DOI QR코드

DOI QR Code

Content Analysis of Fashion Magazine Advertisement

패션잡지광고의 내용분석

  • 문재학 (신라대학교 광고홍보학과)
  • Published : 2009.12.28

Abstract

This study was conducted to investigate the information cues in fashion magazine advertisement in 2008. A total of 368 ads executed in fashion magazine in 2008 were analyzed by number of cues, type of information, magazine type and ad size. The results show that information cues in magazine ads were remarkably decreased compare to the previous studies. Only 36.1% of the advertisements include more than 1 information cues. The results of the study also demonstrate that the advertisements in Woman Sense has the most much information cues. Interestingly, the smaller ad size includes the more information cues in all of ads.

본 연구에서는 2008년 10~12월 발간된 월간 패션잡지를 대상으로 광고의 내용분석을 시도하였다. 7가지 유형의 패션잡지를 선정하여 총 368개의 광고물을 수집하였으며, Resnik and Stern의 정보 분류체계를 적용하여 광고정보의 양, 평균 정보량, 잡지유형별, 광고 사이즈별 정보성의 차이를 분석했다. 분석결과, 정보적으로 평가되는 광고가 차지하는 비중은 36.1%로 매우 낮게 나타났다. 그 중, 구입처를 제외한 나머지 13가지 정보단서는 5% 미만으로 나타나 선행연구들과 대조되는 차이를 보였다. 잡지유형별로는 Woman Sense에 게재된 광고물이 가장 많은 정보를 포함하고 있었으며, 광고 사이즈에 따른 정보성 차이를 분석한 결과에서는 잡지 광고물의 대형화등의 특징들을 발견할 수 있었다.

Keywords

References

  1. A. Resnik, and B. L. Stem, "An Analysis of Information Content in Television Advertising," Journal of Marketing, Vol.41, No.1, pp.50-53, 1977. https://doi.org/10.2307/1250490
  2. W. D. Wells, "Lectures and Dramas," In P. Cafferata and A Tybout(Eds.), Cognitive and Affective Responses to Advertising, Lexington, MA: D. C. Heath, 1988.
  3. 이수범, "러시아 광고의 정보 내용에 관한 연구", 커뮤니케이션학연구, 제14권 제1호, pp.64-89, 2006.
  4. 이혜갑, 최민화, "잡지 매체의 광고 혼잡도에 관한 연구", 광고연구, 여름호, pp.113-129, 2006.
  5. 윤성욱, 김성재, 문재학, "한국-미국 잡지광고의 정보단서에 관한 비교연구", 한국심리학회지: 소비자광고, 제8권, 제3호, pp.339-356, 2007.
  6. 이동진, "중국 잡지광고의 정보성과 정보내용에 관한 시차적 분석", 광고연구, 여름호, pp.129-150, 1998.
  7. Stem, D. M. Krugman, and Alan Resnik, "Magazine Advertising: An Analysis of It's Information Content," Journal of Advertising Research, 21(2), pp.39-44, 1981.
  8. Hannon, R. Robert, Y. Habil, Razzouk, and Bruce L. Stem, "The Information Content of Comparative Magazine Advertising," Journal of Advertising, Vol.12, No. (4), pp.10-19, 1983. https://doi.org/10.1080/00913367.1983.10672858
  9. Chou, Linly, George R. Franke, and Gary B. Wilcox, "The Information Content of Comparative Magazine Advertisements: A Longitudinal Analysis," Journalism Quarterly, Vol.64, No.1, pp.119-124, 1987. https://doi.org/10.1177/107769908706400116
  10. Weun, S., J. B. Hunt, and L. L. Scribner, "Analysis of Information Content in United States and Korean Magazine Advertising," Journal of Global Business, 15(28), pp.63-71, 2004.
  11. C. S. Madden, M. J. Caballero, and S. Matsukubo, "Analysis of Information Content in U.S. and Japanese Magazine Advertisin," Journal of Advertising, Vol.15, No.3, pp.38-45, 1986.
  12. J. A. Hong, Muddersoglu and G. Zinkhan, "Cultural Differences and Advertising Expression: A Comparative Content Analysis of Japanese and U.S. Magazine Advertising", Journal of Advertising, Vol.16, No.1, pp.55-68, 1987. https://doi.org/10.1080/00913367.1987.10673061
  13. 문영숙, "잡지광고의 정보내용 분석 연구", 광고연구, 여름호, pp.343-360, 1995.
  14. 문영숙, "잡지광고의 정보성 변화에 대한 시차분석연구", 언론정보연구, 43(2), pp.101-124, 2007.
  15. 전영우, "우리나라 잡자광고가 전달하는 정보량과 정보유형의 변화추이에 관한 연구", 광고연구, 겨울호, pp.57-74, 1997.
  16. M. Rice and Z. Lu, "A Content Analysis of Chinese Magazine Advertisement," Journal of Advertising, Vol.17, No.4, pp.43-48, 1988. https://doi.org/10.1080/00913367.1988.10673128
  17. 최원주, "중국 자동차 광고의 크리에이티브 전략: 잡지광고의 내용분석", 광고학연구, 제16권, 3호, pp.7-32, 2005.
  18. A. M. Abernethy and G. R. Franke, "The InfoImation Content of Advertising A Meta Analysis," Journal of Advertising, Vol.25, No.2, pp.1-17, 1996.
  19. S. Sela, "Comparative Content Analysis of Thai and Vietnamese Ads, 1994 and 2004," Advances in Consumer Research, Vol.34, eds. pp.428-435, 2007.
  20. Kassarjian and H. Harold, "Content Analysis in Consumer Research," Journal of Consumer Research, Vol.4, No.1, pp.8-18, 1977. https://doi.org/10.1086/208674