차량 전복 안전성에 끼치는 열차 풍압의 파라메타 연구

Parametric Study of the Effects of Train Wind on Turnover Safety

  • 남성원 (한국철도기술연구원, 철도환경연구실)
  • 발행 : 2009.12.30

초록

고속 철도 건설시, 선로중심 간격 및 시공기면폭의 감소는 건설 비용의 절감을 가져온다. 그러나, 선로중심간격의 축소는 열차 주행 풍압의 증가로 여러 가지 안전성 문제를 야기 할 수 있으므로 기술적 검토와 공기 역학적 연구가 수행되어야 한다. 본 연구에서는 호남고속철도에 적합한 선로 중심 간격을 검토하는데 필요한 차량 주행 안전성을 해석하기 위하여 선로중심 간격 변화로 인한 교행 열차 풍압을 예측하였으며, 차량 전복 안전성에 끼치는 열차 풍압의 영향에 대한 파라메타 연구를 하였다.

When constructing a high-speed railroad, the reduction of the distance between track centers and the width of track bed will save the construction cost. However the shortening the distance between track centers may cause the stability problems due to higher wind pressure. Therefore the extensive technical review and aerodynamical study should be performed to determine the adequate distance between track centers. In this study, the impact that the increase in wind pressure due to the change of aerodynamic phenomena with the change of the distance between track centers may have on two trains passing by each other was predicted, and the stability of train operation was analyzed in order to review the distance between track centers suitable to Honam HSR trains. We conducted the parametric study of the effects of train wind on the running stability.

키워드

참고문헌

  1. A. Robert(2002). “Measurement of the aerodynamic pressures produced by passing trains,” Proc. 2002 ASME/IEEE Joint Rail Conf., pp.1-8
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  4. 남성원, 권혁빈(2007), “로 중심간격 설정을 위한 실차 실험을 통한 공력 영향 연구,” 한국철도학회논문집, 제 10권, 제 5호, pp. 487-491
  5. 남성원, 권혁빈, 남윤수(2008), “KTX 열차 풍압 특성을 측정하기 위한 선로변 현장 실험 연구,” 한국철도학회논문집, 제 11권, 제 6호, pp.575-580
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