting addicted to the Internet while playing c/t games. The study distributed 357 questionnaires and used 340 copies, which meant discarding 17 copies that were considered inadequate. The research results are as follows: First, there appeared subordinate factors in the stress suffered by the students. These included stress from their families, from conflicts with their teachers, from the living environment, current schoolwork and future course in college, insecurity over their physical appearance, bullying from other students, and relationships with friends. Among these factors, stress caused by conflicts with teachers and family was the most frequently cited, while stress from their friends was the least cited. The motive in using the Internet was found to be bound with several factors. These include: a form of diversion, a way to communicate with others, a means in coping with loneliness, a source of news and information, a form of passing away time, a kind of habit, and others. Among these motives, passing away time and indulging a habit were cited the most, followed by news and information search, and a form of diversion. Second, as a subordinate factor in Internet addiction, the following were cited: formation of tolerance, health issues, occurrence of problems related to daily life, satisfaction or a pleasant sensation, withdrawal, cover-up on the use of the Internet, and formation of virtual interpersonal relationships, and others. Among these, the formation of tolerance came out the highest, followed by health issues, daily life, and problems related to daily life. Third, in terms of the effects of stress on the motive in using the Internet, the research found that the more the students felt stressed out by conflicts with their teachers and family, the more they tended to use the Internet to communicate with others, to cope with loneliness, to obtain newsI and information, to passawaytime, and to indulge a habit Also, the more they felt stressed out by the living environment, the more they tended to use the Internet to communicate with others, to cope with loneliness, and use news and information. The more they felt stressed out by their schoolwork and future course in college, they tended to use the Internet as a form of diversion and to secure news and information. The more they felt stressed out by their insecurity over their physical appearance and being victimized by bullies, the more they tended to use the Internet to cope with loneliness. Fourth, as for the effect of several variables on student addiction to the Internet, the study found that the more students felt stressed out by their living environment, by schoolwork and future course in college, by their physical appearance, and bullying from other students, the more they used the Internet as a form of diversion, a communication tool, and as a means of passing away time or indulging a habit. The study came up with the finding that the more the students used the computer and the Internet, the probability of their getting addicted to the Internet got higher.

Keywords

References

  1. 강만철.오익수(2002). 청소년 인터넷중독 진단 척도개발, 교육심리연구, 16(4), 247-274
  2. 강문희.장연집.정정옥(1998). 아동 정신 건강. 정민사
  3. 강혜원(1995). 의상사회심리. 서울: 교문사
  4. 고영삼.엄나래(2007). 청소년 인터넷 중독 특성 분석: KADO 내담자를중심으로.KADO이슈리포트. 통권45호, 14(8)
  5. 권정혜(2000). 감각추구성향, 스트레스, 대처방식, 사회적 지지가 인터넷의 중독적 사용에 미치는 영향. 2000년도 한국심리학회연차학술대회 논문집, 270-271
