DOI QR코드

DOI QR Code

Development on the On-line/Off-line Learning Content Solutions & Tools for Education of Creative Talent base on Method of Formative Inspiration

조형발상기반의 창의력 교육을 위한 On-Line 및 Off-Line상의 교육 컨텐츠 및 교구개발에 관한 연구

  • Published : 2009.12.28

Abstract

We need education program and contents that satisfy on-off line's education maximize an initiative spirit development in an absence of UI design for infants and elementary students. For the multiplicity of inflection of these initiative spirit development education program, we need development of contents and teaching materials(Cre-kids) that can educate both in on-line and in off-line. Cre-kids are divided of four areas that are increased fluency, flexibility, originality and delicacy. Four areas are ideas of language, visual, making and computer. Through each area, we can develop children's systematic modeling idea ability. And we divide of fluency, flexibility, originality and delicacy each four areas and evaluate each aspect and mark for index. That is CDQ(Creativity Design Quotient). Through the evaluation result, we will be able to study about a modeling initiative spirit index.

유아/초등학생용 UI design의 부재와 창의력 교육 서비스 시장에서 On-line과 Off-line상의 교육부분 모두를 만족시키고 창의력 개발을 극대화 시켜주는 교육프로그램과 컨텐츠가 요구되고 있다. 이러한 창의력(조형) 개발 교육 프로그램의 다양한 활용을 위해서 On-line과 Off-line상의 교육을 병행할 수 있는 컨텐츠와 교재/교구(이하:크레키즈 Cre-kids)의 개발이 필요하다. 크레키즈는 창의성 4요소(유창성, 융통성, 독창성, 정교성)를 증진시킬 수 있는 4가지 영역별로 나누어져있다. 4가지 영역은 (1)언어적 발상, (2)시각적 발상, (3)만들기 발상, (4)컴퓨터 발상으로 되어있다. 영역을 통하여 아이들에게 체계적으로 조형발상능력을 키워주며 4가지의 영역을 다시 유창성, 융통성, 독창성, 정교성 4사 분면으로 나누며 각각의 분면을 평가하고 이것을 지수로 나타낸다. 이것을 CDQ(Creativity Design Quotient) 라고 할 수 있으며 각 컨텐츠에 대한 평가 결과를 토대로 하여 조형 창의력 지수에 대한 연구가 가능 할 것이다.

Keywords

References

  1. 강재홍, 우흥룡, 언어/시각적 아이디어 발상능력 측정에 관한 연구CGTS를 이용한 브레인-라이팅 및 브레인 드로잉에 의한 발상을 중심으로, 한국디자인학회 2004 가을학술대회 논문집, pp.224-225, 2004.
  2. 안철홍, 우흥룡, 창의적 조형력 향상을 위한 기초 디자인 컨텐츠 구성에 관한 연구, 한국디자인학회 2005 봄학술대회 논문집, pp.232-223, 2005.
  3. 정승호, 조형발상기반 창의력 교육을 위한 온.오프라인상의 교육 컨텐츠 및 교구개발, 한국디자인학회 2006 봄학술대회 논문집, pp.196-197, 2006.