철도차량에서의 지체장애인 피난 실험

Experiments on Egress of Persons with Mobile Disability in Train Car

  • 발행 : 2009.12.30

초록

철도차량의 화재안전성능을 향상시키기 위해 최근 성능평가 방법의 도입을 추진하고 있으며, 피난도 큰 부분을 차지하고 있다. 그런데 철도는 공공교통수단이므로 평가에 교통약자를 포함해야 하지만, 일반적으로 피난에 관한 평가를 수행할 경우 대부분의 경우가 교통약자들을 고려하고 있지 않은 것이 현실이다. 장애인중 보행이 어려운 지체장애인의 화재 시 철도차량에서의 피난에 대한 실험을 수행해보았다. 철도차량으로는 현재 운행 중인 새마을과 무궁화를 대상으로 하였다.

Korean railroad company is continuously improving the service for the disabled. They also install and reform many facilities for them. However, It is not considered the importance of egress when fire occurred in a cabin Now, Fire hazard analysis and risk assessment are introduced into domestic regulations for improving fire safety performance of train car and railroad facilities. Considering the fact that fire safety evaluation process doesn't fully include disabled person, fundamental egress data for them is very important for life safety aspect. In this paper, Egress experiments and analysis were conducted to measure the movement speed of the disabled with Mugunghwa and Saemaul.

키워드

참고문헌

  1. 박현선(2008), “지체장애 학생의 방과 후 스포츠 활동 참여가 정신건강에 미치는 영향,” 대불대학교 교육대학원 교육학과 특수교육전공 석사논문, pp.8-9
  2. E. Boyce, T. J. Shields, and G. W. H. Silcock(1999), “Toward the Characterization of building occupancies for fire safety engineering prevalence, type, and mobility of disabled people,” Fire Technology, Vol. 35, pp.42
  3. Guylene Proulx(2002), “Movement of people : The evacuation timing,” SFPE Handbook of Fire Protection Engineering, pp.3-360
  4. SFPE Japan Chapter(2008), “Fire safety design of apartment building japanese case study,” 7th International Conference on Performance-based Codes and Fire Safety Design Methods, pp.29.
  5. 지식경제부 기술표준원(2008), “한국산업표준 휠체어-최대전체치수,” KS P ISO 7193, pp.2
  6. Taku Shimada and Hideo Naoi(2006), “An experimental study on the evacuation flow of crowd including wheelchair users,” Fire Science and Technology Vol. 25, No. 1
  7. 김종훈 외(2008), “지하철 차량에서의 피난실험,” 2008년도 한국화재소방학회 추계학술대회 눈문집, pp.243