  6. 김일환(1995). 정보화사회에서의 건전 청소년문화 육성방안. 서울: 문화체육부
  7. 김재휘.홍재욱(2000). 인터넷 이용자들의 동기와 사이트용행동. 한국심리학회지:소비자.광고, 1(2), 25-46
  8. 김준호.이동원(1996). 청소년의 긴장과 비행. 한국형사정책연구원
  9. 김청택.김동일.박중규.이수진(2002). 인터넷 중독 예방상담 및 예방 프로그램개발연구.정보통신부정보통신개발사업 연구결과 보고서
  10. 김희화.김경연(1998), 개인적 요인 및 환경적 요인이 청소년 의, 자아 존중감에 미치는 영향, 대한 가정 학회지 36(2), 47-60
  11. 남현미(1999). 가족의 심리적 환경과 청소년의 자기 통제력 및 친구특성이 문제행동에 미치는 영향. 서울대학교 대학원 석사학위 논문
  12. 박광순(2005). 청소년들의 인터넷 엽기콘텐츠 이용 동기와 생활 스트레스 간 관계성에 관한 연구. 커뮤니케이션학 연구, 13(4), 120-146
  13. 박성호(2003). 사이버 공간의 매체적 특성과 사회적 영향에 대한 연구: 사이버 공간의 자유와 규제를 중심으로. 한국방송학고, 봄호, 75-113
  14. 박선희(2007). 초등학생 인터넷 사용증가에 영향을 미치는 요인들...보건교육. 건강증진학회지, 24(1), 75-91
  15. 박용호(2002). 청소년의 인터넷과 라디오 매체 이용에 영향을 미치는 요인 비교연구. '매체변이 가설'과 ''용과 충족이론'을 중심으로. 연세대학교 신문방송학과 석사학위논문
  16. 박현숙.권윤희.박경민(2007). 청소년의 인터넷게임 중독 영향 요인. 대한가정학회지, 37(5), 754-761
  17. 배안(2002). 전라남도 청소년(중등학생)정신건강 현황. 지역사회 기반의 청소년 정신건강관리 체계 구축을 위한 심포지움. 전남 나주병원, 6-8
  18. 서승연.이영호(2007). 일상적 스트레스, 사회적지지, 몰두성향과 인터넷 중독의 관계. 한국심리학회지: 임상 26(2), 391-405
  19. 서정주(2002). 스트레스, 가상공간에서의 현실지각 및 충동성이 인터넷 중독에 미치는 영향. 석사학위 논문, 한양대학교 교육대학원
  20. 손경애(2003). 청소년의 사회심리적 특성이 인터넷중독에 미치는 영향. 교육학연구, 41(2), 523-548
  21. 송원영(1998). 자기효능성과 자기통제력이 인터넷의 중독적 사용에 미치는 영향. 연세대학교 대학원 석사학위 논문
  22. 신수정.장윤옥(2007). 실업계 고등학생의 인터넷 중독 수준과 가족체계유형에 따른 인터넷 사용동기 및 문제행동. 한국가정관리학회지, 25(5), 31-46
  23. 양돈규(2000). 청소년의 감각추구성향과 인터넷 중독 경향 및 인터넷 관련 비행간의 상관성. 청소년학연구, 7(2), 117-136
  24. 여정숙.이수연(2007). 인터넷중독 개입프로그램이 청소년의 자아존중감과 학교적응에 미치는 효과. 청소년학연구, 14(2), 27-48
  25. 오미경(1998). 감각추구성향과 사회화 요인이 남녀 청소년의 위험행동에 미치는 영향. 이화여자대학교 대학원 박사학위 논문
  26. 윤영민(2001). 사이버공간의 청소년 행동: 정책개발을 위한 이론적 탐색.한국청소년학회, 8(2), 199-228
  27. 이경화.홍정화(2005). 중학생의 인터넷 중독에 영향을 미치는 스트레스요인분석. 수산해양교육연구원, 17(1), 48-57
  28. 이선애(2008). 청소년스트레스가 인터넷 이용시간에 미치는경로 분석: 자아통제.부모애착.우울의 매개효과를 중심으로. 한국가족복지학, 13(1), 103-122
  29. 이성식(2005). 인터넷중독과 청소년비행의 관계. 정보화정책, 12(3), 35-47
  30. 이은숙(2008). 중학생의 인터넷 중독과 사용 실태에 대한 연구-인천지역 중학생을 중심으로-. 인하대학교 석사학위논문
  31. 이해경(2001). 청소년의 사이버공간 이용에 있어서 창조적 행위와 일탈적 행위에 대한 심층 인터뷰. 한국청소년단체협의회, 37회 청소년문제 연구 세미나 자료집, 66-112
  32. 이해경(2002). 인터넷 상에서 청소년들의 폭력게임 중독을 예측하는 사회심리적 변인들. 한국심리학회지발달, 14(4), 55-79
  33. 임규혁(1986). 학생의 정신건강에 관한 분석적 연구. 고려대학교 교육문제연구소
  34. 전영자.서문영(2006). 중.고등학생의 인터넷중독과 관련요인연구. 대한가정학회지, 44(3), 13-25
  35. 정경아.한규석(2001). 게임중독 청소년의 특성분석: 개입의 필요성 판단을 위한 연구. 한국심리학회 연차 학술대회 논문집, 223-228
  36. 정경택(2003). 사회적 지지와 지각된 스트레스가 청소년의 공격성에 미치는 영향. 아동교육, 12(2). 한국아동교육학회
  37. 조승연(2003). 스트레스와 인터넷 중독의 관계에 관한 탐색적 연구. 석사학위논문, 성균관대학교 교육대학원
  38. 주애란.박인혜(2005). 중학생의 인구사회학적 특성에 따른 인터넷 게임중독, 스트레스 및 임파워먼트 수준의차이. 청소년복지연구, 7(2), 37-57
  39. 진은경(1990). 스트레스 상황에 따른 아동의 대처방식에 관한 연구. 서울여자대학교 대학원 석사학위논문
  40. 천정웅(2000). 청소년 사이버일탈의 특성과 유형에 관한 연구. 청소년학연구, 7(2), 97-116
  41. 한국정보문화진흥원(2008). 2007인터넷중독 실태조사. 조사보고 07-06
  42. 한정선.김세영(2006). 중학생의 인터넷 중독 수준에 따른 인터넷 활용유형, 자기 통제력, 자기조절학습 능력 및 학업성위도의 차이. 교육정보미디어연구, 12(2), 161-188
  43. 홍경희(2002). 중학생들의 인터넷 과다사용과 가정환경과의 연관성에 대한 연구. 부산대학교 석사학위논문
  44. 홍봉선, 남미애(2000). 청소년 복지론. 양서원
  45. Blumer, J. G.(1979). The Role of Theory in Uses and Gratifications Studies, Communication Research 6(1), 9-36 https://doi.org/10.1177/009365027900600102
  46. Byme, D.G. & Mazanov, G.(2002). Sources of Stress in Australian Adolescents: Factor Structure and Stability over Time. Stress and Health, 18
  47. Corsini, R.J.(1994). Encyclopedia of Psychology. Vol. 1(2Ed). N.Y. : John Wiley & Sons press
  48. December, J.(1996). Units of analysis for Internet communication. Journal of Computer-Mediated Communication, 1(4).McCord, John.(1998). Adding value in the information age; Uses and grtifications of sites on the world wide wep, Journal of Business Research, 41, 187-194 https://doi.org/10.1016/S0148-2963(97)00061-1
  49. Eighmey, John., & Frick, P.J.(1998). Adding value in the information age; Uses and grtifications of sites on the world wide wep, Journal of Business Research, 41, 187-194 https://doi.org/10.1016/S0148-2963(97)00061-1
  50. Frick, p.j.(1994). Family dysfunction and the disruptive behavior disorder: A review of recent empirical findings, Advances in Clinical Child Psychology 16, 203-226
  51. Goldberg, I.(1996). IASG(Internet Addiction Support Group) official Criteria
  52. Griffiths, M.D.,& Hunt, N.(1998). Dependence on computer games by a dolescents. Psychological Report, 82(2), 475-480 https://doi.org/10.2466/PR0.82.2.475-480
  53. Hoffman, J. A.(1987). Family dynamics and presenting problems in college student, Journal of Councelling Psychology, 34(2)
  54. Jeffres, Leo. & Atkin, David J.(1996). Predicting use of technologies for consumer and communication needs, Journal of Broadcasting & Electronic Media, 40(3), 318-330 https://doi.org/10.1080/08838159609364356
  55. King, S. A. (1996), 'Is the Internet Addictive, of Are Addicts Using the Internet ?,' http://www.concentric.net/~Astorm/iad.html
  56. Lin, Carolyn A.(1999). Online-Ssrvie Adoption Likelihood, Journal of Advertising Research, March/April, 79-88
  57. Morris, M., & Ogan, C,(1996). The Internet as massmedium. Journal of Computer-Mediated Communication, 1(4)
  58. Newhagen, J., & Rafaei, S.(1996). Why communicationresearchers should study the Internet. Journal of Communication, 46(1)
  59. Papacharissi, Zizi & Rubin, Alan M.(2000). Predictors of Internet Use, Journal of Broadcasting Electronic Media, 44(2), 175-196 https://doi.org/10.1207/s15506878jobem4402_2
  60. Peterson, A, C. & Spign, P.(1982). Adolescence and Stress in Handbook of Stress. Free
  61. Speltz, M. L. & Deklyen, M.(1993). The role of attachment in the early development of disruptive behavior problem, Development and Psychopathology 5, 119-213
  62. String, L. A. & Gildewell, J. C.(1967), Early Detection of Emotional Illness in School Children: Final Report. Country Development, 65(3)
  63. Suler , J . (1996). 'Why is T his Thing Eating My Life? Computer and Cyber space Addiction atthe'Palace',' http://www1.rideredu/~sulerpsycyber/eatlife.html
  64. Young, K .S. .(1996). Internet can be as addicting as alcohol, drugs and gambling. An APA news release, http://www.멤.org/releases/internet.html
  65. Young, K .S.(1997). 'What Makes the Internet Addictive: Potential Explanations for Pathological Internet Use,' Pap er p res ented at the 105th annual conference of the American Psychological Association, August 15, Chicago, IL
  66. Young, K.S. & Rodgers, R. C.(1998). The relationship between depression and internet addiction. Cyberpsychology and Behavior, 1(1), 25-28. atthe'Palace'," http://www1.rideredu/~sulerpsycyber/eatlife.html https://doi.org/10.1089/cpb.1998.1.25
  67. Young, K.S. & Rodgers, R. C.(1998). The relationship between depression and internet addiction. Cyberpsychology and Behavior, 1(1), 25-28 https://doi.org/10.1089/cpb.1998.1.25